باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

فروشگاه‌های زنجیره‌ای فرصت هستند یا تهدید؟

در طول سالیان اخیر، شیوع و تکثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای با عناوین متعدد بصورت زائد الوصفی در اقصی نقاط شهر‌های کوچک و بزرگ ظهور و بروز پیدا کرد‌ه‌اند.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای فرصت هستند یا تهدید؟به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به بغرنج‌تر شدن شرایط اقتصادی در سالیان اخیر، مدیریت اقتصادی خرید و صرف هزینه کمتر به مولفه‌ای مهم و تعیین کننده برای خانوار‌های ایرانی تبدیل شده است.

البته در این میان خانوار‌هایی که از حیث اقتصادی متمول هستند و در مناطق مرفه نشین سکونت دارند چندان به این موضوع توجه نمی‌کنند و خرید محصولات مورد نیاز خود با قیمت‌های آنچنانی مشکلی برای آن‌ها پدید نمی‌آورد فلذا آیا این واقعیت تمامی جامعه و اقشار، طبقات و دهک‌های گوناگون است، قطعا خیر، برای یک مشتری، شاخص‌های متعددی همچون کیفیت، تنوع و قیمت مد نظر قرار می‌گیرد و با این اوصاف فروشگاه‌های زنجیره‌ای در زمره اماکنی هستند که عموما از تنوع کالایی و بعضا تخفیف‌های خیره کننده‌ای برخوردار هستند، اما پشت برده این تخفیف‌ها چیست و چگونه در چنین شرایطی مدیران و مسئولان فروشگاه‌های زنجیره‌ای به اِعمال تخفیف‌های ۵، ۱۰ و حتی تا ۵۰ درصدی مبادرت می‌ورزند.

پاسخ به این سوال، با اندکی دقت، صبر و تامل و حضور میدانی در فروشگاه‌های مذکور محرز و مشخص خواهد شد.

سعید، یکی از کارمندان فروشگاه‌های زنجیره‌ای معروف در غرب استان تهران، که مشروط به رسانه‌ای نشدن نام خانوادگی خویش حاضر به گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شد در پاسخ به ساز و کار این تخفیف‌ها بیان کرد: یکی از علل اصلی این تخفیف‌ها به این واقعیت باز می‌گردد که خرید فروشگاه‌های زنجیره‌ای از کارخانجات تولیدی محصولات با حجم و تناژ سنگین انجام می‌پذیرد و پیش از خرید در مذاکرات میان مسئولان خرید فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مسئولان فروش کارخانجات این شرط لحاظ می‌شود که به دلیل خرید بالا و سنگین، مراکز تولیدی نیز باید تخفیف‌های ویژه‌ای را به عنوان امتیاز برای فروشگاه‌ای زنجیره‌ای لحاظ کنند.

وی افزود:به تبع در شرایطی که خرید با تناژ بالا سود و آورده بالاتری برای کارخانجات در بَر دارد (در مقایسه با عرضه محصول بصورت خُرد) آن‌ها نیز با این پیشنهاد با کمال میل موافقت می‌کنند.


بیشتر بخوانید: خرید حمایتی گوجه فرنگی آغاز شد


این فعال در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ادامه بیان کرد:کالا‌ها و محصولاتی که تاریخ انقضای آن‌ها نزدیک است یکی دیگر از دلایل تخفیف‌های ویژه است، محصولاتی که بیم آن می‌رود با سر رسید تاریخ انقضاء، عرضه آن در بازار با مشکلات جدی همراه شود.

سعید در ادامه با صدایی آهسته می‌گوید: برخی از قیمت‌های درج شده بر روی کالا‌ها و محصولات عرضه شده نیز کاذب است و در چنین شرایطی طبیعتا تخفیف لحاظ شده بر روی آن نیز کاذب و غیر واقعی خواهد بود.

این فعال در زمینه عرضه محصولات شوینده در فروشگاه زنجیره‌ای در ادامه بیان کرد: کیفیت پایین برخی محصولات نیز مزید بر علت می‌شود تا قدرت مانور مسئولان و مدیران فروشگاه برای اِعمال تخفیف‌های آنچنانی بالاتر برود.

او افزود: به واقع مجموعه این موارد باعث می‌شود تا سر جمع خرید از فروشگاه‌های اینچنینی در مقایسه با خرید از سوپر مارکت‌ها مقرون به صرفه‌تر اطلاق شود، اما اطلاق این امر که لزوما در پشت پرده تمامی تخفیف‌ها نیز توطئه‌ای وجود دارد نیز منصفانه نیست و تمامی کارمندان این فروشگاه‌ها یا به تعبیر صحیح تر، اکثریت قریب به اتفاق آنها، بخش قابل توجهی از محصولات مورد نیاز خود را از این فروشگاه‌ها تهیه می‌کنند، چون با تجربه خرید می‌توان محصولاتی با کیفیت و قیمت مناسب از قفسه فروشگاه‌های زنجیره‌ای انتخاب و خریداری کرد.

 در توزیع و جانمایی فروشگاه‌های زنجیره‌ای دقت شود

یکی از گلایه‌های جدی واحد‌های صنفی فعال در حوزه سوپرمارکت داری به پراکندگی و تزاید این فروشگاه‌ها معطوف می‌شود تا جایی که بسیاری از آن‌ها با صراحت اعلام می‌کنند از زمانی که این فروشگاه‌ها در اقصی نقاط شهر‌ها مشغول به فعالیت شده اند، کسب و کار آن‌ها به نسبت گذشته به شدت تحت الشعاع قرار گرفته است.

پیشنهاد این طیف از سوپر مارکت داران مبتنی بر این امر است که باید در جانمایی و صدور مجوز فعالیت این فروشگاه‌ها دقت نظر هر چه بیشتری شود و برای صادر کردن پروانه فعالیت به ظرفیت و میزان سوپر مارکت‌های فعال در مناطق نیز توجه شود، زیرا در غیر اینصورت فرصت‌های شغلی متعددی نابود خواهد شد.

البته برخی مدیران و مسئولان فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز قائل بر این نظر هستند که فعالیت این مراکز بصورت بالقوه اشتغالزا است و نمی‌توان فعالیت این فروشگاه‌ها را عامل و دلیلی برای نابودی فرصت‌های شغلی عنوان کرد و فعالیت بخش قابل توجهی از جوانان در این مراکز گواهی است بر صحت این ادعا (به زعم برخی مسئولان فروشگاه‌های زنجیره ای)

 تنوع، نقطه عطف فروش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

یکی از نکات و نقاط برجسته فروشگاه‌های زنجیره‌ای ناظر بر وجود تنوع کالایی موجود در این مراکز است بصورتی که متقاضی یا خریدار با حضور در این مراکز، بخش اعظم نیاز‌های خود و خانواده خویش را تهیه می‌کند.

از صابون، گلاب، شامپو تا پوشاک و بعضا ظروف بلوری، نمونه و مصداقی از این تنوع است که به ندرت می‌توان در سوپر مارکت‌ها مشاهده کرد و در برخی موارد به دلیل تداخل صنفی اساسا وجود چنین تنوعی در مراکز خرده فروشی، تخلف محسوب می‌شود.

مریم کاظم آبادی، یکی از مشتریان فروشگا‌های زنجیره‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش تعیین کننده تنوع کالایی در مدیریت زمان بیان کرد:بنده و همسرم هر دو شاغل هستیم و به تبع حضور در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مدیریت زمان را برای ما تسهیل می‌کند و دیگر مجبور نیستیم برای خرید نیاز‌های خانواده، از این واحد تجاری به واحد تجاری دیگر در جستجوی کالا و محصول مورد نیاز خود مراجعه کنیم.

او با انتقاد شدید از افراد و گروه‌هایی که وجود و فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای را به نقد می‌کشند عنوان کرد:باید در نقادی منصف بود و منافع شخصی و فردی را نادیده نگرفت و به منافع جمعی اندیشید.

به هر ترتیب نمی‌توان این واقعیت را نادیده انگاشت که بخش قابل توجهی از اشتغالزایی کشور به واسطه اصناف انجام می‌پذیرد و حمایت از اصناف نیز از ضروریاتی است که نباید در میان این تخفیفات، تنوع‌ها و... مفقود شود و می‌باید به نحوی برنامه ریزی شود که فعالیت مطلوب فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت داران، توامان با یکدیگر فراهم و مُهَیا شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار