فرآوری مس با روش نوین شناورسازی در رمشک

فرآوری و کانه‌آرایی مس با روش نوین شناورسازی (فلوتاسیون) برای نخستین بار در دهستان رمشک منطقه ای محروم در جنوب استان کرمان کلید خورد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،   عبدالرضا ملک مدیر معدن مس رمشک گفت: در روش فلوتاسیون، مس از فرآوری خاک‌های معدن به دست می‌آید و عیار آن از ۲ دهم به ۲۰ تا ۲۵ درصد می‌رسد و سپس برای ذوب کردن به کارخانه‌های دیگر در سطح کشور حمل می‌شود.

او افزود: این روش برای نخستین بار در کشور راه اندازی شده و مجموعه دستگاه‌های مورد نیاز آن به ارزش ۲۰ میلیارد تومان خریداری و در شهر رمشک نصب شده است.

مدیر معدن مس رمشک گفت: هزینه اکتشافات نخستین این معدن نیز حدود پنج میلیارد تومان تخمین زده شده و در واقع راه‌اندازی این مجموعه بیش از ۲۵ میلیارد تومان هزینه در برداشته است.

ملک افزود: بهره‌برداری اولیه از این معدن ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد، اما با انجام مراحل بعدی اکتشاف می‌توان تا ۱۰۰ سال بهره‌برداری را ادامه داد.

او ادامه داد: هم اینک ۲۵ نفر از جوانان بومی رمشک در این معدن مشغول به کار شده‌اند و همزمان با توسعه، از سایر نیرو‌های بومی استفاده خواهیم کرد.

مدیرمعدن مس رمشک عنوان کرد: یکی از مشکلات اصلی ما تامین آب و برق این معدن بوده و برقی که به ما داده‌اند ۲۵۰ کیلو وات است که یک چهارم کارخانه را هم پوشش نمی‌دهد.

او با بیان اینکه برای تامین برق مورد نیاز معدن، ۲ دستگاه ژنراتور خریداری کرده‌ایم افزود: در حال حاضر روزانه تا ۲۰۰ تُن فلوتاسیون مس با عیار ۲۰ تا ۲۵ درصد انجام می‌دهیم و در طرح‌های توسعه‌ای، احداث کارخانه‌ای با ظرفیت ۵۰۰ تُن در دستور کار است.

ملک تصریح کرد: برای فعالیت معدن روزانه به ۴۰۰ هزار لیتر یا ۴۰۰ متر مکعب (۲۰ تانکر) آب نیاز داریم.

او افزود: این معدن در فاز نخست اشتغال زائی ۵۰ نفر را به طور مستقیم فراهم کرده هستند.

عطا ناوکی فرماندار قلعه گنج نیز در بازدیدی که به همراه نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی کرمان در مجلس شورای اسلامی از معدن مس رمشک گفت: این معدن در زمینی به مساحت ۱۳ کیلومتر مربع راه اندازی شده و در فاز نخست آن ۵۰ نفر از بومیان رمشک مشغول به کار خواهند شد.

او تصریح کرد: تنها مشکل این معدن، کمبود برق بود که مقرر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به تامین برق آن اختصاص دهند.

ناوکی گفت: دولت محرومیت زدایی از مناطق کم‌برخوردار را در دستور کار قرار داد و جنوب کرمان محروم‌ترین منطقه کشور به شمار می‌رود.

فرماندار قلعه گنج ادامه داد: دهستان رمشک امروز در مسیر پیشرفت قرار گرفته، منطقه‌ای که تا چندی قبل عکس‌ها و فیلم‌های زیادی از محرومیتش در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد، امروز به همت دولت و جهادگران اقتصادی بخش خصوصی در مسیر شکوفایی قرار گرفته و هر روز یک اتفاق جدید، بر شتاب قطار توسعه این دیار می‌افزاید.

رمشک یکی از دهستان‌های محروم جنوب کرمان است که رسما به شهر تبدیل شد این دهستان با ۱۵ هزار نفر جمعیت در جنوبی‌ترین نقطه استان کرمان و در فاصله ۵۵۰ کیلومتری از مرکز استان قرار گرفته است.

انتهای پیام /ی

تامین آب و برق مشکل اصلی معدن رمشک

برچسب ها: صنعت ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار