مصرف ماهی برای بیماران مبتلا به نقرس ممنوع است

فوق تخصص بیماری‌های روماتیسمی گفت: مصرف گوشت زیاد زمینه بیماری نقرس را فراهم می‌کند.

مصرف ماهی برای بیماران مبتلا به نقرس ممنوع استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، صاحب باری فوق تخصص بیماری‌های روماتیسمی با اشاره به اینکه در این بیماری رسوب اسید اوریک در مفاصل باعث درد و تورم شدید مفصل می‌شود، گفت: نمای معمول بیماری به صورت درد شدید و ناگهانی مفصل، بیشتر در شست پا همراه با قرمزی می‌باشد به گونه‌ای که درد گاهی آنقدر شدید است که حتی تکان دادن ملافه بیمار را نارحت می‌کند.

او با اشاره به اینکه گاهی آنقدر قرمزی و تورم شدید مفصل زیاد است که با عفونت مفصل و یا پوست اشتباه می‌شود، تصریح کرد: علت این بیماری این است که ماده اسید اوریک که از تبدیل شدن پروتئین در بدن تولید می‌شود در بدن این افراد اغلب خوب دفع نمی‌شود و اگر این مشکل درمان نشود کلیه‌های فرد در معرض رسوب کریستال‌های اسیداوریک است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این بیماری حملات حادی دارد و در بین اغلب بیماران بی علامت است، اما اگر درمان نشود بیماری بصورت مزمن درمی آید، گفت: در برخی از اوقات رسوب اسید اوریک درکنار مفاصل بخصوص آرنج و انگشتان برجستگی‌های گردی می‌سازند به نام توفوس که اگر بیماری مزمن درمان نشود این رسوب‌ها باعث خوردگی و تخریب مفصل می‌شوند.

صاحب باری با اشاره به اینکه معمولا نقرس با افزایش وزن، دیابت، چربی و فشار خون همراهی دارد، افزود: بیماران با افزایش وزن باید آهسته وزن کم کنند، زیرا رژیم‌های شدید باعث تشدید حملات دردناک میشود.

او ادامه داد: مواد غذایی همچون جگر، دل و قلوه و کله پاچه اسید اوریک زیادی دارند که برای بیماران مبتلا به نقرس توصیه می‌شود مصرف این مواد غذایی را کاهش دهند، اما در خصوص مصرف گوشت در حد معمول رژیم ایرانی (۱۰۰ تا ۱۲۰ گرم در روز) محدودیتی توصیه نمی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ماهی و میگو اسید اوریک بالایی دارند بنابراین وقتی توصیه به مصرف گوشت سفید می شود منظور مصرف گوشت مرغ است نه ماهی، گفت: مصرف لبنیات کم چرب و آب به مقدار زیاد بعنی در حدی که شب یکبار برای ادرار کامل بیمار بیدار شود توصیه شده علاوه براین روزه داری بخصوص در هوای گرم باعث ایجاد حملات می‌شود.

صاحب باری با بیان اینکه در طول درمان باید آزمایشات خون گهگاهی برای اندازه گیری اسید اوریک خون انجام شود، افزود: کنترل حملات دردناک با مصرف قرص‌های مسکن کورتون انجام می‌شود واگر مفصل در دسترس مثل زانو باشد تخلیه مایع مفصل که پر از کریستال است؛ برای بیمار انجام می‌شود علاوه براین تزریق کورتون داخل مفصل به شرط نبود عفونت همزمان نیز برای درمان بیماری یکی از راهکار‌های پیش رو است.
 
انتهای پیام//ج.ر
 
 

ماهی و میگو اسید اوریک بالایی دارند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.