جالب‌ترین ماه گرفتگی منظومه شمسی را بر سطح این سیاره مشاهده کنید

ماه گرفتگی در دیگر سیاره‌ها هم روی می‌دهد اما به دلیل موقعیت سیاره، ماه و خورشید نحوه ایجاد و رصد آنها با ماه گرفتگی‌های روی زمین تفاوت دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  فضاپیمای جونوی ناسا که به شکلی انحصاری به مطالعه درباره سیاره مشتری می‌پردازد در جدیدترین تصاویر ارسالی، تصویری از سایه قمر آیو که بر سطح سیاره مشتری افتاده منتشر کرده است.

این تصویرمنحصربه فرد به وسیله فضاپیمای جو در مانور پروازی ماه سپتامبر برفراز سیاره مشتری به دست آمده است؛ کارشناسان ناسا اعلام کرده اند ماه گرفتگی در سایر سیاره‌های منظومه شمسی با زمین متفاوت است.

به طور مثال سایه قمر آیو بر سطح سیاره مشتری بسیار واضح و مشخص است در حالی که در ماه گرفتگی در زمین، سایه ماه کم رنگ برسطح زمین می‌افتد.

به گفته دانشمندان علت اینکه سایه ماه روی زمین محو و سایه آیو بر سطح مشتری بسیار مشخص است به دلیل ابعاد بزرگ قمر آیو و فاصله نزدیک آن به سیاره مشتری بوده که سبب می‌شود نور خورشید به میزان فراوان به وسیله قمر مسدود و تصویر واضحی از آن بر سطح سیاره  ظاهر شود.

فضاپیمای جونو اواسط سال ۲۰۱۶ وارد مدار دور سیاره مشتری شده است و تاکنون تصاویری منحصربه فرد و از سطح بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی به زمین ارسال کرده است.

این فضاپیما در سال ۲۰۱۱ به فضا پرتاب شده است و اکنون هر ۵۲ روز یک بار به دور سیاره گردش می‌کند؛ به گفته محققان جو سیاره مشتری و مناطق اطراف آن از جمله خطرناک‌ترین فضا درمنظومه شمسی به دلیل وجود پرتو‌های کیهانی فوق العاده شدید است.

دانشمندان پس از ورود جونو به جو سیاره مشتری گمان نمی‌کردند که این فضاپیما برای بازه زمانی طولانی به فعالیت ادامه دهد، اما جونو پایدار باقی ماند و اکنون به مدت بیش از دو سال است که به مطالعه درباره مشتری و قمر‌های آن می‌پردازد.

سیاره مشتری هم مانند زحل دارای حلقه‌هایی به دور خود است که البته بسیار نازک‌تر و ضعیف برای مشاهده از روی زمین هستند. یکی از دستاورد‌های کاوشگر جونو، تصویربرداری از حلقه‌های مشتری بوده است.

کارشناسان موفق به کشف آتش فشانی فعال روی یک دهانه آتش فشانی بر روی قمر آیوی سیاره مشتری به وسیله کاوشگر گالیله ناسا شده اند.

کاوشگر گالیله در سال ۱۹۸۹ به سوی سیاره مشتری پرتاب شد و در نهایت در سال ۲۰۰۳ ماموریت آن به اتمام رسید.

محققان اعلام کرده‌اند با وجود فعالیت آتش فشانی در قمر آیو، این احتمال وجود دارد که هیچ ماگما (مواد مذاب آتش فشانی) در زیر پوسته سطحی آیو وجود نداشته باشد؛ با بیش از ۱۵۰ منطقه آتش فشانی، قمر آیو، آتش فشانی‌ترین قمر در منظومه شمسی است.

منبع: cnet