باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گزارش می دهد؛

دنیای سیاه و سفید بازار ها و مجتمع های تجاری/ سود بیشتر با چه بهایی؟

ساخت و ساز‌های اخیر مجتمع‌های تجاری در چند سال گذشته دگرگون شده و چهره سیاحتی مشهد را تغییر داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سفر همیشه دنیایی پر از اشتیاق و اتفاقات منحصربه فرد برای آدم دارد.

حس‌های خوب و لحظات نابی که تکرارش شاید هیچ وقت پیش نیاید، مثل سفر به مشهد که زیارت در کنار سیاحتش لذت سفر را دو چندان می‌کند.

به مشهد که می‌آیی لذت دیدن گنبد طلایی حرم امام مهربانی‌ها زیر نور خورشید برق نگاهت می‌شود برای مدت‌ها و یادآوری عطر مشهدی و برق نقره‌های بازار‌های اطراف حرم حس بودن در مکانی بی نظیر را برایت یاد آور می‌شود.
 
ولی چند سالی است که شاید دیگر مثل گذشته بازار‌های مشهد رنگ وبوی اصیل و پر خاطره‌ی خود را ندارد.

ساخت و ساز‌های اخیر مجتمع‌های تجاری در چند سال گذشته چهره‌  سیاحتی مشهد را به خصوص در بازار‌ها دگرگون کرده است؛ بازار‌های لوکس و مدرنی که نه تنها در اطراف حرم بلکه در تمام سطح شهر ساخته شده اند رونق و نبض تپنده این اصیل نشینان همیشگی را کم کرده اند.

گشت زنی در بازار های جدید

مجتمع‌های تجاری که برای راحتی بیشتر مسافران و مجاوران ساخته شده اند در بیشتر مواقع شاید با نصف ظرفیت خود فعالیت می کنند و در برخی مواقع یک یا دو طبقه از آن‌ها فعال هستند.

مغازه‌هایی که اجناس با کیفیت داخلی در کنار محصولات خوب و بد چشم بادامی‌ها در کنار هم به رقابت می‌گذارند؛ آن هم رقابتی نا برابر که خود را به رخ مشتری می کشاند.
 
دنیای سیاه و سفید بازار ها و مجمع های تجاری

تعدد بازار‌های شهر فرصت سازی ها و فرصت سوزی‌های فراوانی در خود داشته است. از یک سو ورود به یک رقابت فراگیر و استفاده از تمام خلاقیت‌های نهفته، کم کردن سود برای مشتری بیشتر از سوی دیگر برند سازی‌ها و تعدد مغازه‌های یک شخص در چندین مکان مختلف از خوب و بد ماجراست. میزان فروش با این حجم از رقابت وکثرت دنیایی پرماجراست.

سود بیشتر با چه بهایی

اینکه در دنیای امروز هر روز مطلب جدیدی بشنوی و انگشت حیرت به دهان بگیری عجیب نیست، ولی بعضی از آن‌ها دیگر نه تنها حیرت بلکه تاسف را نیز با خود دارد.

با افزایش ورود زائران یک پدیده نوظهور را شاهد بودیم. فروشگاه‌ها و مغازه‌هایی به طور ویژه با محل‌های اقامتی، هتل‌ها و رانندگان وسایل نقلیه قرار داد‌هایی مبنی بر بردن این مسافران به صورت هدف خاص به مقصد آن‌ها را دارند.
 
دنیای سیاه و سفید بازار ها و مجمع های تجاری

شاید نکته جالب‌تر این موضوع چیز دیگری باشد آن هم قیمت گذاری اجناس بر اساس ارزش پولی زائران. این حرکت که کاملا برخلاف قانون و انصافست از دیگر مضراتش بالا رفتن کاذب قیمت‌ها در دیگر بخش هاست؛ و بدترین آن مخدوش کردن چهره بازار و افرادی است که سال هاست با صداقت و انصاف در خدمت زائران علی بن موسی الرضا(ع) بوده اند.

برای پیگیری این اتفاق در برخی از فروشگاه‌ها به سراغ   شجاعی معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت و معدن و تجارت خراسان رضوی رفتیم. او  گفت:اساس این کار اشتباه و خلاف قانون است قیمت‌ها مصوب و میزان سود برای هر دسته از کالا‌ها مشخص شده و هر گونه دخل و تصرفی در قیمت گذاری‌ها بخاطر ایرانی یا خارجی بودن مشتری دور از انصاف واخلاق کاری است.

او در خصوص بازرسی‌های مراکز تجاری و بازار‌ها گفت: ما در تمامی سال در تلاش هستیم که نظارت کامل را بر روی بازار داشته باشیم و مشکلات و تخلفات را سریعا ریشه یابی کنیم و برای زائران و مجاوران آرامش خیال را فراهم آوریم که در همین زمینه از ابتدای سال تا ۲۰ شهریور ۲۳۶۰۰ بازدید و بازرسی در کل استان را داشته ایم که از این مقدار ۷۰۰۰ بازدید در مشهد انجام شده است.

شجاعی تصریح کرد: ۵۴۲ فقره پرونده تخلف در نیمه نخست سال تشکیل شده است که برای رسیدگی به تعزیرات فرستاده شده است، این تخلفات بنا بر قانون‌های متعدد به ویژه حمایت از حقوق مصرف کنندگان با متخلفان برخورد می کند.

مهدی مقدسی مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صنعت و معدن و تجارت خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: عده‌ای منفعت طلب برای رسیدن به سود بیشتر متاسفانه قیمت‌های خود را بر اساس ایرانی و خارجی بودن مشتریان خود اعلام می کنند که بسیار حرکتی زشت و غیر قانونی است.

مقدسی مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صنعت و معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برای کنترل قیمت‌ها در بازار میزان قیمت کالا‌ها و سود ان‌ها مشخص است و امکان دخل و تصرف در آن‌ها وجود ندارد به خصوص در کالا‌های پوشاکی و سوغات‌ها که میزان سود از ۵ تا ۲۰ در صد بنا به نوع کالا اعلام شده است و فروشنده براساس صلاح و انصاف خود قیمت را نهایی می کند.

مقدسی افزود: کالا‌ها براساس درجه کیفی خود قیمت گذاری می‌شوند که هیچ ربطی به ایرانی و خارجی بودن مشتریان ندارد به همین منظور از ابتدا سال تا کنون ۶ میلیارد از کالا‌هایی که تخلف قیمتی داشتند و مدعی برند بودند جمع آوری شده است.

کاسبان و بازاریان قدیمی و کهنه کار همیشه سعی در رضایت داشتن مشتری در کنار سود خود بوده اند در این حرفه اخلاق و انصاف شاید از مهمترین اصول آن باشد.

شاید نباید تقصیر را فقط به اشخاص بیاندازیم ، وقتی که ساخت و ساز بازار‌ها و مجتمع‌های تجاری به صورت سود کلان محض فقط برای عده‌ای که به منافع خود خود فکر می کنند و اصلا به ظرفیت شهر وعرضه وتقاضا توجهی ندارند ساخته می‌شوند، نتیجه آن ورود افرادی می شود به بخشی اقتصادی مهم که ظاهر آن و باطن آن نماینده معرفی شهری به قدمت و خوش سابقه‌ای مشهد است صدمه وارد می کند.

گاهی باید فرای از سود شخصی نگاه کرد و تصمیم گرفت آن هم تصمیماتی که بازتاب‌های گسترده این چنینی دارد.
 
انتهای پیام//م.ی
 


گزارش از ملیحه یوسفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.