گذری بر بازسازی نقاط آسیب دیده از سیل لرستان/ آغاز ساخت دیوار‌های حفاظتی رودخانه‌ها در پلدختر

معاون عمرانی استانداری لرستان از آغاز ساخت دیوار‌های حفاظتی رودخانه‌ها در شهر پلدختر خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، گودرز امیری معاون عمرانی استانداری لرستان درباره آخرین اقدامات انجام شده برای بازسازی مناطق سیل زده استان لرستان با اشاره به اینکه در بخش احداث واحد‌های مسکونی و تعمیری حدود ۴۶ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در استان لرستان ارزیابی شد، گفت: حدود ۳۵ هزار واحد خسارت دیدند که از این تعداد، ۳۳ هزار واحد به بانک‌ها معرفی شد و از این رقم ۳۲ هزار واحد به مرحله پرداخت رسیده است.

امیری افزود: برخی از متقاضیان که خودشان می‌خواستند واحد‌های خود را احداث کنند با مشکلاتی برخوردند که دوباره از طریق پیمانکاران بنیاد مسکن و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارد شدند و  آن‌ها نیز در حال ساخت این واحد‌ها هستند.

او  با بیان اینکه ساخت دیوار‌های حفاظتی رودخانه‌ها در شهر پل دختر آغاز شده است، گفت: از ۱۵۰۰ ستونی که مدنظر بوده حدود ۵۰۰ ستون، اجرا شده است و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد پیشرفت دارند. جاده خرم آباد-پل دختر حدود ۱۰۷ کیلومتر است که حدود ۲۰ کیلومتر آن به علت سیل، آسیب جدی دیده بود که ساختمان‌ها مرمت شد و پیمانکاران مشغول مرمت ۲ پل هستند و بازسازی جاده پل دختر تا معمولان به پایان رسیده است و از معمولان تا خرم آباد حدود ۷ کیلومتر آسیب دیده بود که یک کیلومتر آن به پایان رسیده است و بقیه تا دو هفته دیگر تکمیل می‌شود و به بهره برداری می‌رسد.

معاون عمرانی استانداری لرستان با اشاره به اینکه ساخت دیوار حفاظتی پل دختر تا پایان بهمن به پایان می‌رسد، گفت: برای بقیه دیوار‌های حفاظتی برنامه زمان بندی تنظیم شده است که امیدواریم کار ساخت آن‌ها تا پیش از وقوع سیل بعدی به پایان برسد.

امیری گفت: اعتباراتی که در بحث لایروبی و ایجاد دیوار‌های حفاظتی رودخانه‌ها به این استان اختصاص داده شده تقریبا یک دهم خساراتی است که به استان وارد شده است.

او با اشاره به اینکه بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم، گفت: حدود ۴۵ میلیارد تومان به ما پرداخت شده است و سعی می‌کنیم نقاط حساس و اولویت دار را به انجام برسانیم.

معاون عمرانی استانداری لرستان با اشاره به اینکه به ندرت مردمی هستند که از چادر به عنوان سرپناه استفاده کنند، گفت: برای واحد‌های شهری که نیاز به ساخت داشت ۱۲ میلیون تومان و برای واحد‌های روستایی، ۶ میلیون تومان برای اجاره بها پرداخت شد.

مدیرکل مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی گفت: بانک کشاورزی بیشترین همکاری و بانک ملت کمترین همکاری را در پرداخت تسهیلات به سیل زدگان داشته اند.

موسوی درباره میزان همکاری بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات به خسارت دیدگان ناشی از سیل افزود: بانک کشاورزی بهترین همراهی را داشته و بانک ملی هم همکاری خوبی کرده است، اما بانک ملت حتی یک ریال پرداخت نکرده و بانک صادرات فقط ۲۱ پرونده را پرداخت کرده است و این در حالی است که منابع مالی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی با هماهنگی وزارت کشور در میان بانک‌های عامل توزیع شده است.

او گفت: پژوهشگاه فضایی ایران ۷۰ درصد پرونده‌های زراعت و باغبانی شامل ۱۷۰ هزار پرونده را تأیید کرده است و خوستار اصلاح ۲۹ درصد شده و فقط یک درصد پرونده‌ها شامل هزار و ۴۳۸ پرونده را رد کرده است که این نشان می‌دهد کار‌ها با صحت و دقت در حال انجام است.

مدیرکل مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه محدودیت منابع نداریم، تصریح کرد: بررسی‌ها در شرف پایان است و در دو هفته آینده شتاب مضاعفی در پرداخت تسهیلات طرح‌ها خواهیم داشتم.

موسوی گفت: ۳۱ هزار پرونده در استان لرستان بررسی شده و ۲۹ هزار پرونده در حال پرداخت است. ۱۰۵ هزار پرونده با ۷۰۰ میلیارد تسهیلات قرض الحسنه را به بانک‌های عامل معرفی کردیم که تاکنون ۱۹ هزار پرونده با ۱۹۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

او گفت: از کل ۱۳ هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان خسارتی که به بخش کشاورزی وارد شد حدود ۲۶ درصد آن مربوط به زیرساخت‌ها بوده است. ۲ هزار میلیارد تومان، پیش نویس تصویب نامه دولت آماده و قرار شد در هفته آینده در دستور کار دولت قرار گیرد. /

پایان پیام/ر

ساخت دیوار‌های حفاظتی رودخانه‌ها در پلدختر

برچسب ها: استانداری ، سیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار