پوتین: مذاکرات سه‌جانبه به تحقق «راه حل نهایی» در بحران سوریه کمک می‌کند

رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانس خبری مشترک نشست آنکارا از موفقیت‌آمیز بودن گفت‌وگو‌ها برای دست‌یابی به یک راه حل نهایی در سوریه خبر داد.

نسشت خبری مشترک رؤسای جمهور ایران، ترکیه و روسیهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، رؤسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه پس از نشست سه جانبه در آنکارا کنفرانس خبری مشترکی را برگزار کردند.

در این نشست ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از موفقیت‌آمیز بودن این گفت‌وگو‌ها برای دست‌یابی به یک راه حل نهایی در سوریه خبر داد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز خواست این سه کشور مسئولیت بیشتری را در رابطه با ایجاد صلح در سوریه برعهده بگیرند.

پوتین در این کنفرانس خبری ابراز امیداواری کرد که مذاکرات سه‌جانبه امروز آن‌ها به تحقق «راه حل نهایی» در بحران سوریه کمک کند.

او گفت: «می‌خواهم اطمینان دهم که مذاکرات ما موثر خواهد بود و توافق‌های به دست آمده زمینه‌ای را برای راه‌حل نهایی در بحران سوریه فراهم خواهد کرد و صلح و امنیت را به این کشور باز خواهد گرداند. همچنین استقلال این کشور را مستحکم‌تر خواهد کرد».

رئیس‌جمهور روسیه امروز پیش از برگزاری این نشست نیز اظهار کرد اوضاع در منطقه ادلب سوریه همچنان نگران‌کننده است و این سه کشور باید اقدامات جدی دیگری را برای ریشه‌کن کردن «تهدید تروریستی» در آنجا انجام دهند.

او در عین حال تاکید کرد مبارزه با ترویست‌ها در شرق فرات باید با در نظر گرفتن حفظ تمامیت ارضی سوریه انجام شود. او همچنین از نزدیک بودن اتمام کار تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه خبر داده بود.

اردوغان نیز در این کنفرانس مشترک خبری با همتایان روسی و ایرانی خود گفت: «ترکیه، ایران و روسیه باید مسئولیت بیشتری را برای برقراری صلح در سوریه برعهده بگیرند».

او افزود سه رئیس‌جمهور آخرین تحولات در شمال غرب سوریه و منطقه ادلب و همچنین شرق رود فرات در شمال شرق سوریه بعلاوه موضوع مهاجران را مورد بررسی قرار دادند.

رئیس‌جمهور ترکیه در این کنفرانس خبری گفت: «معتقدم نشست آنکارا ابعاد تازه‌ای را به روند آستانه بخشیده است. فرایند آستانه تلاشی بی‌نظیر برای یافتن راه حلی موثر برای بحران سوریه است. ما همیشه در کنار سوریه بوده‌ایم و به دنبال راه‌حلی سیاسی در آن هستیم».

او در ادامه افزود: «ما کاملا بر سر حفظ وحدت سیاسی، تمامیت ارضی، حفظ امنیت در منطقه و یافتن یک راه حل سیاسی نهایی در سوریه به توافق رسیدیم».

اردوغان همچنین از انتقال جنگ به مرحله دیگری که هدف آن «نابودی کامل تروریست‌ها در شرق رود فرات» است، خبر داد.

پنجمین نشست رؤسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه روز دوشنبه در آنکارا برگزار شد.

در این نشست اردوغان، روحانی و پوتین موضوعات مرتبط با سوریه به ویژه مسائل مربوط به شمال غرب این کشور و راه‌های کاهش تنش در این منطقه را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، سوریه ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار