رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) مطرح کرد؛

افراط و تفریط نباید در عمکرد طلاب اثر گذارد

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: روش‌های قدیمی و مواجهه جدید جوانان با مسائل تطابقی با یکدیگر ندارد، وظیفه ما در حوزه این است که برای این سوالات جوانان جواب داشته باشیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شامگاه دوشنبه در آئین افتتاحیه سال تحصیلی جدید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه روحانیت در گذشته با سختی‌های زیادی مواجه بود، ولی امروز حجت بر آنان تمام شده است گفت: فهم صحیح عقاید و مفاهیم دینی از بزرگترین وظایف و مسئولیت‌هایی است که بر عهده حوزویان است.

او افزود: در زمان آغاز طلبگی شرایط برای ما بسیار سخت و محدود بود و اگر برای کسی سوال مطرح می‌شد، موقعیتی برای پرسش و طرح سوال وجود نداشت.

رئیس موسسه امام خمینی (ره) با بیان اینکه رهبر انقلاب شناخت جامعی نسبت به نیاز‌های طلاب دارند، گفت: برخی از مواقع سوالاتی از سوی جوانان مطرح می‌شود که بسیار جدی بوده و به پاسخ‌های سطحی اکتفا نمی‌کنند و به دنبال ریشه مسائل هستند، این ظرفیت بزرگی برای جامعه ما به شمار می‌رود.

او بیان کرد: کج‌روی‌ها و انحراف‌هایی در گذشته و در داخل حوزه وجود داشت که برخی از طلاب بعضا به دام آن می‌افتادند، اما در عصر کنونی دیگر اینگونه مسائل در حوزه وجود ندارد و بحمدالله طلاب درباره مسائل از افراط و تفریط به دور هستند و بدیهی هم هست که طلاب نباید به دام افراط و تفریط بیفتند.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه طلاب نباید به دام افراط و تفریط بیفتند، ادامه داد: روش‌های قدیمی و مواجهه جدید جوانان با مسائل تطابقی با یکدیگر ندارد، وظیفه ما در حوزه این است که برای این سوالات جوانان جواب داشته باشیم، در غیر این صورت مانند درخت بی‌ریشه خواهیم بود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم، فاصله محافل علمی با نیاز‌های جامعه انسانی را زیاد دانست و یادآور شد: در همین دانشگاه‌های قم، بعضا استاد در کلاس مطلبی می‌گوید که در ذهن دانشجو شبهه ایجاد می‌کند و سپس دانشجو به هر استادی مراجعه می‌کند پاسخ شبهه را نمی‌داند.

مصباح یزدی اضافه کرد: متاسفانه در دانشگاه‌ها، نیروی انسانی مورد نیاز برای پاسخگویی به نیاز‌ها و پرسش‌های دانشجویان وجود ندارد و ما و امثال ما اگر بتوانیم به این مسائل پاسخ بگوئیم و کوتاهی کنیم قطعا باید روزی پاسخگو باشیم.

او اظهار کرد: نظامی مورد نیاز است که پاسخگوی نیاز‌های جوانان باشد و به اعتقاد بنده کسانی که در مبانی اصیل اسلام از اقتصاد و اجتماع تا مباحث نظامی و صلح تحقیق می‌کنند، مهم‌ترین وظیفه را در این زمینه بر عهده دارند.

رئیس موسسه امام خمینی (ره) با بیان اینکه طلاب نباید مسائلی مانند معیشت را بهانه کم کاری خود قرار دهند، بیان کرد: اگر طلاب اینگونه بهانه‌تراشی کنند، خداوند متعال نمونه‌هایی برای اتمام حجت به این افراد نشان می‌دهد که گاهی نان خالی برای خوردن پیدا نمی‌کنند.

مصباح یزدی بیان کرد: یک زمانی در حوزه قم بنده برای خرید یک نصف نان سنگک برای صرف ناهار پول نداشتم و آن زمان‌ها بعضا از خرید یک تکه نان ناتوان بودم، قطعا طلاب بسیاری هستند که با این گرانی‌ها با سیلی صورت خود را سرخ می‌کنند.

او تصریح کرد: نمی‌توان به این بهانه که مردم سراغ روحانیون نمی‌آیند، نسبت به مسائل دینی آن‌ها بی تفاوت بود، بلکه اگر مردم نیز به ما مراجعه نکردند، ما باید با مراجعه به آنان مفاهیم را به آن‌ها برسانیم.

رئیس موسسه امام خمینی (ره) با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و فقر در ثروتمندترین کشور‌ها بیشتر از ایران است، گفت: در همین ایام عزاداری می‌بینیم که با وجود مشکلات اقتصادی، مردم برای عزای امام حسین (ع) هزینه کردند.

مصباح یزدی با اشاره به جامع بودن اسلام و توجه آن به ساحت‌های مختلف زندگی انسان افزود: در برخی از مواقع گرایش‌های مربوط به تصوف پیدا می‌شوند که می‌گویند ما باید اجتماع را کنار بگذاریم، زمانی که امام زمان (عج) ظهور کرد این مسائل را حل می‌کنند و ما وظیفه‌ای در قبال آن نداریم، عده‌ای هم در نقطه مقابل مطرح می‌کنند که ما صرفا باید به دنیا و اقتصاد بپردازیم، این دو مسیر هر دو انحراف است.

او گفت: متاسفانه عده‌ای از مسئولان اینگونه بیان می‌کنند که مجلس و دولت وظیفه‌ای درباره تنظیم قانون و اجرای آن درباره دین مردم ندارد، برخی از آنان دین را در حاشیه زندگی مردم دانسته و برخی نیز می‌گویند دین یک امر زائد است، این تفکرات ریشه در سکولاریسم دارد.

انتهای یپام/الف

طلاب به دام افراط و تفریط نیفتند/معیشت بهانه برای کم‌کاری حوزه نباشد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.