پیش‌بینی تولید ۵۴ هزار تن گردو از باغات همدان

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۵۴ هزار تن گردو از باغات استان همدان تولید شود.

پیش‌بینی تولید ۵۴ هزار تن گردو از باغات همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، حجت‌الله شهبازی، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه برداشت گردو از اواخر شهریورماه آغاز شده است، اظهار کرد: هم اکنون زمان اوج برداشت گردوی استان است که از نظر میزان تولید دارای رتبه نخست هستیم و از نظر مساحت باغات گردو رتبه دوم را بعد از کرمان در سطح کشور داریم.

او با تأکید بر اینکه در استان همدان بیش از ۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتار زیرکشت گردو قرار دارد، یادآور شد: نزدیک به ۱۳ درصد از گردوی کشور در استان همدان تولید می‌شود که براساس برآورد‌ها پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۵۴ هزار و ۴۰۰ تن تولید گردو داشته باشیم که ۲۱ درصد از گردوی کشور را شامل خواهد شد.

شهبازی سطح زیر کشت گردو در ایران را ۱۵۰ هزار هکتار با تولید ۲۶۱ هزار تن گردو دانست و با اشاره به اینکه شهرستان تویسرکان با تولید ۱۵ هزار و ۸۰۰ تن رتبه نخست تولید گردو را به خود اختصاص داده است، افزود: در این شهرستان ۵۶۰۰ هکتار باغ گردو وجود دارد که ۲۹ درصد از کل تولید در استان همدان را دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان ابراز داشت: پس از شهرستان تویسرکان، رتبه دوم تولید گردو به شهرستان ملایر و رتبه سوم به شهرستان‌های همدان و نهاوند اختصاص دارد.

او متوسط عملکرد در واحد سطح در هر هکتار را حدود ۲۱۷۳ کیلوگرم گردوی خشک اعلام کرد و افزود: در استان همدان این رقم ۲۹۳۲ کیلوگرم است و در کشور به ازای هر نفر ۳.۳ کیلوگرم گردو تولید می‌شود که این رقم در استان همدان به ۳۰ کیلوگرم و در شهرستان تویسرکان به ۱۵۵ کیلوگرم می‌رسد.

شهبازی با اشاره به پیگیری طرح‌های آغاز شده در سال‌های اخیر بیان کرد: طرح سرشاخه کاری درختان گردو با هدف تولید درختانی است که تا حد ممکن نسبت به سرمای بهاره مقاوم باشند و از سوی دیگر مبحث ارتقاء عملکرد در واحد سطح که رقمی حدود ۳ تن در هکتار در استان همدان است، باید به بیش از ۵ تن افزایش یابد.

این مسئول ادامه داد: در سال ۹۶ حدود ۸۰۰۰ پیوند روی درختان از طریق سرشاخه‌کاری با هدف تغییر تاج درختان گردو انجام شده که در سال ۹۷ این رقم به ۲۷ هزار و در سال ۹۸ به ۱۳۱ هزار پیوند افزیش یافته به‌طوریکه این حجم از سرشاخه کاری تا به امروز بی‌سابقه بوده و برای نخستین بار در  استان همدان در حال اجرا است.

او با اشاره به طرح سرشاخه‌کاری درختان گردو بیان کرد: طرح دیگری که برای نخستین بار در سطح کشور اجرا می‌شود، ایجاد زنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی است که از سال ۹۶ روند مطالعه و تحقیقات و از فروردین ماه سال ۹۷ اجرای طرح آغاز شده است.

شهبازی هدف از اجرای این طرح را تأمین پیوندک‌های مورد نیاز در سرشاخه‌کاری و تولید نهال پیوندی گردو دانست و گفت: پیش‌بینی می‌شود ۶ میلیون چشمه پیوندک از باغ مادری به دست آید که فاز دوم آن احداث خزانه تولید نهال پیوندی است به‌طوری که در آن سالانه ۱۵۰ هزار پایه نهال گردوی پیوندی تولید می‌شود.

انتهای پیام/ د 

استان همدان، از نظر میزان تولید رتبه نخست کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.