وحشتناک‌ترین عفونت‌های انگلی/ از انگل فلج‌کننده تا مهمان ناخوانده‌ای که مغز را می‌خورد

موذی ترین انگل‌هایی که سال‌ها در بدن انسان جا خوش می‌کنند، را بشناسید.  

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، خوشبختانه اکثر ما هرگز هیچ یک از این انگل‌ها را تجربه نکرده ایم؛ اما افرادی هستند که هر روز در معرض خطرآلوده شدن با یکی از آن‌ها هستند و مجبورند علائم وحشتناک عفونی آن‌ها را پشت سر بگذارند که اغلب بسیار خطرناک و گاهی مرگ آور است.

عفونت با کرم نواری

عفونت کرم نواری (tapeworm) به دلیل خوردن غذا یا آب آلوده به تخم یا لارو کرم نواری ایجاد می‌شود. این انگل‌ها می‌توانند به بیرون از روده مهاجرت کنند و کیست‌های لاروی را در بافت‌ها و اندام‌های بدن ایجاد کنند (عفونت تهاجمی). لارو کرم نواری می‌تواند در درون روده به کرم نواری بالغ تبدیل شود (عفونت روده‌ای). کرم نواری بالغ می‌تواند تا ۳۰ سال در بدن میزبانش زندگی کند.

عفونت‌های روده‌ای با تنها یک یا دو کرم نواری بالغ معمولا خفیف‌اند، اما در عفونت‌های تهاجمی لارو‌ها می‌تواند باعث عوارض جدی شود. افراد با خوردن گوشت یا ماهی نپخته که حاوی کیست است، آلوده می‌شوند. عفونت‌های روده معمولاً علامت حادی ایجاد نمی‌کنند، اما باعث ناراحتی شکمی، اسهال و از دست دادن اشتها می‌شوند، اما اگر به مغز راه یابند، کیست لارو باعث علائم مختلفی از قبیل سردرد و تشنج می‌شود.

گزارش ۷ صبح///// وحشتناک‌ترین عفونت‌های انگلی/ از انگل فلج کننده تا مهمان ناخوانده ای که مغز را میخورد

عفونت آسکاریس

عفونت آسکاریس شایعترین عفونت کرمی انسانی است و در سراسر جهان شیوع دارد و بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری که بهداشت در آن‌ها ضعیف است، شایع است. کودکان بیشتر از بزرگسالان به آن آلوده می‌شوند. به نظر می‌رسد اضطراب و تحرک، کرم‌ها را تحریک می‌کند. چرخه زندگی این انگل بین ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد. عفونت آسکاریس به طور مستقیم از تماس فرد به فرد انتقال نمی‌یابد. در عوض، اگر فرد با خاکی که به مدفوع دارای تخم‌های آسکاریس آلوده است در تماس قرار گیرد و یا آب آلوده بنوشد، به عفونت دچار می‌گردد. میوه‌ها و سبزیجات شسته نشده که در خاک آلوده رشد کرده اند هم می‌توانند ناقل تخم‌های کرم آسکاریس باشند.

گزارش ۷ صبح///// وحشتناک‌ترین عفونت‌های انگلی/ از انگل فلج کننده تا مهمان ناخوانده ای که مغز را میخورد

انکوکرسازیس

این بیماری ناشی از یک نماتد است که می‌تواند تا پانزده سال در بدن انسان زندگی کند. این انگل دومین علت عفونی نابینائی چشم در جهان است. از طریق نیش مگس سیاه به انسان منتقل می‌شود. کرم‌ها در سراسر بدن پخش می‌شوند و وقتی می‌میرند باعث خارش شدید و واکنش قوی سیستم ایمنی می‌شود.

گزارش ۷ صبح///// وحشتناک‌ترین عفونت‌های انگلی/ از انگل فلج کننده تا مهمان ناخوانده ای که مغز را میخورد

کرم فلیریال؛ عامل فیل پایی

انگل فلیریال، با وجود ظاهر کوچک و کرم گونه اش، یکی از ترسناک‌ترین انگل‌های دنیاست که معمولاً به راحتی و از طریق پشه و دیگر بندپایانی که از خون تغذیه می‌کنند، از بدن میزبانی به میزبان دیگر نقل مکان می‌کند.

این انگل کوچک و میکروسکوپی ظاهری نخ مانند و گرد دارد و با وجود کوچکی اش می‌تواند مشکلات بزرگی برای میزبان به وجود بیاورد که مشهودترین آن‌ها سندروم فیل پایی است که در آن پوست و بافت‌های زیرین پوست با درد طاقت فرسا و ورمی غیرقابل کنترل، شروع به رشد کرده و عضو آلوده، معمولاً گوشت و چربی اضافه هم می‌آورد آنقدر که به دست و پای فیل شبیه می‌شود.

این کرم زیرپوستی در مراحل اولیه، ضایعاتی شبیه به کهیر و کورک‌های دردناک در سطح پوست ایجاد می‌کند.


بیشتر بخوانید: از عفونتی‌که مغز را می‌بلعد تا قاشقی که یکسال در مری جا خوش کرد


گزارش ۷ صبح///// وحشتناک‌ترین عفونت‌های انگلی/ از انگل فلج کننده تا مهمان ناخوانده ای که مغز را میخورد

کرم گینه؛ انگل فلج کننده

کرم گینه، یکی از قدیمی‌ترین انگل‌های شناخته شده است. محل رشد این انگل در پای انسان هاست و نمایان شدنش با تاولی دردناک، آغاز می‌شود، هنگامی تاول که بترکد، سر آن کرم سفید، لاغر و چند متری نمایان می‌شود، کرمی که ماه‌ها طول می‌کشد تا سانتی متر به سانتی مترش را با دردی فراوان از بدن میزبان خارج کنند، به طوری که فرد حتی ممکن است فلج شده و دیگر نتواند راه برود.

این انگل از طریق آب آلوده وارد بدن انسان می‌شود و زیر پوست تخم ریزی و زندگی می‌کند. بعد از یک سال شروع به خوردن بافت‌های داخلی پا می‌کند به طوری که ۷۲ ساعت اولیه دردی فلج کننده به سراغ میزبان می‌آید، در این مدت تمام بافت‌ها آلوده شده و کرم‌های انگلی در همه قسمت‌های بدن فرد مبتلا لانه می‌کنند تا در زمان لازم، خودشان را به سطح پوست پا برسانند. این کرم‌ها علاوه بر درد شدیدی که در پا ایجاد می‌کنند می‌توانند عامل ایجاد عفونت‌های باکتریایی فلج کننده و مرگبار هم باشند.

تریپانوزومیازیس آفریقایی یا بیماری خواب

بیماری تهدید کننده حیات است که در بخشی از آفریقا شایع است. با پیشرفت این بیماری ممکن است گیجی، بی قراری و خواب زیاد ایجاد شود. در صورتی که این بیماری درمان نشود ممکن است کوما و مرگ رخ دهد. نوع آمریکایی آن به نام بیماری شاگاس وضعیت متفاوتی است که ممکن است باعث ایجاد بیماری مزمن قلب و مشکلات روده‌ای قلبی شود.

این بیماری از طریق نیش یک مگس آلوده منتقل می‌شود. انگل‌ها در ابتدا در بافت‌های زیر جلدی، خون و لنف تکثیر می‌شوند. با گذشت زمان، انگل‌ها از سد خونی مغزی عبور می‌کنند تا سیستم عصبی مرکزی را آلوده کنند. علاوه بر گیجی، اختلال حسی و هماهنگی ضعیف، اختلال در چرخه خواب، یکی از ویژگی‌های مهم مرحله دوم بیماری است.

گزارش ۷ صبح///// وحشتناک‌ترین عفونت‌های انگلی/ از انگل فلج کننده تا مهمان ناخوانده ای که مغز را میخورد

نگلریا فاولری؛ آمیبی که مغز را می‌خورد

نگلریا فاولری یکی از آمیب‌های آزادزی است که بر خلاف سایر آمیب‌های آزادزی که افراد با نقص سیستم ایمنی را درگیر می‌کنند انسان‌ها و حیوانات با سیستم ایمنی سالم را مورد تهاجم قرار داده و موجب بروز بیماری کشنده مننگوانسفالیت آمیبی اولیه در آن‌ها می‌شود. در این بیماری پرده مننژ مغز درگیر و در مدت بسیار کوتاهی افراد مبتلا جان خود را از دست می‌دهند.

 آلودگی با این عفونت علائمی مانند سردرد، تب، حالت تهوع، استفراغ و گردن سفت را به همراه دارد. از آنجا که آمیب باعث تخریب گسترده‌تر بافت مغز می‌شود، منجر به سرگیجه، عدم توجه افراد به محیط اطراف، از بین رفتن تعادل، تشنج و توهم می‌شود. بعد از شروع علائم، این بیماری به سرعت پیشرفت می‌کند و معمولاً در طی ۳ تا ۷ روز منجر به مرگ می‌شود.

گزارش ۷ صبح///// وحشتناک‌ترین عفونت‌های انگلی/ از انگل فلج کننده تا مهمان ناخوانده ای که مغز را میخورد

لوآلوآ؛ کرم چشم آفریقایی

یکی از وحشتناک‌ترین انگل ها، انگلی موذی و کوچک است که ممکن است سال‌ها بدون اطلاع میزبان در بدن او زندگی کند. این انگل که لوآلوآ نام دارد بیشتر در جنگل‌های آفریقا و ندرتا هم در هندوستان مشاهده شده و برای همین به آن «کرم چشم آفریقایی» هم می‌گویند.

لوآلوآ از طریق نیش آلوده نوعی پشه وارد بدن انسان می‌شود و سال‌ها زیر پوست انسان باقی مانده و رشد می‌کند تا به شکل یک کرم درآید. طول بدن این انگل تا ۷۰ میلی متر هم می‌رسد و آنقدر حرکت می‌کند تا روزی خودش رابه چشم برساند و باعث خارش شدید، متورم و دردناک شدن آن شود. این مهمان ناخوانده باید قبل از اینکه کره چشم را خالی کند، سریعاً خارج شود چرا که ممکن است نابینایی و حتی مرگ بیمار را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۰۱:۰۷ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
دوستانی که به انگل دچار شدن استرس نداشته باشید.خوب میشید انشالله. حتی خیلی از عفونت های انگلی هم به خاطر ضعف سیستم ایمنی بدن تو بدن باقی میمونن. کنار دکتر رفتن و استفاده از داروهای مفید دیگه حتما از داروهای خودایمنی مثل ایمونیس(ایمونکس) یا فارماژلاتان یا مولتی ویتامین هایی که با فلزاتی ننظیر روی و سلنیوم غنی شدن استفاده کنید. حداکثر یک قرص در روز و همزمان هم نخورید دو تا از اینا رو. این به سیستم ایمنی بدنتون کمک زیادی میکنه. ورزش کنید.تا میتونید استرس به خودتون راه ندید. استرس یکی از مهم ترین عوامل ضعف سیستم ایمنی بدن هست. از خدا سلامتی همه بیماران رو استدعا دارم.
Austria
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
سلام‌خسته نباشین مادرم‌ میگن حس میکنم تو پام یه کرم تکون‌میخوره میگن اول وسط دو انگشتم حس میکردم الان حس میکنم بالاتر اومده وو قسمت مچ پا آیا همچین‌ چیزی وجود داره لطفا جواب بدین
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
روح الله
۰۵:۵۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام در مطالبی که خوندم من هم احساس کردم تو چشمم کرم وجود داشته باشد و هم و می که توی دست و پایم افتاده توی دست و پا یم یه زخمای به اندازه یک عدس میوفتد که توی زخم یه چی مث کرم یا حشره هست و از توی این هان و بینی ام یه چی کرم مانندی بی ون میاد وهمچنین یه چی شبیه ماهی ریز که اطرافش نخ مانند هس لطفا بگین چه دردی هست و راه درمان و بگین چکار کنم ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
من کرم در سرم دارم چندین ماه میشه و به پزشکان زیادی روی بردم کمکی نکردند و این بیماری بیشتر شدید شده لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
خداوند همه بیماران را شفای خیر بدهد ..و انسان ها را به اگاهی بیشتر برای رعایت بهداشت محیط و بهداشت فردی برساند که همه بلاها از بی اطلاعی و سهل انگاری فقر فرهنگی و اقتصادی گسترش می یابد
Iran (Islamic Republic of)
رهگذر
۱۸:۰۱ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
نوره برای بدن استفاده کنید وسرکه خانگی روغن زیتون و شکرقهوه ای بخورید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
سلام به من کمک کنید یک پزشک معرفی کنید لطفاااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام دوستان ببخشید من خانم 34ساله هستم که حدود 20 ساله به انگل مبتلا شدم و هر چی آزمایش دادم نتایج اش منفی بوده و تا الان درمان نشدم دوستان اگه کسی اطلاعاتی داره در این زمینه منو راهنمایی کنه ممنون میشم اینکه واقعا باید چکار کنم هیچ علایمی نداره و اصلا خودشو نشون میده چی باید بخورم پزشک تو این زمینه کسی سراغ داره ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
بد نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
ﺧﺪاﻭﻧﺪا ﻣﺎ اﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﺩﺭﻣﻘﺎﺑﻞ اﻳﻦ ﻣﻮﺟﻮﺩاﺕ ﻛﻮﭼﻚ ﭼﻘﺪﺭ ﻋﺎﺟﺰﻳﻢ..اﻣﺎ ﺑﻌﻀﻲ ﻫﺎ اﻳﻨﻔﺪﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﻃﻠﺐ و ﻣﺘﻜﺒﺮ ..و......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
خداکنه‌این‌موجودات‌وحشتناک‌درایران‌نباشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
پناه بر خدا.از شر این همه بیماریهای عجیب وغریب
Tajikistan
Ali
۱۸:۱۰ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
با عرض سلام و احترام خدمت شما دوستان عزیز
واقعا انسان باید اینو هر رو بخونه و من شر ماخلق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
چه فرقی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
انشاءالله خداوند همه مردم جهان را از شر این موجودات وحشتناک حفظ فرماید.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۸:۴۲ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
اللهم اشفع کل مریض
Iran (Islamic Republic of)
كريم
۱۰:۵۸ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
باسلام: دوست گرامي، ... اللهم اشف كل مريص ... صحيح است. جمله دعايي كه شما نوشته ايد يعني ... خداوندا همه مريضها را شفاعت كن...
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۱۴:۴۸ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
همین دعا رو نمی تونی به فارسی بگی ؟ خدا یا همه مریض ها رو خوب کن بهتر نیست ؟
آخرین اخبار