شفیعی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

خروج بولتون تغییری در سیاست های ترامپ ایجاد نمی کند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: خروج بولتون از کاخ سفید تغییری در برنامه ها و سیاست خارجی ترامپ ایجاد نمی کند.

بولتوننوذر شفیعی کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با خبر برکناری جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید گفت: چه  بولتون خود کنار رفته باشد و  چه ترامپ گفته باشد که باید استعفا بدهد، هر دو از یک عامل ناشی می‌شود و آن هم اختلاف نظر میان رییس جمهور آمریکا با مشاورش بوده و این امر تا حد زیادی به  رادیکال بودن بولتون باز می گردد، چراکه او  در ادوار گذشته هم خیلی سخت با روسای جمهور وزرای خارجه و با سران دفاع و امنیتی آمریکا تعامل می کرد.

او با اشاره به تصمیمات جان بولتون در دوره تصدی مشاور امنیت ملی کاخ سفید افزود: در حال حاضر  ترامپ قصد دارد  بر اساس دیدگاه بولتون عمل کند و تصور می کند که  باید با ایران، کره شمالی، سوریه و روسیه وارد جنگ می‌شد؛ حتی در یمن هم بیش از حد تصور دخالت نظامی داشت و به نیابتا از طرف اسرائیل اقدام می کرد؛

شفیعی گفت : با اینکه ترامپ سیاست متزلزلی دارد، ولی  در حوزه سیاست خارجی و  تجارت شهرت یافته است.  واقعیت این است که در کاخ سفید این اختلاف نظر‌هایی وجود دارد، اما به همان میزان بپذیریم که با حذف متغیری مانند بولتون  برخی شاخص‌های تند روی در سیاست خارجه آمریکا کاهش پیدا می‌کند، چراکه  قاعدتا وقتی فرد رادیکالی کنار می‌رود به احتمال زیاد  دولتی که او را روی کار آورده است از تندوری های خود تا حدی دور می شود.

این کارشناس مسائل بین الملل  گفت: قطعا ترامپ قصد دارد از تندروی های گذشته خود کاسته و وجهه نرم‌تری را دنبال کند.اما در عمل تحقق این امر به  چند عامل بستگی دارد یک اینکه جانشین بولتون چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت و دو دیدگاه شخص خود ترامپ است که تعیین کننده خواهد بود.

او دادمه داد: این ساختار سیاسی ایالت متحده است که کارگزارانی مثل ترامپ و امثال او را وادار به درپیش گرفتن  رفتار سیاسی خاص می‌کند حالا این بحث هم وجود دارد که اراده سیاسی خود ترامپ در مدیریت شرایط امور کاخ سفید به چه صورت باشد و در مجموع  این‌ موارد متغیر هایی هستند که تعیین می‌کند روند تصمیم گیری های امنیتی و سیاست خارجه آمریکا تاثیر می گذارند.

 شفیعی با اشاره به تغییر ناپذیری سیاست فشار حداکثری آمریکا بر ایران با وجود تغییر جان بولتون گفت: من اعتقاد دارم که فشار حداکثری بر ایران ادامه پیدا می کند، تهران و واشنگتن ساختارهای جداگانه ای دارند؛ دلیلش هم به سیاست‌هایی بازمی گردد که دولت آمریکا دنبال می کند.

او با نمایشی خواندن ادعا‌های ترامپ دربحث مذاکره با ایران افزود: ترامپ به هیچ عنوان امتیازی به جمهوری اسلامی ایران نخواهد داد. او می خواهد با آقای روحانی عکس بگیرد و این را به مردم آمریکا بفروشد، بعد از آن هم تلاش کند این امر را برای خود یک پیروزی به حساب آورده و در انتخابات آینده این کشور به بهره برداری از آن بپردازد، در نتیجه اگر باب مذاکره با او باز شود به اخاذی از کشورمان  می پردازد و به همین دلیل هم تهران سر سوزنی به او امتیاز نخواهد داد.

این کارشناس مسائل بین الملل  با اشاره به خاتمه یافتن تاریخ مصرف مشاور سابق امنیت ملی آمریکا گفت: بولتون یک تاریخ مصرفی در سیاست خارجی آمریکا داشت و  با اتمام تاریخ مصرفش کنار گذاشته شد ولی از سوی دیگر ترامپ بسیاری  از دیدگاه‌های بولتون را قبول نداشت و شاید همین امر هم کارکردن آنها بایکدیگر را دشوار کرده بود. اما در حال حاضر به جای اینکه دنبال چرایی برکنار بولتون باشیم، باید به بررسی تاثیر گذاری این رخداد در سیاست خارجی و امنیتی واشنگتن در قبال تهران بپردازیم.


بیشتر بخوانید: سیاستِ دست چدنی با دستکش مخملی، کارکرد خود را از دست داده است



انتهای پیام/

برچسب ها: بولتون ، کاخ سفید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار