وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد؛

پوشش تحصیلی تحت تاثیر انفجار جمعیت/ ۵۰ هزار مدرسه کشور کمتر از ۵۰ دانش آموز دارد

حاجی‌میرزایی گفت: افزایش جمعیت در سال های اخیر پوشش تحصیلی را تحت تاثیر قرار داده است.

حاجی میرزاییبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم تکریم و معارفه سرپرست سابق و وزیر آموزش و پرورش که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد:

اظهار کرد: بعد از انقلاب با گسترش چتر آموزش در سراسر کشور پوشش تحصیلی کامل شد و فواصل جنسیتی، قومیتی و منطقه ای کاهش یافت، عدالت آموزشی از حیث دسترسی گسترش یافت.

او ادامه داد: اکنون حدود ۵۰ هزار مدرسه در کشور کمتر از ۵۰ دانش آموز دارد و این نشان از پرچم گسترده آموزش در سراسر کشور است. پوشش دوره ابتدایی از ۶۲ به ۸۲، متوسطه اول از ۳۱ به ۹۵ و متوسطه دوم از ۱۷/۵ به ۸۵ افزایش یافته است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توزیع مناسب فرصت آموزشی بیان کرد: سرانه فضای آموزشی طی ۴۰ سال اخیر سه و نیم برابر شده و تعداد دانش معلمان نیز افزایش یافته است.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه انفجار جمعیت، پوشش تحصیلی را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: اگر سایر بخش های دولت قدرت پاسخگویی به این شرایط را داشتند، امروز شرایط بهتری داشتیم.

او با بیان اینکه روند افزایش جمعیت در سال های اخیر آغاز شده است، گفت: سوال فعلی این است که نظام تا چه حد در دستیابی به اهدافش موفق است، سند تحول با نقد جدی نظام تعلیم و تربیت، ضرورت تحول بنیادین را تاکید دارد.


بیشتر بخوانید: موضع وزیر آموزش و پرورش نسبت به ورود فرقه‌های مختلف به مدارس


او ادامه داد: یکی از نگرانی های امروز توسعه آسیب های اجتماعی است و اساس مقابله با آن مصونیت لازم در دوره آموزش عمومی است و افراد باید به حدی از توانمندی دست یابند که توان نه گفتن داشته باشند.

جزیره ای عمل کردن در رفع نیازهای دانشی موثر نیست

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش و پرورش باید بتواند نیازهای دانشی را تکمیل کند. امروز رتبه پنجم دنیا را در این عرصه داریم اما جزیره ای عمل کردن در این زمینه موثر نیست.

حاجی میرزایی افزود: فرصت یادگیری را بهبود بخشیدیم اما توزیع آن عادلانه نیست، دسترسی به آموزش با کیفیت حق همه شهروندان است، درست است تلاش بسیاری برای مقابله با این موضوعات بوده اما کافی نیست.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مفهوم حقیقی توسعه یافتگی یعنی اگر جامعه ای به شرایط جدیدی رسید خودش را نبازد، اگر اکنون در چنین شرایطی دچار حیرت می‌شویم و باید رویه را اصلاح کنیم.

او با اشاره به اینکه باید به نیازهای یادگیرنده پاسخ دهیم، بیان کرد: دانش آموزان دریافت کننده صرف نیستند و قدرت انتخاب دارند. آموزش و پرورش باید برای نیازهای آنها حرف های روشنی بزند.

او با اشاره به اینکه چرخ آموزش و پرورش به عنوان چرخی بزرگ در حال حرکت است، گفت : چرخ بهداشت و صنعت را هم داریم اما این چرخ ها با هم هماهنگ نیست . هر چه پیوندها عمیق تر باشد، دستاورد بهتری خواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت اعتبارات و نیروی انسانی تصریح کرد: اعتبارات علی رغم تخصیص کامل، ساختار آن دچار مشکل است ؛ بنابراین در تلاشیم برای بودجه سال بعد بهتر عمل کنیم. وقتی معلمی حقوق را دیر دریافت می کند بیش از مشکل معیشتی، اقتدار ما را زیر سوال می برد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فاصله گرفتن از ماموریت اصلی هر نهاد، بزرگترین خطری است، تصریح کرد: مهم‌ترین ماموریت آموزش و پرورش آماده کردن انسان‌ها برای زیستن شرافتمندانه است تا انسان‌ها در تغییرات پر شتاب بتوانند روی پای خود بایستند و ایفای نقش کنند.

حاجی میرزایی در پایان گفت: از خداوند متعال می خواهم که در این روزهای مهم ما را در انجام این رسالت خطیر یاری کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار