تکرار پدیده گردو غبارهای خوزستان در هوای مشهد / چرا مسئولان سکوت کرده اند؟

امروز کیفیت هوای مشهد به دلیل وجود ذرات گرد و غبار ناسالم شد که این وضعیت بعد از گذشت یک سال و سه ماه تکرار شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، وضعیت آلودگی هوای مشهد به دلیل وجود ذرات گرد و غبار از دیروز در مشهد آغاز شده است و بر اساس اعلام مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی این روند تا روز یکشنبه نیز ادامه دارد.
 
علت افزایش ذرات گرد و غبار وزش باد و عبور جریان‌های خشک شمالی از صحرای قره قوم در ترکمنستان و کانون هرات افغانستان اعلام شده است.
 
مشابه این وضعیت در خرداد ماه پارسال نیز تکرار شد وضعیتی از ریزگرد‌ها که شاخص کیفیت هوا را به ۲۹۸ پی اس آی و حالتی از وضعیت بحرانی آلودگی هوا رساند به طوریکه تاکنون این شاخص کیفیت هوا در مشهد بی سابقه بوده است پارسال این وضع آلودگی هوا یک هفته تداوم داشت و بر اساس اظهارات مسئولان محیط زیست عامل خارجی و فعالیت شدید و بی سابقه دو کانون گرد و غبار قره قوم در ترکمنستان و هرات در افغانستان علل اصلی افزایش ذرات گرد و غبار بود.
 
تکرار پدیده ریزگرد‌های خوزستان در هوای مشهد / سکوت دستگاه‌های مسئول در برابر افزایش ریزگرد‌ها / ریزگرد‌ها تا اول مهر مهمان ناخوانده مشهد است

اوایل تیر ماه امسال محمد عرفانی معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به رسانه‌ها گفت: گزارش منشأ فرامرزی گرد و غبار شمال شرق کشور تهیه و به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ارسال شد.
 
او در این مصاحبه اعلام کرد: این گزارش با هدف کمک به وزارت امور خارجه در زمینه تهیه و ارسال گزارش منشا گرد و غبار شمال شرق کشور به وزارت امور خارجه و رایزنی با کشور‌های عامل افزایش گرد و غبار در شرق کشور ارائه شده است.

این مقام مسئول محیط زیست خراسان رضوی در گفت و گو  با رسانه‌ها تاکید کرد: با هدف جامعیت و تقویت جنبه علمی این گزارش، طرح جامع گرد و غبار در شمال شرق کشور نیز از سوی جامعه دانشگاهی خراسان رضوی باید تهیه شود که اقدامات اولیه این مطالعات انجام شده است و سایر مطالعات ۶ ماه زمان می‌برد.
بیشتر بخوانید:نفس مشهد تنگ شد/اجتناب شهروندان از بکار گرفتن خودرو‌های شخصی
امروز با افزایش ذرات گرد و غبار در هوا با مسئولان محیط زیست خراسان رضوی تماس گرفته شد که تنها روابط عمومی این اداره پاسخگوی تماس‌های تلفنی بود و انجام گفت و گوها را به مسئول اداره حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ارجاع داد که در نهایت نیز او با وجود تماس‌های تلفنی متعدد پاسخگو نبود.
 
 
تکرار پدیده ریزگرد‌های خوزستان در هوای مشهد / سکوت دستگاه‌های مسئول در برابر افزایش ریزگرد‌ها / ریزگرد‌ها تا اول مهر مهمان ناخوانده مشهد است
در ادامه پیگیری‌ها با محمد عرفانی عرفانی معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تماس گرفتم تا از سرانجام طرح مطالعاتی ارائه شده به وزارت خارجه و سایر اقدامات این دستگاه در کنترل ریزگرد‌ها جویا شوم که او نیز پاسخگوی تماس‌های تلفنی نبود.

در نهایت با روابط عمومی نمایندگی وزارت خارجه در شمال و شرق کشور تماس گرفته شد، اما به دلیل برنامه سفر رئیس نمایندگی وزارت خارجه انجام گفت و گو به هفته بعد موکول شد.

ذرات گرد و غبار علاوه بر اختلال در زندگی روزمره، باعث صدمات زیادی به سلامت جسمی و روحی افراد می‌شود و دستگاه‌های اجرایی نباید با تعلل در پیگیری این پدیده زیست محیطی، سلامت مردم را به مخاطره بیندازند.
 
معضل گرد و غبارها در خراسان رضوی شاید هنوز مانند پدیده ریزگرد‌ها در خوزستان به وضعیت اضطرار نرسیده باشد، اما تعلل و کم اهمیت شمردن این موضوع می‌تواند در دراز مدت وضعیتی مشابه ریزگرد‌های خوزستان را برای خراسان رضوی رقم بزند.

انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.