باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

مقصر جلوه دادن ایران، هدف آمریکا از تحریم‌ها / چرا ایالات متحده در هر مذاکره‌ای دبّه می‌کند

اگر آمریکا بخواهد امروز مذاکره کند و بعد از دو سال به توافق برسد، اما بعد از چند ماه پشیمان شود، می‌گوییم دبّه کرده است.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس جمهور کشورمان در تاریخ 2 مهر ماه روز دوشنبه به قصد سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، دیدار با رؤسای برخی کشورها، مصاحبه با رسانه‌های بین‌المللی و برگزاری کنفرانس خبری عمومی همراه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سید عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه، محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری وغلامحسین دهقانی معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه، عازم نیویورک شد، اما فراموش نکنیم که با توجه به محدودیت های در نظر گرفته شده از سوی دولت امریکا برای ایران، این سفر دستاوردهای مفید و قابل تاملی با خود به همراه داشت.

ناتوانی اروپا در اجرای تعهداتش

برنامه های آقای روحانی در این سفر بسیار متنوع بود اما مسائلی که در دیدار با رهبران 15 کشور جهان به آن پرداخته شد شامل، روابط دوجانبه، امنیت مرزی کشور، مبارزه با تروریسم، بازیابی صلح و ثبات در منطقه وهمینطور به موضوع اساسی "ابتکار صلح هرمز" برای حفظ امنیت منطقه خلیج فارس بود.

فارغ از تمام دیدارها، سخنرانی رئیس جمهور درهفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود، در ابتدای این جلسه آقای روحانی به مسائلی همچون، خروج آمریکا از برجام و دعوت به مذاکره پرداخت واظهار کرد که ما نمی‌توانیم دعوت به مذاکره کسانی را باور کنیم که اعلام می‌کنند سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ را علیه کرامت و معیشت ملت‌مان اعمال‌کرده‌اند، همچنین ایران با وجود خروج آمریکا از برجام تا یک سال، همچنان نسبت به اجرای تمامی تعهدات هسته‌ای خود وفق برجام، وفاداربوده است، ما به احترامِ قطعنامه شورایِ امنیت، به اروپا فرصت دادیم تا به تعهدات یازده‌گانه خود برای جبران خروجِ آمریکا عمل‌کند، ولی متاسفانه فقط حرف‌های زیبایی شنیدیم و شاهد اقدام مؤثری نبودیم. در حال حاضر بر همگان ثابت شده‌است که آمریکا به تعهدات خود پشت می‌کند و اروپا از اجرای تعهداتش ناتوان است.

هدف از "ابتکار طرح صلح هرمز" چیست؟

رئیس جمهور با توجه به موضوع طرح صلح هرمز معتقد بود که هدف از این طرح، ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه تمام ساکنان حوزه تنگه هرمز و تفاهم متقابل روابط صلح آمیز و دوستانه است، او آمریکا را همسایه ایران ندانست و بیان کرد که آمریکا همسایه ما نیست. این جمهوری اسلامی ایران است که همسایه شماست و از دیرباز به ما آموخته‌اند که "اول همسایه؛ آنگاه خانه!

همچنین آقای روحانی در پایان این نشست، همواره تاکید کرد که ما دخالتِ تحریک‌آمیزِ بیگانگان را تحمل نمی‌کنیم و به هرگونه تعرض به امنیت و تمامیتِ سرزمینی خود، قاطعانه پاسخ می‌دهیم. اما راه جایگزین و مطلوب ما، همبستگیِ میان همه ملت‌های دارای منافع مشترک در خلیج‌فارس و منطقه هرمز است.

آیا هدف آمریکا از تحریم، مقصر جلوه دادن ایران است؟/ طرح صلح هرمز و اهداف آن/ اروپا در اجرای تعهداتش ناتوان است/

آقای روحانی به خوبی حقوق ملت ایران را بیان کرد

با توجه به سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل، حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، این اظهارات را حق محور دانست و بیان کرد که سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل با منطق، عدالت خواهانه و حق محور بود همچنین آقای روحانی در مقابل جنگ روانی که غربی ها راه انداخته بودند، توانست دفاع جانانه ای داشته باشد.

کنعانی مقدم معتقد است که رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل که یک تریبون بین المللی است به خوبی حقوق ملت ایران را بیان کرد به طوری که همه احزاب و گروه های سیاسی بر این مسئله تاکید دارند.

انتخاب سیاست‌های درست توسط آمریکا، به نفع همه است

یک روز پس از برگزاری نشست مجمع عمومی در سازمان ملل، آقای روحانی در نشست خبری که با نمایندگان رسانه ها بود، حاضر شد در این جلسه رئیس جمهور اشاره ای به جلسات برگزار شده در طول این سفر کرد و گفت که نطق دیروز من در سازمان ملل، چارچوب سیاست‌های ما را در مسائل هسته ای و منطقه به روشنی بیان کرد البته جلساتی هم که با مسئولان رسانه‌ها و فرهیختگان آمریکایی داشتیم، مفید بود.

او با بیان اینکه ما از اینکه در داخل آمریکا چه می‌گذرد خبر داریم، اما به هیچ وجه برای ما مهم نیست، معتقد است که آنچه برای ما بسیار مهم بود، این است که دولت آمریکا اعتمادی را که خدشه دار کرده، به جهان برگرداند و بگوید من پای تعهدم می‌مانم، در یونسکو اگر تعهدی دارم به آن عمل می‌کنم. همچنین قطعنامه‌هایی را که برای فلسطین در سازمان ملل تصویب شده، هم نقض نمی‌کنم همچنین اگر توافقی با ۶ کشور دیگر انجام دادم نقض نمی‌کنم.

همچنین آقای روحانی اظهار کرد که هدف آمریکا از تحریم این است که به مردم ایران بگوید حکومت ایران مقصر بوده و کار‌ها به خوبی پیش نمی‌رود، این سبک ترامپ به هیچ وجه سبک درستی نیست، چرا که او گفته بود توافق برجام به طور کلی توافق بدی است، البته برخی در انتخابات حرف‌ها و شعار‌هایی را مطرح می‌کنند که بعد از انتخابات دیگر تمام می‌شود، اما ترامپ بعد از انتخابات حرف‌های خود را ادامه داد و شیوه‌ای را انتخاب کرد که نزد افکار عمومی ایران محکوم شد.

او انتخاب سیاست‌های درست توسط آمریکا را  به نفع مردم آمریکا، منطقه، صلح و همه دانست و تاکید کرد  که اگر آمریکا بخواهد امروز مذاکره کند و بعد از دو سال به توافق برسد و آن را اجرا کند، اما بعد از چند ماه پشیمان شود، ما در زبان فارسی می‌گوییم که بعضی‌ها دبه در می‌آورند. یعنی هنگامی که هرگاه با مشکلی مواجه می‌شوند، تقصیر را آنچه که ما اعلام می‌کنیم سیاست ما است و اینکه چقدر چند درصد احتمال دارد که مذاکره صورت بگیرد بستگی به تغییر سیاست‌ها آمریکا دارد، زیرا آمریکا می‌خواهد پیش شرط داشته باشد و فشار حداکثری وارد کند، سپس مذاکره انجام دهد، در صورتی که ما معتقدیم آمریکا ابتدا باید پیش شرط‌ ها را بردارد سپس مذاکره امکان پذیر خواهد بود.

در بحث مذاکره، صبوری پیشه کنید

مصطفی کواکبیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با توجه به این موضوع، بیان کرد که بعضی از همکاران به‌گونه‌ای وانمود می‌کنند که گویا جناب آقای روحانی رئیس جمهور محترم، قرار است همین فردا با ترامپ ملاقات و مذاکره بکند، در حالی که واقعیت این نیست، بحث این است که شرط ما این است که تا وقتی آمریکایی‌ها به برجام برنگردند، هیچ گونه مذاکره‌ای صورت نمی‌گیرد به واسطه‌ها و آنهایی که پیغام و پسغام می‌آورند هم گفته شده است که اول باید تحریم‌ها برداشته شود، امکان انتقال پول فراهم شود و به شرط‌های ما توجه بکنند.

آیا هدف آمریکا از تحریم، مقصر جلوه دادن ایران است؟/ طرح صلح هرمز و اهداف آن/ اروپا در اجرای تعهداتش ناتوان است/

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که آقای روحانی  کاملا در جهت فرامین رهبری حرکت می‌کند، اگر هم قرار است مذاکره‌ای صورت بگیرد حتما قبلش در سطوح عالی در شورای عالی امنیت ملی با هماهنگی رهبری این موضوع انجام می شود. دوستانی هم که تذکر می‌دهند به آنان می‌گویم که یک مقدار صبوری پیشه کنند و حتما در سطح بالا این بحث با تدبیرهایی که مصلحت مملکت اقتضا می‌کند، حتما پیگیری می‌شود. چون بحث ساده‌ای نیست که ما فکر بکنیم که اگر فریاد بکشیم انجام نمی‌شود یا اگرسکوت کنیم انجام می‌شود.

گزارش از نوشین نثاری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار