در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نقش شرکت‌های دانش بنیان در عبور از تحریم‌ها

رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان گفت: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند تحریم را بشکنند که دیگر هیچ اثری بر اقتصاد کشور نداشته باشند.

نقش شرکت‌های دانش بنیان در عبور از تحریم‌ها/ اهمیت برونسپاری بخشی از فعالیت‌های صندوق نوآوری و شکوفاییخالد سعیدی، رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان رشد شرکت‌های دانش‌بنیان طی سال‌های اخیر اظهار کرد: به اعتقاد من در سال‌های اخیر تحول بسیار بزرگی در زمینه‌ اقتصاد دانش‌بنیان، شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری ایجاد شده است؛ وقتی انسان کاری را شروع می‌کند  طبعا اشتباهاتی را مرتکب می‌شود اما در مجموع اگر بخواهیم مجموعه خطاهای منفی و مزایای مثبت را بسنجیم،  رشد و شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار مثبت بوده است.

او با اشاره به تاثیر مثبت شرکت‌های دانش بنیان در عبور از تحریم‌ها گفت: این شرکت‌ها می‌توانند طوری تحریم را بشکنند که دیگر هیچ اثری بر اقتصاد کشور نداشته باشند؛ در مجموع به شرکت‌های دانش‌بنیان و اثرگذاری آن‌ها در اقتصاد کشور بسیار خوش‌بین هستیم.

سعیدی به نقش حامیان شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و گفت: اگرچه قوانین نهادهای حمایتی مثل معاونت علمی و فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی وغیره  در این حوزه و در ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان به صورت مجزا از هم تدوین شده است، اما در ارتباطی که در چند مدت اخیر بین آن‌ها وجود داشت به نوعی به همگرایی و هم‌افزایی  رسیدند که می‌توانند به توسعه اقتصاد دانش بنیان کمک کنند و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.


بیشتر بخوانید: تمرکز معاونت علمی بر پشتیبانی از شرکت‌هاست/ اختصاص عمده اعتبارات به بذرمایه شرکت‌ها


اثرگذاری بیشتر برای رشد و شکوفایی حوزه اقتصاد دانش بنیان

رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان ادامه داد: هر چقدر نهادهای حامی شرکت‌های دانش بنیان بیشتر در هم تنیده شوند اثرگذاری بیشتری برای رشد و شکوفایی حوزه اقتصاد دانش بنیان کشور خواهند داشت.

او گفت: امیدوار هستیم که در اکثر استان‌های کشور صندوق‌های پژوهش و فناوری راه‌اندازی و بخش‌هایی مثل صندوق نوآوری و شکوفایی، فعالیت‌های خود را از طریق این صندوق‌ها برون‌سپاری کنند، در این صورت صندوق‌های پژوهش و فناوری از جنس شرکت‌های هر منطقه هستند و در نتیجه درک بهتری از یکدیگر دارند؛ مقیاس شرکت‌های هر منطقه با منطقه‌های دیگر تفاوت دارد اما با این تغییر درک درستی از این اندازه و مقیاس ایجاد می‌شود.

سعیدی یادآوری کرد: برونسپاری بخشی از فعالیت‌ها  به صندوق‌های پژوهش و فناوری استان‌ها می‌تواند اثربخشی فعالیت‌های آن را دو چندان کند؛ در بسیاری از موارد شرکت‌ها برای انجام کارهای خود مجبور به رفت‌وآمدهای مکرر می‌شدند و همین اتفاقات فعالان شرکت‌های دانش بنیان را دلسرد می‌کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.