باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

نقش فرهنگ کار در رونق تولید/نهادینه سازی تلاش و کوشش جمعی، اصلی ضروری برای توسعه کشور

در میان مولفه‌های اثرگذار در تحقق شعار سال و توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور، فرهنگ کار و تلاش از عناصر بسیار مهم و تعیین کننده‌ای به شمار می‌رود که به واسطه آن تمامی کشور‌های پیشرفته جهان موفق به فتح قله‌های پیشرفت شده اند.

 

نقش فرهنگ کار در رونق تولید/نهادینه سازی تلاش و کوشش جمعی، اصلی ضروری برای توسعه کشوربه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در میان عناصر مهم و تعیین کننده در پیشرفت و شکوفایی یک جامعه از حیث اقتصادی، صنعتی و تولیدی، فرهنگ کار و تلاش نقش بسیار مهم و بسزایی را ایفاء می‌کند.

به واقع با اتکای به این مولفة خطیر می‌توان تمامی مشکلات و نارسایی‌های موجودِ پیش روی یک کشور را مرتفع نمود، امری که با مطالعة سیر توسعة جوامع و پیشرفتِ کشور‌هایی همچون کره جنوبی، ژاپن، آلمان و... این ادعا به روشنی قابل اثبات خواهد بود.

اگرچه فرهنگ کشور‌های مذکور در ابعاد گوناگون با فرهنگ ایرانی و اسلامی در تناقص است و از قرابت چندانی برخوردار نیست، اما نمی‌توان این واقعیت را نفی کردکه بسیاری از جوامع توسعه یافته با الگوبرداری از رهنمود‌های راهبردی که به کرات در دین مبین اسلام به آن تاکید شده به توفیقات بسیاری دست یافته اند.

هدف از طرح و تنظیم این گزارش اشاره به شکوه و جلال تمدن ایرانی اسلامی در سده‌های نه چندان دور گذشته نیست، دورانی که کشور‌های اسلامی با سرعت و شتاب در حال در نوردیدن پله‌های پیشرفت و ترقی بودند و جوامع غربی که امروزه از آن‌ها به عنوان مهد توسعه در عرصه‌های اقتصادی، صنعتی و تولیدی یاد می‌شود غرق در عُصیان‌های اجتماعی و فساد حاکم بر کلیسا‌ها بوده و با گیوتین گردن می‌زدند، اما روزگار گذشت و جوامع غربی با تلاش و کوشش مضاعف (فارغ از مشکلات اجتماعی و اخلاقی که امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند) توانستند از حیث اقتصادی به نمونه، مصداق و سمبلی از پیشرفت و توسعه مبدل شوند.


بیشتر بخوانید:بایدهای مقابله با پدیده فقر در جامعه کارگری چیست؟


البته طرح این موضوع به معنای انکار توفیقات کشور ایران و بخصوص نظام مقدس جمهوری اسلامی در طول چهار دهه گذشته نیست و وقتی مانع تراشی‌ها و عداوت دشمنان این مرز و بوم در مسیر توسعه و پیشرفت ایران اسلامی را در نظر می‌گیریم، بیش از پیش به اهمیت و ارزش و بهای این پیشرفت‌ها پِی خواهیم برد، اما با همه این اوصاف باید واقع بین بود و به این امر اذعان نمود که در صورت نهادینه شدن فرهنگ کار تلاش و کوشش جمعی در میان طبقات و طیف‌های متعدد اجتماعی جامعه، سطح و تراز پیشرفت و توسعه اقتصادی کشورمان به مراتب فراتر از امروز بود.

متاسفانه یک عادت و فرهنگ غلط در میان بخشی از افکار عمومی جامعه شایع شده که گویی تمامی مشکلات جامعه ناشی از سوء مدیریت است، اما هیچگاه این سئوال مطرح نمی‌شود که برای تسهیل اداره کشور و تسریع روند شکوفایی اقتصادی، صنعتی و تولیدی این مرز و بوم (که یقینا شاه کلید گشایش بسیاری از نارسایی‌ها و انسداد‌ها است)، ما به عنوان یک شهروند (فارغ از جایگاه حقوقی که از آن برخوردار هستیم) و به عنوان یک فرد عادی و حقیقی در جامعه، به چه میزانی تلاش کرده ایم.

پاسخ به این سئوال با مطالعه تحقیقات انجام شده در خصوص میزان کار مفید در کشور به سادگی و سهولت تمام پاسخ داده خواهد شد.

میزان کار مفید در جامعه ایران در هفته، حداکثر ۱۱ ساعت برآوُرد می‌شود

محمد حسین محمدی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی در این خصوص (میزان کار مفید در کشور) می‌گوید: بهره وری کار یا همان کار مفید از عناصر بسیار مهم در توسعه و شکوفایی جامعه به شمار می‌رود، اما با این وجود و با مطالعه میزان کار مفید در کشور و با توجه به گزارشات منعکس شده در رسانه‌ها این واقعیت تلخ عیان می‌شود که میزان کار مفید در جامعه ایران در هفته، حداکثر ۱۱ ساعت برآوُرد می‌شود و در بخش‌های دولتی نیز این عدد و رقم ۲۲ دقیقه در روز اِحصاء شده است.

وی افزود: در نقطه مقابل، در کشوری همچون فرانسه میزان کار مفید در طول یک هفته، حدود ۳۰ تا ۳۳ ساعت برآورد می‌شود و به تعبیری می‌توان گفت با کسر روز یکشنبه (به عنوان روز تعطیل) این میزان به حدود پنج و نیم ساعت در روز تخمین زده می‌شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: به واقع کیفیت کار در کشور‌های توسعه یافته بسیار بالا است و در حال حاضر نیز جوامع اینچنینی در صدد افزایش میزان استراحت برای نیروی انسانی خویش هستند که این موضوع موید این واقعیت است که افزایش راندمان کاری یا بهره وری آن، صرفا با بالا بردن ساعات کاری محقق نمی‌شود و امید است با الگوبرداری صحیح از سازوکار‌های حاکم بر کشور‌های توسعه یافته در این خصوص میزان کار مفید در کشور با ارتقای هر چه بیشتری همراه شود که هر آنچه این امر با دقت و درایت بیشتری در مراکز تولیدی و صنعتی نیز اجرایی گردد، به تبع ضریب تحقق شعار سال نیز تقویت خواهد شد.

در صورت افزایش کار و تلاش و کوشش جمعی، موانع پیشروی اقتصادی مرتفع می‌شود

در واقع امر ورود به امور مختلف کشور از سوی تمامی آحاد جامعه اعم از مسئولان، مدیران و مردم و اقشار عادی جامعه با روحیه جهادی گره گشای تمامی مشکلاتِ فعلیِ جاری و ساری در عرصه‌های اقتصادی و تولیدی خواهد بود.

به عنوان نمونه در دهه‌های نه چندان دور گذشته و در دوران دفاع مقدس، عموم مردم و مسئولان با روحیه جهادی به کار و تلاش و مجاهدت پرداختند و نتیجه آن پیروزی و سرافرازی کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در برابر رژیم بعثی عراق و در واقع امر ۴۰ کشور حامی عراق، در آن مقطع بود.

با تکیه بر چنین الگو و تجربه‌ای، امروز نیز با همگرایی و وحدت و هم افزایی هر چه بیشتر و تلاش و کوشش شبانه روزی در مراکز تولیدی و صنعتی می‌توان در تحقق شعار سال موفق شد و به توفیقات ارزنده‌ای نائل شد.

در صورت تلاش هر چه بیشتر برای نهادینه سازی فرهنگ کار و تلاش، میزان ضریب تولیدی از حیث کمی با افزایش فزاینده تری همراه خواهد شد و از دیگر سو با اتکای به این روحیه می‌توان کیفیت محصولات و اقلام تولیدی را نیز ارتقاء بخشید و به واسطه آن قادر خواهیم بود بسیاری از بازار‌ها در کشور‌های منطقه و عرصه‌های بین المللی را تسخیر کنیم.

با حصول این توفیق، ضریب اشتغالزایی نیز افزون‌تر خواهد شد و معضل بیکاری و مشکلاتِ پیروِ آن در کشور حل و فصل خواهد شد.

کشوری همچون ژاپن، نمونه و مصداق بارزی از تلاش و کوشش جمعی محسوب می‌شود که با تلاش شبانه روزی و روز افزون از یک کشور ویرانه بعد از جنگ جهانی به یکی از توسعه یافته‌ترین جوامع جهان مبدل شده است.

امروزه، اقتصاد ژاپن در عرصه بین المللی به یک بازیگر اصلی و تاثیرگذار در تحولات اقتصادی نظام جهانی تبدیل شده و می‌طلبد ما نیز با پیروی و توجه به رهنمود‌های دلسوزان انقلاب، نظام و کشور مبنی بر لزوم وحدت و تلاش همه جانبه برای حمایت از تولید داخلی و تلاش برای توسعه و آبادانی هر چه بیشتر کشور، چنین مسیری را با سرعت مضاعف طی کنیم.

فرهنگ کار و تلاشِ متعالی، ظرفیت‌های بالقوه کشور را بالفعل می‌نماید

کشور ایران از ظرفیت‌های بالقوه متعددی در عرصه‌های گوناگون برخوردار است که متاسفانه از بسیاری از این فرصت‌ها آنچنان که باید استفاده نشده و به تعبیری شاهد فرصت سوزی‌های بسیاری در طول سالیان و دهه‌های گذشته بوده ایم.

بدون تردید، با تلاش مضاعف، اقدام و عمل و همسویی تمامی دستگاه‌های ذی ربط و نیروی انسانیِ فعال در جامعه (در حوزه‌ها و عرصه‌های گوناگون) می‌توان به بهترین نحو ممکن از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در راستای توسعه کشور و تحقق رونق تولید بهره بُرد.

تدبیر و عقلانیت حکم می‌کند تا از فرصت‌های موجود به بهترین نحو ممکن برای دفع مشکلات بهره برداری شود و یقینا در شرایط فعلی که کشور در جنگ اقتصادی با دشمنان قسم خورده نظام به سر می‌بَرَد، استعداد‌ها و ظرفیت‌های بالقوه موجود می‌تواند خنثی کننده بسیاری از فشار‌ها و تحریم‌ها محسوب شود.

در این میان، نباید از نظر دور داشت که بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز کشور در عرصه تولیدی، به لطف و عنایت پروردگار در این مرز و بوم و خاک پرگهر موجود است که تحریم‌ها نیز نمی‌تواند مانع از تزریق آن به چرخه تولیدی کشور شود.

البته در برخی حوزه‌ها از قابلیت ارزش افزوده و آماده سازی منابع موجود برای تامین مواد اولیه، آنچنان که شایسته و مورد انتظار است برخوردار نیستیم که می‌باید با تلاش مضاعف و بهره گیری از نخبگان و متخصصان داخلی به این توفیق نائل شویم تا بواسطه آن در جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز مراکز صنعتی تولیدی که متاسفانه در برخی بخش‌ها باعث ظهور و بروز مشکلات جدی و عدیده شده، موفق‌تر از گذشته ظاهر شویم.

باید این اصل و قاعده به عنوان یک نقشه راه استراتژیک، ملکه ذهن تمامی آحاد جامعه شود که جز با تلاش و کوشش و ممارست، کشور قادر به دستیابی به ایده آل‌هایی که برازنده آن است نخواهد شد و یقینا هیچ کوششی نیز، بدون پاداش و ثمره نخواهد بود.

می‌باید تمامی فعالان صنعتی و تولیدی و حتی جامعه کارمند کشور و عناصری که در حوزه‌های غیر تولیدی مشغول به فعالیت هستند به ارتقای رتبه و جایگاه کالای داخلی و تولید ملی، (با خرید محصولات ایرانی و اجتناب از خرید کالا‌های خارجی بیندیشند) و در این صورت تولید ناخالص ملی کشور، ضریب صادراتی آن، رقابت پذیری محصولات ایرانی با نمونه‌های مشابه خارجی افزون‌تر از گذشته خواهد شد و البته رفع موانع از مسیر حرکت طبیعی نظام تولیدی کشور توسط دستگاه‌های متولی (هر سه قوه کشور به فراخور وظایف و اختیاراتی که از آن برخوردار هستند) از ضروریاتی است که در پیشبرد این اهداف مثمر ثمر و تعیین کننده خواهد بود.

 

انتهای پیام/

 

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۷:۰۸ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
افراد باید روزانه ۸ ساعت کار کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۴ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
چقدر شعار
آخرین اخبار