شرفی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هیچ عاملی جز بافت پایدار خاک توانایی مقابله با ریز گرد را ندارد/ باید از تکنولوژی سایر کشورها برای مقابله با این پدیده کمک گرفت

نماینده مردم آبادان گفت: هیچ عاملی اندازه بافت خاک توانایی جلوگیری و مقابله با ریزگردها را ندارد.


هیچ چیز جز بافت پایدار خاک توانایی مقابله با ریز گرد را نداردغلامرضا شرفی نماینده مردم آبادان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به معضل ریزگردها که هر ساله نواحی جنوب و جنوب شرق کشورمان را درگیر خود می‌کند، گفت: مدت زمان زیادی است که موضوع ریزگردها اکوسیستم استان خوزستان و برخی دیگر از استان‌ها را درگیر معضل کرده و زندگی مردم این مناطق را با مشکلاتی رو به رو کرده است.

او با اشاره به راه‌های حل‌های مشکل ریزگردها افزود: برای برطرف کردن معضل ریزگردها باید اقدامات کارشناسی و مدت دار انجام گیرد؛ امسال به لطف خدا و بارندگی‌ها توانستیم هورها را آبگیری کنیم که این امر باعث می‌شود بخشی از معضل ریزگردها برطرف شود.

شرفی با بیان اینکه باید مناطق فضای سبز حاشیه شهرها تقویت شود، اظهار کرد: استان خوزستان دارای تنوع آب و هوایی از جمله مدیترانه‌ای است که باعث می‌شود این استان ۲، ۳ ماه از سال را با رگبار و طوفان رو به رو باشد؛ هیچ عاملی جز بافت پایدار خاک توانایی مقابله با معضل ریز گردها را ندارد که آن هم یا باید مرطوب باشد یا پوشش گیاهی سبز داشته باشد تا از روندگی شن جلوگیری کند.

نماینده مردم آبادان با اشاره به تخصصی بودن کار جلوگیری از ورود ریزگردها و شن به کشورمان، توضیح داد: کسانی که در این حوزه تخصص دارند می‌توانند از کشورهایی مانند چین که گام های موثری در رابطه با این موضوع برداشته‌اند، کمک بگیرند؛ کشور چین با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و کاشت گیاهان مقاوم، مقدار زیادی از کشور خود را بیابان زدایی کرده است، البته لازم به ذکر است که بحث مقابله با ریزگردها علاوه بر کاربلدی، به تکنولوژی هم نیازمند دارد.

او با بیان اینکه متاسفانه در استان خوزستان اقدامات کارشناسی و توده‌ای برای بیابان زدایی و مقابله با پدیده ریزگردها مشاهده نمی‌شود، تصریح کرد: بیابان‌های ماهشهر- آبادان، اهواز- آبادان، خرمشهر- اهواز و... مناطقی هستند که عمدتا درگیر خشکی بوده و نیازمند کار بلند مدت هستند.

شرفی در پایان با انتقاد از عملکرد برخی شرکت‌ها که باعث خشکسالی استان خوزستان شده‌اند، خاطرنشان کرد: برای مثال برخی شرکت ها که در این مناطق کار سرمایه گذاری، حفر چاه نفت و... انجام می‌دادند، باعث خشکی قسمت عظیمی از هورها شده‌اند که اگر در فصل کشت در این مناطق  زراعت انجام دهیم، می‌توانیم منابع ریزگردها را به فرصت‌های کشاورزی و تولیدات نباتی تبدیل کنیم.

گفتنی است تنها منطقه خوزستان نیست که در کشور ما با معضل ریزگردها دست و پنجه نرم می‌کند؛ در ایران عمدتا با استفاده از مالچ نفتی سعی در مقابله با این پدیده داشته‌اند که تحقیقات نشان می‌دهد این روش باعث مرگ بسیاری از حیوانات می‌باشد و برای محیط زیست ضررهای فراوانی دارد.

به طور کل فعالیت‌های انسانی نقش پررنگی در ایجاد ریزگرد‌ها دارد، اما علاوه بر آن، تغییرات آب‌وهوایی در کل کره زمین نیز می‌تواند بر این پدیده تاثیرگذار باشد؛ فعالیت‌های سدسازی و در پی آن خشک شدن تالاب‌های پایین‌دست، کشاورزی سنتی و غیر روشمند، چرای بیش از حد دام، عدم استفاده از سیلاب‌ها و... نیز از دیگر عوامل بوجود آمدن پدیده ریزگردها می‎باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار