استفاده سازمان سیا از حیوانات و پرندگان برای عملیات‌های جاسوسی در دوره جنگ سرد

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به تازگی جزئیات جدیدی را درباره استفاده از حیوانات و پرندگان برای عملیات‌های جاسوسی در دوره جنگ سرد منتشر کرده است.

استفاده سازمان سیا از حیوانات و پرندگان برای عملیات جاسوسی در دوره جنگ سردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان سیا به تازگی جزئیاتی درباره استفاده از حیوانات و پرندگان در مأموریت‌های جاسوسی خود در دوره جنگ سرد را از حالت محرمانه خارج کرد. این جزئیات نشان می‌دهد که چگونه سازمان سیا از کبوتر‌ها برای مأموریت‌های مخفی و عکسبرداری از سایت‌های حساس از جمله در اتحاد جماهیر شوروی استفاده می‌کرده است.

این جزئیات همچنین نشان می‌دهد که سازمان سیا از کلاغ‌های سیاه برای انداختن دستگاه‌های شنود در لبه‌های پنجره‌ها استفاده می‌کرد و دلفین‌ها را هم برای مأموریت‌های جاسوسی زیر آب آموزش می‌داده است. در واقع سازمان سیا از آموزش حیوانات و پرندگان برای کمک به واشنگتن به منظور مقابله با اتحاد جماهیر شوروی در جنگ سرد استفاده می‌کرده است.

سازمان سیا روز پنجشنبه جزئیات مربوط به آموزش گربه ها، سگ ها، دلفین‌ها و پرندگانی از جمله کبوترها، زاغ‌ها و کلاغ‌ها را منتشر کرد. در این جزئیات آمده است که سازمان سیا دستگاه‌های شنود را در بدن گربه‌ها جاساز می‌کرده است. این سازمان همچنین دستگاه‌های الکتریکی را در مغز سگ‌ها قرار می‌داده تا ببیند تا چه فاصله‌ای می‌تواند این حیوانات را کنترل کند.

پروژه‌های «آکسیگس» و «چیریلوژی» سازمان سیا به این دلیل انجام شده بود که نشان دهد آیا دلفین‌ها می‌توانند برای قرار دادن مواد منفجره بر روی کشتی‌های متحرک استفاده شوند و اینکه آیا این دلفین‌ها می‌توانند مخفیانه به بنادر شوروی رفته و شناور‌های صوتی را در آنجا قرار دهند و یا در کنار زیردریایی‌ها شنا کرده تا بتوانند اطلاعات صوتی آن‌ها را جمع آوری کنند.

عملیات دهه ۱۹۷۰ به نام «تاکانا» کدگذاری شده بود و در آن از کبوتر‌هایی استفاده شده بود که یک دوربین عکاسی به آن‌ها متصل شده و این دوربین‌ها به صورت اتوماتیک عکاسی می‌کردند. خاصیت استفاده از کبوتر‌ها این است که آن‌ها این قابلیت را دارند که اگر در مکانی که قبلا نبوده اند قرار داده شوند، می‌توانند راه خانه را حتی اگر صد‌ها مایل باشد، پیدا کنند.

استفاده از کبوتر‌ها برای عملیات ارتباطات به هزاران سال قبل باز می‌گردد؛ اما در دوره جنگ جهانی اول از این کبوتر‌ها برای نخستین بار برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد.

همچنین در یکی از عملیات‌های مخفی سازمان سیا به نام «آکوستیک کیتی» تعدادی ابزار استراق سمع را در داخل بدن گربه‌ها جاسازی کرده بودند. همچنین بر اساس جزئیات منتشر شده، در دهه ۱۹۶۰ سازمان سیا از دلفین‌ها برای نفوذ به بنادر استفاده می‌کرد. از جمله مشکلاتی که در این مورد وجود داشت واگذار کردن دلفین آموزش دیده از مربی آن به یک مأمور جدید بود.

انتهای پیام/

استفاده سیا از حیوانات برای عملیات‌های جاسوسی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار