رویترز مدعی شد

گزارش آژانس درباره غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژ‌های پیشرفته از سوی ایران

رویترز مدعی شد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آغاز غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژ‌های پیشرفته توسط ایران خبر داده است.

گزارش آژانس درباره آغاز غنی‌سازی اورانیون با سانتریفیوژ‌های پیشرفته از سوی ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رویترز در مطلبی، مدعی شد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه -که این خبرگزاری به یک نسخه از آن دست یافته- به اعضای این نهاد اعلام کرده ایران غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژ‌های پیشرفته را آغاز کرده است.

در این گزارش آمده است: «۲۵ سپتامبر ۲۰۱۹، آژانس تأیید کرد همه آبشار‌های نصب شده در خطوط ۲ و ۳ تحقیقات و توسعه در حال انباشت اورانیوم غنی‌شده یا در تلاش برای انباشت آن هستند».

از سوی دیگر، کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین، گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز در گزارشی اعلام کرد که پیکره بندی مجدد خطوط تحقیق و توسعه در کارخانه غنی سازی سوخت نطنز برای آماده سازی و نصب ماشین‌های جدید از انواع مختلف در حال انجام است.

غریب آبادی افزود: برابر این گزارش، زنجیره‌های ۱۰ تایی و ۲۰ تایی آی آر شش و زنجیره ۲۰ تایی آی آر چهار در خطوط سه و چهار تحقیق و توسعه نیز در حال غنی سازی و انباشت اورانیوم غنی شده بوده و یا آماده انباشت اورانیوم غنی شده، هستند.

سفیر کشورمان همچنین اخبار مبنی بر اینکه آژانس این اقدام را نقض برجام دانسته است، تکذیب کرد و افزود: آژانس صرفا به راستی آزمایی و انعکاس واقعیت‌های فنی می‌پردازد و قضاوت و پیش داوری نمی‌کند.

آمریکا اردیبهشت ۹۷ در اقدامی غیرقانونی از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی –موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) – که مورد تایید جامعه جهانی بود، خارج شد و همه تحریم‌هایی را که طبق مفاد این توافق لغو شده بودند، بازگرداند. شرکای اروپایی برجام در واکنش به این اقدام آمریکا تنها به ابراز تاسف و وعده‌های توخالی مبنی بر تلاش برای بهره‌مندی ایران از مزایای برجام بسنده کردند. پس از گذشت بیش از یک سال و اعمال سیاست فشار حداکثریِ واشنگتن و همچنین عدم واکنش مناسب از سوی اروپایی‌ها، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت، برخی از تعهدات خود را در قبال این توافق کاهش دهد؛ اقدامی که طبق مفاد برجام قانونی است.

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
آتش برنیداین برجام نعلتی بی خیر
ازسپاه وارتش اقتداررویاد بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
حسن ترسو
۱۰:۴۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
خدا کنه یه آدم باسوادنترس ایرانی باغیرت روی کاربیادتامشکلات حل بشه خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
تاثیر حمله پهپادی انصارالله به آرامکو بیشتر از تاتی تاتی ایران در کاهش تعهدات برجامی برای فشار به غرب برای کاهش تحریم ها و مذاکره است
-
ali
۰۹:۱۵ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
باید زودتر از اینا غنی سازی رو تا جایی که مورد نیاز کشور هست شروع میکردن نه در حد 5درصد و 20 درصد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
کوتاهی از غرب است نه ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۵ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
We can
United States of America
ناشناس
۰۱:۳۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
آفرین بر ایران خودمون با اقتدار به پیش، ببرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۵ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
بجای نفتی که تحریم شدیم باید صادرات اورانیوم را داشته باشیم.
آخرین اخبار