عطوان: باج‌گیری از کشور‌های عربی، تنها مسئله بااهمیت برای ترامپ است/ رئیس‌جمهور آمریکا از ایران می‌ترسد

سردبیر روزنامه رای الیوم در مطلبی با اشاره به باج‌گیری صرف ترامپ از کشور‌های حاشیه خلیج فارس، تاکید کرد این کشور‌ها نباید انتظار حمایت او را در تقابل با ایران داشته باشند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم، نوشت: (سید) حسن نصرالله عادت ندارد دشمنانش را که دشمنان مقاومت هستند، نصیحت کند بلکه آن‌ها را مورد انتقاد‌های شدید و بی‌رحمانه قرار می‌دهد، اما در سخنرانی عصر جمعه خود به مناسب وفات استاد «علامه حسن کورانی» این قاعده را شکست و به عربستان و امارات به عنوان دو طرف جنگ کنونی در یمن تاکید کرد کوتاه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای دفاع از اقتصاد و تاسیسات نفتی این دو کشور در برابر حملات موشکی و پهپاد‌های حوثی‌ها (انصارالله) توقف جنگ در یمن است؛ زیرا این اقدام بر خفت و خواری در برابر آمریکا شرف دارد.‌

عطوان افزود: نمی‌دانیم مسئولان دو کشور به این نصیحت گوش می‌کنند یا نه، اما آنچه نصرالله گفت حقیقت است. دونالد ترامپ برای کمک به عربستان سعودی و گرفتن انتقام حمله به تاسیسات هسته‌ای بقیق و حریص که ایران به آن متهم شد و بر اساس نظر اکثر کارشناسان غربی به کاهش تولید نفت عربستان تا نصف منتهی گردید، وارد جنگ با ایران نخواهد شد.

تنها چیزی که برای ترامپ اهمیت دارد باج‌گیری از همه کشور‌های خلیج (فارس) و دستیابی به بیشترین میزان ممکن از میلیارد‌ها دلار درآمد نفتی به بهانه حمایت از آنهاست، اما هنگامی که این کشور‌ها یا تعدادی از آن‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرند فریب‌کاری و وقت‌کشی، توئیت کردن و اظهارنظر‌های متناقض را آغاز می‌کند و یک بار می‌گوید به حمایت از کسی متعهد نشده و بار دیگر می‌گوید منتظر نتایج تحقیقات درباره شناخت اماکنی است که موشک‌ها و پهپاد‌ها از آنجا برخاسته‌اند.

حتی کشور فقیر و بدهکار بحرین که با بحران‌های اقتصادی رو به روست از باج‌خواهی در امان نماند و اصرار ترامپ برای فروش موشک‌های پاتریوت با ارزش بیش از ۱۲ میلیارد دلار به آن، قابل توجه بود. این خبر هنگام سفر شیخ سلمان بن حمد بن عیسی آل خلیفه، ولیعهد بحرین، به واشنگتن اعلام شد حال آن که موشک‌های دفاعی پاتریوت ناکارآمدی خود را در مقابله با موشک‌ها و پهپاد‌های یمنی ثابت کرده‌اند و بیشتر متحدان آمریکا از جمله ترکیه که موشک‌های اس ۴۰۰ روسیه را جایگزین کرده است از خرید آن شانه خالی کرده‌اند، اما بحرین -که میزبان پایگاه ناوگان پنجم آمریکاست- مانند بقیه کشور‌های خلیج (فارس) نمی‌تواند با آمریکا مخالفت کند.

در ادامه این مطلب با اشاره به پرونده‎‌های فساد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و شکستش در انتخابات پارلمانی آمده است: کشور‌های منطقه خلیج (فارس) واقعا روی دولت شکست خورده‌ای در آمریکا حساب باز کرده‌اند چنان که برخی از آن‌ها نیز به بنیامین نتانیاهو به عنوان حامی و متحد خود چشم امید بسته‌اند و اکنون او در حال سقوط است و در چند قدمی زندانی قرار دارد که بعد از صدور شبه قطعی حکم او به اتهام فساد، برایش آماده شده است. گمان نمی‌رود سرنوشت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده که یک سال دیگر است بهتر از این باشد.

ترامپ، دوستی جز پول ندارد و ارزش‌های اخلاقی هیچ جایی در قاموس او ندارند و تنها چیزی که برایش اهمیت دارد حجم سرمایه‌هایش در بانک است و جهان برای او چیزی بیش از معاملات املاک و مستغلات نیست. او بیش از یک هفته است که با دوست صمیمی خود نتانیاهو تماسی نگرفته است تا او را قبل از انتخابات حمایت کند یا بعد از شکست در آن دلداری دهد پس چطور به دوستان سعودی و اماراتی خود هنگام مشکلات و بحران‌ها اهمیت خواهد داد؟

گمان نمی‌کنیم ترامپ که از سرنگون شدن پهپاد خود در تنگه هرمز یا بازداشت نفتکش نزدیک‌ترین متحدش انگلیس که در همه جنگ‌ها در عراق و سوریه و افغانستان شریک واشنگتن بوده، انتقام نگرفته است اکنون هواپیماهایش را برای هدف قرار دادن تاسیسات نفتی ایران در بندر عباس و جزیره خارک به پرواز در آورد. حداکثر کاری که او ممکن است انجام دهد اعمال تحریم‌های اقتصادی بیشتر مانند آن چیزی است که امروز انجام داد و حلقه محاصره بانک مرکزی ایران را تنگ‌تر کرد. او از واکنش ایران ضد پایگاه هایش در قطر و عربستان و امارات و بحرین و کویت که در تیررس موشک‌ها و پهپاد‌های رادارگریز ایرانی هستند، می‌ترسد.


بیشتر بخوانید: ترامپ بانک مرکزی ایران را تحریم کرد


نیروی هوایی آمریکا که بر منطقه خلیج (فارس) سیطره داشت و همه دشمنان آمریکا از قدرت و تاثیرگذاری آن در یکسره کردن نبرد‌ها هراس داشتند امروز به سبب سامانه‌های موشکی دفاعی جدید ساخت روسیه مانند اس ۴۰۰ یا نمونه مشابه ایرانی آن منزوی شده‌اند. کافی است اشاره کنیم که پهپاد آمریکایی گلوبال هوک با موشک ایرانی و در ارتفاع ۲۰ کیلومتری سرنگون شد.

همچنان اصرار داریم پهپاد‌هایی که تاسیسات نفتی بقیق و خریص را نشانه گرفتند از یمن برخاسته‌اند مگر این که عکس این موضوع با ارائه ادله علمی و عملی موثق ثابت شود. از این رو روایت سخنگوی نظامی جنبش انصارالله را می‌پذیریم؛ زیرا ایمان داریم تلاش‌های مستمری برای کاستن از شأن و جایگاه این جنبش و توان نظامی آن و در ورای آن ملت یمن صورت می‌گیرد حال آن که این جنبش توانایی‌های خود را در میدان و جبهه‌های نبرد و با استقامت پنج ساله در برابر ائتلافی که جدیدترین و گران‌ترین هواپیما‌ها و تجهیزات نظامی را در کل جهان دارد ثابت کرده و در ماه‌های اخیر کفه ترازو در نبرد‌ها را به نفع خود سنگین کرده است.

امیدواریم مسئولان امارات و عربستان به این ضرب‌المثل نظامی عمل کنند که می‌گوید: ”بهترین راه برای پایان دادن به جنگ، اعلام پیروزی و عقب‌نشینی فوری از آن برای کاهش خسارت‌هاست“. زیرا نتیجه این جنگ کاملا مشخص است.

محور مقاومت که اکنون جنگی بی‌امان ضد تاسیسات نفتی عربستان و چه بسا به زودی امارات به راه انداخته است با توجه به تهدید‌های اخیر حوثی‌ها (انصارالله) این کار را در چارچوب راهبردی که با دقت بسیار زیاد محاسبه شده است، انجام خواهد داد که عبارت است از نخست: توقف صادرات نفت از مبدأ کشور‌های متحد آمریکا در خلیج (‏فارس)، دوم: افزایش قیمت نفت در بازار‌های جهانی، سوم: ایجاد بحران اقتصادی جهانی شبیه به آنچه در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ جهان را به لزره انداخت و چهارم: پرهزینه کردن اعمال محاصره و تحریم‌های آمریکایی.

افزایش قیمت نفت به معنای افت اقتصاد جهان و به ویژه آمریکاست که خود به معنای کاهش شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات آینده ریاست جمهوری خواهد بود. نشانه‌هایی از آغاز انقباض در اقتصاد آمریکا نیز دیده می‌شود که این امر اکثریت قریب به اتفاق ملت‌های جهان را خوشحال خواهد کرد.

 در انتهای این مطلب آمده است: تاکنون دو رئیس‌جمهور نتوانسته‌اند به سبب مسائل اقتصادی برای دومین دوره بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزنند که جورج بوش پدر و جیمی کارتر هستند و هیچ بعید نیست که ترامپ سومین آن‌ها باشد. خوشبین باشید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
پایان آل سعود نزدیک است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۴ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
آمریکا باید یه پولی هم به ما بده که باعث شدیم سلاح هاشون هواپیما هواپیما به کشور عربی بفروشه
Iran (Islamic Republic of)
شوذب
۲۲:۲۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
تازمانه انتخابات امریکاصبرکنیم تاخوده ترامپ بگویدچقدرازاین حاکمان بی لیاقت پول گرفته است ونه ان افتخارکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
تا زمانی که ترامپ عقل ناقص خود را داده بدست مشتی وطن فروش و منفور و فراری و تروریست شکست هایش در مقابل ایران اسلامی تکرار خواهد شد .
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۲:۰۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
بسم رب الشهداء و الصدیقین : بنام خداوند جان و خرد :
امت واحده رسول الله ص جمهوری اسلامی ایران کهن و متمدن و تمدن ساز عزیز و با عزت و مقتدر و قدرتمند و باشکوه و با عظمت و خردمندان نخبگان بصیر متحد با امت مستضعفین حزب الله سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص اولان آب را بر دشمنانشان نمی بندند مانند دشمنان اباعبدالله الحسین ع که ناجوانمردانه در کربلا آب را بر زنان و کودکان هم مضایقه کردند کوفیان . ثانیا ایران نیازی ندارد به شما نادان های جاهل بزدلان و بی خردان خائنین آل سعودی سقوطی حمله کند شما از درون تا چند وقت دیگر انشاءالله به زودی زود در قرن حاضر از هم پاشیده خواهید شد و فروپاشی آل سعودی سقوطی را همه مردم جهان خواهند دید و حرمین شریفین مکه مکرمه و مدینه منور توسط امت حزب الله امت واحده رسول الله ص عربستان حجاز فتح و آزاد و به نحو احسنت و ایمن و استتاندارد و با کیفیت بالا و عالی از هر لحاظ اداره خواهد شد و امنیت الهی به سرزمین نور باز خواهد گشت و سفاکان و جانیان و جنایتکاران و شکنجه کران خائنین و فاسدین و فاسقین فی الارض آل سعودی سقوطی دزدان اموال بیت المال مسلمین عربستان حجاز به سزای اعمالشان خواهند رسید و به زباله دان تاریخ ریخته خواهند شد و اربابانشان آمریکا و صهیونیست و همپیمانانشان هم در کل منطقه در سر تا سر جهان اسلام نابود و اخراج و فراری خواهند شد و در جهان اسلام متحد و یکپارچه به زباله دان تاریخ ریخته خواهند شد شما وهابیهای سلفی آل سعودی سقوطی خائن یا خوابید یا خودتان را زده اید به خواب و نفهمی به اذن الله تمدن بزرگ و باشکوه و با عظمت و مقتدر و قدرتمند و عدالت گستر ظالم ستیز مظلوم نواز اتحادیه یکپارچه جهان اسلام ناب محمدی ص امت واحده حزب الله رسول الله ص امت مستضعفین با قدرت و اقتدار با توکل بر خداوند جل جلاله و اراده خداوند جل جلاله در حال استقرار و استمرار است و شما سفاکان و اربابانان و جیره خوارانان در تمدن نوین اسلام ناب محمدی ص جایگاهی ندارید جز زباله دان تاریخ والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ وَ اجْعَلْنا مِنْ خَیْرِ اَنْصارِهِ وَ اَعْوانِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ .
لبیک یا رسول الله ص
اربعین حسینی ع پر شور شعورتر و با شکوه تر و با کیفیت و کمیتتر از سالهای گذشته به کوری چشم دشمنان جهان اسلام ناب محمدی ص برگزار خواهد شد .
«الحسین یجمعنا» لبیک یا حسین ع .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۵۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
سخنان رهبر لبنان کاملا به جا بود و یک فرست برای عربستان است و عربستان باید این فرست را از دست ندهد و به حرف های رهبر لبنان گوش دهد و جنگ را بگذارد کنار و با کشور های همسایه دوست باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
مشکل را متنها در پاتروتها نباید جست که در وابستگی و بی عرضکی و تنبل و تن پرور بود خودشان باید ببینند.
اگر پهپادهای یمن پاتریوت را دور می‌زنند این از بی عرضکی کاربران و تنها گاوان شیرده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
ایران کشور کوچکی نیست و اگر آمریکا هم از ایران بترسد این نشانه عاقلی اوست.
آمریکا تنها بفکر دوشیدن هر چه بیشتر گاوهای منطقه و فروش نفت خود به بهایی بسیار بالاتر و گرانتر است و هیچگاه بفکر توان یمن و ملت یمن نبوده و نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
آمریکا اگر عاقل باشد و ترامپ دیوانه ،دیوانگی نکند و پای دیگران را وسط نکشد ،این گاوان به اندازه کافی نفهم هستند که مدام دوشیده شوند.
کار یمن درست است که متجاوزین را ادب میکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
درعالم سیاست همه چیز ممکنه! حتی خود عربستان هم میتونه عامل اصلی باشه! دلایل: عربستان درزمان شروع تجاوزبه یمن هیچگاه فکرنمیکرداین جنگ اینهمه طول بکشه وحالافارغ ازهزینه هاباعث بی آبرویی بشه/ عربستان ازدرآمدهنگفتی برخوردارهست (مثل آمریکا وجکایت 11 سپتامبر) ( قدرت جبران هزینه های ایجاد شده ) بهونه ای ایجادکنه برای درگیرکردن مستقیم آمریکا با ایران ( مثل نیرنگهای اسرائیل درگذشته درقبال مصروآمریکا) شاید منتظربوده یک روزیمنی هاتصمیم به عملیات درمنطقه مورد نظربگیرند! بااین همه تجهیزات پیشرفته پهپادها رهگیری شدن! سیستم های دفاع هوایی غیر فعال شده! بعدازعملیات معمول یمنی ها خودش خود زنی اصلی راصورت داده! ( مثل فیلمهای که طرف جراحت سبک برداشته ولی سروکله قاتل اصلی ناگهان پیدامیشه!) ازاین اراذلی که خاشقچی روباسیاست ازآمریکا کشاندن به ترکیه وبا نیرنگی عجیب به قتل رساندن وبیقه جنایتهای دیگرشان دریمن وغیره هیچ بعید نیست..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
ترامپ مقصر هست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۲۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
همه جا جنگ اختلاف هدف از افرینش این چیزا نبوده لطفا کوتاه بیاین زندگی خودنونو بکنیم بهشت همینجاست
Iran (Islamic Republic of)
جیر جیر
۱۵:۰۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
ترامپ یه تاجره، معلوم نیس چقدر از کمپانی های اسلحه سازی میگیره تا تولیداتشون رو بفروشه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۳۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
جناب عبدالباری عطوان عزیز: به هیچ وجه آمریکا و ارتش سنتکام ایالات متحده آمریکا از ایران نمی ترسند بلکه بطور قطع و یقین میدانند که ایران تا شعاع 2000کیلومتری از نقاط صفر مرزی خود با انواع موشکهای بالستیک دوربرد و میانبرد و کوتاه برد نقطه زن خودش تمام پایگاههای ارتش سنتکام آمریکا را در روی خشکی و دریا تحت سیطره خود دارد و کوچکترین حرکتی باعث نابودی و رسوائی عظیم و گسترده برای آمریکا خواهد بود ترامپ از این عاقبت میترسد چونکه در شب تاریک با بمب افکنP-8 که 35 سرنشین زبده و خبره را با خود بهمراه داشت و در حال پشتیبانی پهپاد فوق پیشرفته و سنگین گلوبال هاوک بود چگونه آن را سرنگون کرد.......همین تجاوز شبانه به حریم هوائی ایران درس بزرگی به ارتش آمریکا و ژنرالهایش داد برای همین است که جرات چپ نگاه کردن به ایران را ندارند والا ترامپ آنقدرها هم که ظاهراً نشان میدهد دیوانه و احمق نیست اگر میدانست که مانند حکام جاهل عرب میتواند شیردوشی کند با ایران نیز همآنگونه که با گاوهای شیرده عرب جاهلی رفتار میکند رفتار میکرد..............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
عطوان برا کی نوشتی مگر حکام عرب گوش میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
شاید خود امریکا دراین پمپ باران دست داشته تا بهانه ای برای دوشیدن آخرین قطره های شیر کاوها ی را بدوشد مگر درمورد برجهای دو قلو خود امریکا همکاری نکرد ؟ امریکا خود شیطان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۹ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
کجای کاری یمن به محض زدن گفت کار من بوده
Iran (Islamic Republic of)
آفرين
۱۳:۰۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
من اين مرد شريف، عطوان را خيلي دوست دارم
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۷:۵۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
اگر مرد شریف بود و مقرض نبود بجای خلیج، از خلیج فارس استفاده میکرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
اگر شریف بود و شرافت داشت ندانسته چیزی نمی‌گفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
ترامپ حاضر واسه پول هرکاری بکنه
آخرین اخبار