چهار کارشناس خبره اعلام کردند تعمیر کامل دو تأسیسات نفتی عربستان و بازگرداندن آن‌ها به حالت اولیه‌شان ماه‌ها طول می‌کشد.

عربستان برای سرپا شدن مجدد در زمینه تولید نفت به ماه‌ها زمان نیاز داردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فایننشال تایمز، کارشناسان بر این عقیده‌اند که تعمیر کامل دو تأسیسات بزرگ «بقیق» و «خریص» عربستان سعودی- که اخیراً هدف حملات گسترده پهپادی قرار گرفته‌اند- و بازگرداندن آن‌ها به حالت اولیه‌شان، ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

پایگاه اینترنتی روزنامه فایننشال تایمز در مقاله‌ای با عنوان «حمله به تاسیسات عربستان "پاشنه آشیل" (نقطه ضعف) اقتصاد جهان را نمایان کرد» نوشت: حملات آخر هفته گذشته به زیرساخت‌های نفتی عربستان سعودی آن چیزی را هدف قرار داد که یکی از تحلیلگران اقتصادی آن را «پاشنه آشیل اقتصاد جهان» خواند. آن حمله به دو تأسیسات بزرگ بقیق و خریص بیش از نیمی از کل ظرفیت تولید نفت بزرگترین کشور صادرکننده نفت جهان را ناگهان متوقف کرد. بیش از ۷۰ درصد از نفت عربستان سعودی- اکثراً برای صادرات- در تأسیسات بقیق آماده می‌شود. سؤال اصلی برای بازار‌های نفت جهان که یکی از شاخه‌های مهم اقتصاد جهانی به شمار می‌رود، این است که این دو تأسیسات عظیم با چه سرعتی قابل تعمیر هستند.

چهار کارشناس که با این دو تأسیسات به خوبی آشنا هستند، گفتند: تعمیر کامل آن دو تأسیسات و بازگرداندن آن‌ها به حالت اولیه شان، ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

یکی از تبعات حملات یاد شده این است که اکنون عربستان سعودی به علت تعهداتی که به مشتریان نفت خود در سراسر جهان دارد، ناچار است مقادیر بیشتری از نفت خام خود را که قبلاً خوراک پالایشگاه‌های این کشور برای مصرف داخلی بوده است، به صادرات تخصیص دهد و همین امر موجب خواهد شد که عربستان سعودی مجبور شود بنزین، گازوئیل و سوخت جتِ بیشتری را از بازار‌های آزادِ جهان، تهیه کند. از این‌رو، ذخایر این محصولات در جهان به شدت کاهش خواهد یافت که ممکن است منجر به افزایش قیمت این فرآورده‌های نفتی شود. علاوه بر این، عربستان سعودی ممکن است تلاش کند تولید نفت خود را در سایر میادین این کشور افزایش دهد تا بخشی از کاهش تولید در بقیق و خریص را جبران کند. از آنجایی که اکثر این تولیدات برای صادرات در نظر گرفته خواهد شد، پالایشگاه‌های عربستان سعودی به علت کاهش خوراک، می‌بایست با ظرفیت ناقص به کار خود ادامه دهند.

«سعد رحیم» اقتصاددان ارشد شرکت «ترافیگورا» یکی از بزرگترین معامله‌کنندگان مستقل (خصوصی) نفت در جهان، گفت: «آن‌ها (عربستان سعودی) مجبور خواهند شد فرآورده‌های نفتی را در حجم بسیار قابل توجه وارد کنند.» وی تأکید کرد: «سؤال اساسی این است که آیا بازار‌های جهانی امنیت بلندمدت عرضه نفت عربستان سعودی را زیر سؤال خواهند برد، زیرا اگر اطمینان به امنیت عرضه نفت عربستان سعودی در بازار‌های جهانی کاهش یابد، این همان پاشنه آشیل، یعنی نقطه بسیار آسیب پذیر اقتصاد جهانی است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار