ساخت و ساز شهرداری تهران در باغ عمارت تاریخی+ عکس

شهرداری منطقه ۳ تهران بر خلاف قوانین موجود در بخشی از فضای سبز یک عمارت تاریخی اقدام به احداث یک ساختمان ۳ طبقه کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محدوده منطقه ۳ شهرداری تهران از جمله پهنه‌هایی محسوب می‌شود که از حیث وجود ابنیه دارای ارزش معماری و داشتن فضای سبز غنی است.

ضروریست در این شرایط افرادی مدیریت این منطقه را به دست گیرند که ضمن دلسوزی برای حفظ فضای سبز و ابنیه تاریخی، سواد کافی نسبت به چگونگی حفظ این موارد داشته باشند.

اگر مسئولان شهری حاضر در این منطقه در این دو ویژگی بی بهره یا کم بهره باشند، فضای سبز و بنا‌های تاریخی آن یکجا ضربه می‌خورند.

شاهد این مدعا هم زیر پا گذاشتن قوانین موجود در راستای حفظ ارزش بنا‌های تاریخی و باغات است، به طوری که شهرداری منطقه ۳ با قلع و قمع تعدادی درخت در ملکی که ثبت ملی شده، اقدام به ساخت بنایی دو طبقه کرده و با یک تیر دو نشان زده است. اول اینکه هم اقدام به تخریب باغ کرده و هم به حریم یک اثر ملی ثبت شده تجاوز کرده است.

ساخت و ساز شهرداری تهران در باغ یک عمارت تاریخی که ثبت ملی شده است!

این اثر ملی ثبت شده عمارت مخبر السلطنه نام دارد که در سال ۱۳۲۰ به مساحت ۴۷۲۵ متر مربع احداث شده و در ۲۵ مهرماه ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

این بنا در سال ۱۳۷۸ به مبلغ ۳۶۰ میلیون تومان توسط شهرداری منطقه ۳ تهران خریداری شد و در همان سال هم به منظور فعالیت‌های هنری در اختیار انجمن شاعران ایران قرار گرفت و از آن روز به بعد پاتوق گروهی از شاعران تهرانی شد.

ساخت و ساز شهرداری تهران در باغ یک عمارت تاریخی که ثبت ملی شده است!

حال ۷۰۰ متر از فضای سبز این ملک در تعارضی آشکار با قوانین مربوط به حفظ باغات تخریب شده است تا شهرداری منطقه ۳ به موجب اینکه نام شهرداری را یدک می‌کشد، قدرت‌نمایی کند و در اقدامی خلاف قانون، ساختمانی ۳ طبقه را در داخل ملکی که یک بنای تاریخی ۲ طبقه در آن وجود دارد، بسازد.

ساخت و ساز شهرداری تهران در باغ یک عمارت تاریخی که ثبت ملی شده است!

هنگامی که یک بنا ثبت ملی می‌شود، حتی ساختمان‌های اطراف آن هم تا شعاعی مشخص محدودیت ارتفاع پیدا می‌کنند تا مبادا نقطه دید آن‌ها محدود شود.

شهرداری منطقه ۳ تهران در اقدامی محیر العقول همه را انگشت به دهان کرد و در حال احداث ساختمانی ۳ طبقه، نه در حریم، بلکه در داخل یک ملک ثبت شده است و جالب‌تر اینکه، این بخش از ملک فضای سبز بود و شهرداری با مجوز عجیبی که از سازمان میراث فرهنگی دریافت کرده است، هم مقررات مربوط به حفظ ابنیه تاریخی را دور زده و هم به موجب اینکه شهرداری منطقه است، قوانین مربوط به حفظ باغات را زیر پا گذاشته است.


بیشتر بخوانید: حفظ باغ‌ها و تلاش برای احیای بافت فرسوده مهم‌ترین دستاورد شورای پنجم است


ساخت و ساز شهرداری تهران در باغ یک عمارت تاریخی که ثبت ملی شده است!

امیر هوشنگ گل محمدی معاون عمرانی شهردار منطقه ۳ تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: این بنا تا آخر سال جاری به بهره برداری می‌رسد و ۵.۶ میلیارد تومان هزینه دارد.

معاون عمرانی شهردار منطقه ۳ تهران با بیان اینکه نقشه ساختمان جدید به تأیید میراث فرهنگی رسیده است، بر اقدام عجیب شهرداری صحه گذاشت و گفت: هر آنچه که باید به لحاظ میراثی رعایت شود، در ساخت بنای جدید مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین حسن خلیل آبادی عضو شورای شهر تهران که چهارشنبه هفته گذشته از این بنا بازدید کرد، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: از آنجایی که قرار است در این ساختمان فعالیت‌های هنری صورت گیرد و کاربری این ملک هم در حال حاضر مختص حوزه شعر و موسیقی است، لذا ساخت این ساختمان جدید هم ایرادی ندارد.

عمارت مخبر السلطنه که به خانه شاعران تغییر نام یافته، در میان باغی خوش نقش قرار گرفته است که ترکیب آن با آب نما‌های موجود در آن و نهر‌های باریک فیروزه‌ای رنگ، زیبایی و ارزشش را دوچندان کرده است.

این بنا در سال ۱۳۲۰ به دست مهندس میکائیل غریب ساخته شده است و تا قبل از اقدام شهرداری هم تغییری در آن داده نشده بود.

مالک اول این عمارت شخصی به نام مرحوم مهدیقلی هدایت مشهور به مخبر السلطنه بوده است، او فرزند علی قلی خان است که رئیس گمرکات و پستخانه آذربایجان در آن زمان بوده است.

مهدیقلی هدایت در سال ۱۳۲۴ بنا را به فردی به نام علی قلی دهقان فروخت و در سال ۱۳۴۵ این بنا به سید احمد گلابچی واگذار شد که در آن سال قیمت این بنا در حدود ۸ میلیون تومان بود و سرانجام در سال ۱۳۷۸ فرزند مرحوم گلابچی این بنا را به قیمت ۳۶۰ میلیون تومان به شهرداری تهران فروخت.

انتهای پیام/

ماجرای ساخت ساختمانی ۳ طبقه در عمارتی تاریخی توسط شهرداری تهران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
این بنا چهار تا آجر و سیمان هست
فکر و اندیشه را باید محافظت کرد
در مملکتی که از فرار مغزها خم به ابرو نمی آرد کسی
همان بهتر که بهر حریم آجر و سیمان نگران باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۱۹ فروردين ۱۴۰۳
اه. مامانم اینا
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۳۵ ۰۲ مهر ۱۳۹۸
مخبر السلطنه // خبر چین بوده ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۲ مهر ۱۳۹۸
همه دنیا داره رو به جلو حرکن میکنه بعد ما دنبال این هستیم که در گذشته خودمون بمونیم
همین طوری فکر کردیم که همیشه عقب هستیم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۰۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۸
شما خیلی عجله دارید میتونید با مترو برید زودتر برسید.
کل دنیا به میراث فرهنگی و ابنیه تاریخیشون بسیار بها میدهند و براشون ارزش قائل هستند غیر از کشورمون
که متاسفانه خیلی از متولیان خود نیز باعث این تخریب ها و ناهنجارها هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۲ مهر ۱۳۹۸
باید جریمه شوند تا دیگه از این کارها تکرار نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۸
خوشا به حال مردم تهران و ایران با انتخابهاشون .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۲ مهر ۱۳۹۸
من اینجوری انتخاب نکردم
آخرین اخبار