عجیب‌ترین و جالب‌ترین حقایق دنیای دوقلو‌ها!/ از طول عمر مادران تا زبان مخفی بین دوقلوها

اگر خودتان از دوقلوها هستید و یا کنجکاوید اطلاعات بیشتری از دنیای دوقلوها بدانید، این مطلب را بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، دوقلو‌ها یک معجزه ژنتیکی بی پایان هستند. اگرچه آن‌ها در بدو تولد از هم جدا می‌شوند، اما ممکن است در ادامه مسیر زندگی شباهت‌های زیادی داشته باشند، به گونه‌ای که شبیه هم راه بروند، به طور یکسان صحبت کنند و حتی از نظر ظاهری کاملا یکسان به نظر برسند. شباهت‌ها و پیچیدگی‌های دوقلو‌ها موضوعی است که هم دانشمندان و هم افراد معمولی، برای مدت‌ها از آن‌ها شگفت زده شده اند. در ادامه به بیان حقایق جالبی از زندگی دوقلو‌ها می‌پردازیم.

دوقلو‌های همسان

این دانش رایج است که دوقلو‌های یکسان دارای DNA مشابه هستند. اما این لزوماً به این معنا نیست که آن‌ها از نظر بیولوژیکی به هم شباهت دارند. از بدو تولد، دوقلو‌های یکسان دارای اثر انگشت و ناف متفاوت هستند. اما با افزایش سن، بدن آن‌ها به طور مستقل از یکدیگر تغییر می‌کند.
یک نمونه از این موارد، رایحه طبیعی است که توسط هر دوقلو تولید می‌شود. در یک مطالعه انجام شده در جمهوری چک از ۱۲ سگ پلیس با بالاترین کالیبر استفاده شده است تا ببینند آیا سگ‌ها می‌توانند تفاوت بین دوقلو‌های یکسان را بیان کنند. دانشمندان نمونه‌های رایحه را از دو مجموعه دوقلو‌های یکسان و غیرهمسان گرفته اند. آن‌ها نتیجه گرفتند که رایحه ذاتی دوقلو‌های همسان، یکسان نیست که این مساله ممکن است در نتیجه عوامل محیطی مانند عفونت باشد که می‌تواند رایحه فرد را تغییر دهد.

عجیب‌ترین و جالب‌ترین حقایق در مورد دنیای دوقلو‌ها!

دوقلو‌های نیمه همسان

دوقلو‌های یکسان نتیجه شکاف تخمک بارور شده به دو نیمه هستند. با این حال، در موارد نادر، یک تخم می‌تواند قبل از لقاح تقسیم شود. اگر اسپرم جداگانه تخم‌ها را بارور کند، نوزادان حاصل به عنوان دوقلو‌های نیمه همسان شناخته می‌شوند. دوقلو‌های نیمه همسان تقریبا ۷۵ درصد شباهت دارند و کاملاً یکسان نیستند.

عجیب‌ترین و جالب‌ترین حقایق در مورد دنیای دوقلو‌ها!

دوقلو‌های تصویر آینه‌ای

حدود یک چهارم از همه دوقلو‌های یکسان به صورت تصاویر آینه‌ای یکدیگر شکل می‌گیرند. در این نوع، تقسیم دیرتر از حد معمول یعنی حدود یک تا دو هفته پس از لقاح است و رو به روی یکدیگر قرار می‌گیرند. در نتیجه، ممکن است یکی از افراد راست دست باشد، در حالی که دیگری چپ دست است و جهت موهایشان در جهات مخالف است. در بعضی موارد نادر و شدید، اندام‌ها و ساختار‌های اسکلتی دوقلو‌های آینه ممکن است یکدیگر را منعکس کنند. دانشمندان دریافته اند که DNA در دوقلو‌های آینه‌ای یکسان است.

عجیب‌ترین و جالب‌ترین حقایق در مورد دنیای دوقلو‌ها!

جمعیت دوقلو‌ها رو به افزایش است

تولد دوقلو‌ها در قرن بیست و یکم بسیار متداول شده است، به گونه‌ای که بین سال‌های ۱۹۸۰ و ۲۰۰۳، میزان تولد دوقلو‌ها ۷۵ درصد افزایش یافته است. در حالی که در ابتدا تصور می‌شد افزایش استفاده از دارو‌های باروری باعث ایجاد چنین افزایش شدید باشد، یک مطالعه مقدماتی که در سال ۲۰۰۶ انجام شد، نشان داد زنانی که شیر گاو می‌نوشند، این احتمال در آن‌ها پنج برابر بیشتر می‌شود.

علت اینکه بر روی مصرف موادی لبنی تمرکز شده است این است که محققان به این نتیجه رسیده اند که افزایش فاکتور IGF باعث آزاد شدن دو تخمک هم زمان می‌شود، بنابراین شانس بیشتری برای دوقلوزایی وجود دارد.

عجیب‌ترین و جالب‌ترین حقایق در مورد دنیای دوقلو‌ها!

زندگی طولانی مادران دوقلوها

محققان دریافتند زنانی که می‌توانند دوقلو داشته باشند،‌ طول عمر بیشتری دارند،‌ در مدت زمان کم‌تر می‌توانند فرزندان بیشتری به دنیا بیاورند و زندگی سالم‌تری دارند. آنها این فرضیه را مطرح كردند كه مادرانی كه دوقلوها به دنیا می آورند، به طور طبیعی ژنهای قوی تری دارند كه به طول عمر بیشتر آنها كمك می كند. گرچه داشتن دوقلوها به طور مستقیم طول عمر مادر را افزایش نمی دهد، اما مطمئناً می تواند به عنوان یك نشانگر برای ژن های قوی باشد.

عجیب‌ترین و جالب‌ترین حقایق در مورد دنیای دوقلو‌ها!

 


بیشتر بخوانید: خطراتی که مادر دوقلوها را تهدید می‌کند


دوقلوها از ابتدای تولد، اجتماعی تر هستند

طبق مطالعه ای که در ژورنال علمی PLOS One منتشر شده است ، دوقلوها تقریباً در حدود 14 هفته در رحم با یکدیگر در تعامل هستند. این دوقلوها برای راحتی به یکدیگر تکیه می دهند، به طور موثری سر خود را در مقابل دیگری قرار می دهند و در مواجهه با مناطق حساس مانند چشم فوق العاده آرام هستند. این تعاملات تنها به منظور آسایش یکدیگر نیست بلکه به دوقلوها کمک می کند تا ارتباط غیر کلامی خود را  توسعه دهند. این تماس نزدیک، همچنین پایه و اساس محکمی را برای آن ارتباط ناپایدار ایجاد می کند که به نظر می رسد همه دوقلوها در این مورد با هم مشترک هستند.

عجیب‌ترین و جالب‌ترین حقایق دنیای دوقلو‌ها!/ از طول عمر مادران تا زبان مخفی بین دوقلوها

زبان مخفی بین دوقلوها

همانطور که دوقلوها ارتباط غیر کلامی را در رحم می آموزند، قبل از اینکه بتوانند با جهان گسترده تر ارتباط برقرار کنند، ارتباط کلامی با یکدیگر را  هم درک می کنند. همه کودکان یاد می گیرند برای تعامل با اطرافیان خود صحبت کنند، اما دوقلوها مزیت دیگری برای یادگیری و برقراری ارتباط با گوش دادن و تکرار حرف های یکدیگر دارند. در نتیجه ، فقط دوقلوها می توانند به طور شهودی معنی کلمات خود را درک کنند، به نظر می رسد که آنها در حال ایجاد یک زبان مخفی در بین خود هستند.

انتهای پیام/

جذابترین حقایق دنیای دوقلوها و مادرانشان! 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
تبسم
۱۵:۱۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
من یه دختر یه پسر دارمدو قلو ۹سالشونه خیلی هم شبیهن
یه دختر ۱۳ ساله ام دارم باهم دعوا دارن خیلی او ضاع بده
Iran (Islamic Republic of)
برنامه نویس
۲۲:۲۶ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
من دوقلوهم ولی به نظرم خوب نیست هرچی بزرگتر میشیم بیشتر به این نتیجه میرسیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
منم دوست داذم بجه هام دوقلو یا سه قلو باشن
Denmark
ناشناس
۲۱:۴۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
دنیای قشنگی دارن دوقلوها،دوتا پسر دوقلو دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
من هم یک دوقلو دارم اصلاشبیه هم نیستند یکی چشم درشت وموهای صاف وبینی پهن .یکی موفرفری .چشم های ریزوبینی کوچک.درضمن سونوگرافی گفت یه هفته یکشون کوچکتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
همسر من اصلا تو عمرش لبنیات نمیخوره و دو قلو داریم .نه شیر نه ماست نه ترکیبات
آخرین اخبار