مشهد، 6 سالن فعال تئاتر دارد که دو سالن آن متعلق به بخش خصوصی است پردیس تئاتر مستقل مشهد نخستین سالن نمایش خصوصی مشهد به دلیل مشکلات مالی در آستانه تعطیلی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،پردیس تئاتر مستقل مشهد از سال ۹۳ با نام تماشاخانه انوشیروان ارجمند فعالیت خود را در بولوار دانشجوی مشهد آغاز کرد، اما در مهر سال ۹۵ نیز به دلیل مشکلات مالی و با وجود صرف هزینه زیاد برای تجهیز مجموعه، ناگزیر به جا به جایی به مکان فعلی خود در حاشیه بولوار وکیل آباد (وکیل آباد ۴۸) شد و با صرف ۱۵۰ میلیون تومان محل فعلی به عنوان یک پردیس تئاتر تجهیز شد، اما بعد از گذشت دو سال و شش ماه این مجموعه با مشکلی دیگر برای ادامه فعالیت خود رو به رو شده است.
 
مشکلات مالی، پردیس تئاتر مستقل  مشهد را در آستانه تعطیلی قرار داده است/ ادامه کار مجموعه تئاتر مستقل مشهد وابسته به حمایت مسئولان
 
 
یاسر عودی مدیر مجموعه تئاتر مستقل مشهد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد می‌گوید:

در مهر سال ۹۵، با صاحب ملک قصد انعقاد قرار داد پنج ساله داشتیم، اما صاحب خانه به صورت شفاهی با این مدت موافقت کرد، اما به صورت رسمی و مکتوب قرارداد دو ساله امضا کرد و در مهر ۹۷ ملک را فروخت و صاحبخانه جدید نیز قرارداد یک ساله اجاره با ما امضاء کرد و اکنون در پایان مهلت اجاره قصد تخریب و ساخت بنای جدید را داد و ما نیز هم اکنون توان مالی برای جا به جایی نداریم و احتیاج به حمایت داریم.

وقتی از او درباره قیمت ملکی که هم اکنون در حاشیه بولوار وکیل آباد در اختیار دارند می‌پرسم، پاسخ می‌دهد: این ملک با مساحت ۲۷۵ متر مربع، ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.


با شنیدن این مبلغ قانع می‌شوم که خرید ملکی مناسب در توان مالی مسئولان پردیس تئاتر نیست از سوی دیگر مسئولان پردیس تئاتر مستقل مشهد برای اجاره محل جدید احتیاج به کمک‌های مالی دستگاه‌های مسئول دارند. مدیرعامل مجموعه تئاتر مستقل مشهد می‌گوید: برای اجاره محل جدید به غیر از هزینه اجاره باید مبلغ زیادی را برای جا به جایی تجهیزات به مکان جدید صرف کنیم، زیرا انتقال تجهیزات و نصب در محل جدید ۱۵۰ میلیون تومان هزینه می‌برد و اگر در محل اجاره‌ای جدید نیز موفق به انعقاد قرارداد پنج ساله نشویم ،همین وضعیت ملک اجاره‌ای فعلی برای ما تکرار شود،ما متضرر می‌شویم.

عودی ادامه می‌دهد:از سوی دیگر پردیس تئاتر مستقل با شهرداری مشهد نیز مذاکراتی داشته است و نتیجه این مذاکرات واگذاری زمین از سوی شهرداری و ساخت بنا با هزینه ما بوده است و مجموعه شهرداری نیز شرط گذاشته است بعد از گذشت ۱۵ سال، ساختمان با همه تجهیزات به این نهاد واگذار شود که اجرای این پیشنهاد برای ما مقرون به صرفه نیست.


او می‌گوید: سالن‌های نمایش از زیرمجموعه‌های اداره فرهنگ و ارشاد است و انتظار حمایت از این نهاد می‌رود. در مکاتبه با اداره ارشاد خراسان رضوی از ما خواسته شد، تقاضای خود را برای دریافت تسهیلات به صورت کتبی بنویسیم و این کار نیز انجام شد و اکنون درخواست ما از اداره ارشاد استان به مجموعه مسئول در تهران ارسال شده است و با گذشت یک ماه از ارائه درخواست کتبی، هنوز جوابی از تهران به اداره ارشاد خراسان رضوی اعلام نشده است.

مدیرعامل مجموعه موسسه پردیس تئاتر مستقل می‌گوید: بعد از نزدیک به سه سال فعالیت در منطقه وکیل آباد به عنوان یک مرکز فرهنگی صاحب جایگاه خاصی شده ایم و

بیش از ۳ هزار نفر از هنرمندان، هنردوستان و هنرجویان به این سالن رفت و آمد دارند و از امکانات آن بهره می‌برند.

عودی ادامه می‌دهد: این پردیس بحث آموزش هنرجویان را نیز به عهده داد و در هر دوره‌ای حدود ۳۰۰ هنرجو کودک تا بزرگسال در کلاس‌های تئاتر ثبت‌نام می‌کنند.
 
مشکلات مالی، پردیس تئاتر مستقل  مشهد را در آستانه تعطیلی قرار داده است/ ادامه کار مجموعه تئاتر مستقل مشهد وابسته به حمایت مسئولان

او می‌گوید: برخی از فارغ التحصیلان دوره‌های آموزشی این مرکز توانسته اند موفقیت‌های بسیاری در جشنواره‌ها داشته باشند یا اینکه از طریق این دوره‌های آموزشی به طور حرفه‌ای وارد کار تئاتر شده اند.

مدیر عامل تئاتر مستقل ادامه می‌دهد: همچنین این مجموعه برای ۲۵ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم کارآفرینی کرده است.


عودی می‌گوید: معمولا علاقه‌مندان به تئاتر می‌توانند با پرداخت بهای مناسب، در شرایطی خوب نمایش‌ها را به تماشا بنشینند، اما اگر این سالن تعطیل شود، جایگاه تئاتر به عنوان یک تفریح سالم و انسانی در سبد فرهنگی خانواده ها، کمرنگ شود.

پردیس تئاتر مستقل مشهد، نخستین پردیس خصوصی تئاتر در شرق کشور است این پردیس دارای دو سالن بلک باکس مجزا برای اجرای نمایش بوده که نخستین سالن دوسویه کشور را نیز در خود جای داده است.


همچنین از دیگر امکانات این پردیس می‌توان به پلاتو تمرین، کلاس آموزشی، استودیو ضبط صدا، موسیقی وکتابخانه تخصصی هنر‌های نمایشی اشاره کرد.

پردیس تئاتر مستقل توسط گروه تئاتر پستو پس از ۵ سال فعالیت مستمر در حوزه تئاتر و به صورت خصوصی ساخته شده است.

 



انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.