کارشناس سیاست خارجی گفت:طرف های اروپایی برجام کمترین تلاش را در جهت عمل به تعهداتشان انجام می دهند.

تصمیمات آمریکا فاقد وجاهت قانونی است/ عربستان عامل تنش درمنطقه است/ادامه سیاست های غلط ایالات متحده منجر به از دست دادن متحدانش در منطقه می شودساجدی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حضور وزیر امورخارجه کشورمان در نیویورک  خاطرنشان کرد: ظریف در حاشیه نشست سازمان ملل چندین محور را  مطرح خواهدکرد. از آن جمله می توان به این موضوع اشاره کرد که هیچ کدام از تصمیمات آمریکا بجا و طبق عرف دیپلماتیک نیست، بنابراین هر گونه تحریم و اعمال نظر آنها فاقد وجاهت قانونی است.

ساجدی درمورد حمایت آمریکا از عربستان در قضیه حمله به آرامکو خاطر نشان کرد: اگر ایالات متحده  نه فقط در کلام که درعمل نيز نباید با عاملان تنش همکاری کرده و در همین راستا هم به عربستان توصیه کند تا به جنگ یمن خاتمه دهد. درغیر این صورت، به طور قطع ارتش و نیرو‌های یمنی در اقدام بعدی ریاض را مورد اصابت موشک‌های خود قرار خواهند داد. ایالات متحده نباید فراموش کند که امروز یمن دارای سلاح‌های پیشرفته‌ای است.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد:  پس از آنکه تاسیسات نفتی آرامکو  مورد اصابت موشک های یمنی قرار گرفت،سعودی‌ها به این نتیجه رسیدند که تجهیزات آمریکایی که توسط آنها خریداری شده است، توان مقابله با این حملات را ندارد. زیرا اگر عربستان سیستم‌های هوشمند دفاعی داشت،  از حملات به تاسیسات نفتی در آرامکو مطلع می شد.

اودر مورد مواضع ترامپ در مقابل ایران افزود: آمریکایی‌ها با اعمال تحریم‌ها به جایی نخواهند رسید و اگر وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند، نه تنها دونالد ترامپ بازنده انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در ایالات متحده خواهد بود، بلکه عملا متحدان استراتژیک خود درمنطقه را هم از دست خواهد داد؛ بنابراین راهی را که ما انتخاب کرده ایم، مشخص بوده و یک مانیفست جدید محسوب می شود.


بیشتر بخوانید:ظریف با لودریان دیدار کرد


 

او در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به مذاکرات ظریف با کشور ها‌ی ۴+۱ افزود: باتوجه به رویدادهای اخیر بنظر می رسد که  آمریکایی‌ها خواستار حل مناقشات خود با ایران نیستند. متاسفانه اروپایی‌ها هم بدون نظر ایالات متحده اقدامی انجام نداده و با توجه به اعمال فشارهای واشنگتن قدرت اجرایی کمی دارند و در کمال تعجب این امر را برای خود نقطه قوت می‌دانند. تا امروز هم همین موضوع یکی از عمده ترین چالش‌ها در مذاکرات میان مقامات کشورمان با طرف‌های اروپایی بود و به احتمال زیاد در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل هم از جمله محورهای  رایزنی‌ها خواهد بود.

انتها ی پیام/

آمریکایی‌ها  به هیچ وجه خواستار حل مناقشات میان دو کشور نیستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار