فارس رتبه سوم تولید عسل در کشور

مدیر امور طیور زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: استان فارس با تولید سالانه ۷ هزار و ۵۰۰ تن عسل رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

علی رستگار مدیر امور طیور زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بیان کرد: فعالیت صنعت زنبور عسل شامل چهار فصل بهار که زمان رشد و افزایش جمعیت کلی و گرفتن یخ زنبور و انجام اقدامات بهداشتی و مبارزه با بیماری‌ها و آفات است، در فصل تابستان کوچ زنبورستان به صحرای عسل و تولید عسل تا اوایل پاییز ادامه دارد.

او تصریح کرد: زمان مبارزه با کنه واروا و انتقال کلنی‌ها به صحرای گرده تولیدی زراعت مانند ذرت و سایر محصولات است.

رستگار ادامه داد: اواخر تابستان و اواخر پاییز و زمستان فصل استراحت و تغذیه زنبور‌های کلنی است.

مدیر امور طیور زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه بهترین نوع عسل در استان عسل کنار و گون است، افزود: عمده ترکیبات عسل ۷۹ تا ۷۷ درصد کربو هیدرات‌های فروکتوز گلوکز، ۳ درصد انواع اسید‌های آلی، فنول ها، آمینو اسید، پروتئین ها، مواد معدنی، ویتامین‌ها، کیبورد‌ها و بسیاری از این مواد از طریق فلورگیاهی، شهد و گرده وارد عسل شده و مابقی توسط زنبور عسل در طول فرآیند تولید عسل تشکیل می‌شود.

او افزود: در استان فارس شهرستان‌های فیروزآباد، کازرون، جهرم، اقلید، ممسنی، داراب، فراشبند، آباده، فسا، قیرو کارزین و شیراز رشد خوبی را در صنعت زنبور داری داشته اند.

رستگار اضافه کرد: استان فارس با تعداد ۷۷۰ کلنی و ۷ هزار و ۵۰۰ تن تولید عسل و ۵ هزار و ۸۰۰ نفر زنبوردار دارای رتبه سوم کشوری است.

مدیر امور طیور زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد:فصل برداشت عسل در منطقه جغرافیایی و فعالیت حرفه‌ای زنبورداری متفاوت بوده زنبورداران حرفه‌ای ممکن است در سال ۴ تا ۳ نوبت عسل بهاره، تابستانه یا پاییزی را برداشت کنند و زنبورداران ثابت نیز از اواخر خرداد تا اوایل شهریور ماه عسل را برداشت می‌کنند.

او تاکید کرد: واحد‌های بسته بندی عسل در حال حاضر ۶ تا ۵ واحد در سطح استان با ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ تن است که دیگر زنبور داران عسل بسته بندی خود را به صورت مستقیم به بازار مصرف عرضه می‌کنند.

رستگار با بیان اینکه در سال ۹۷، ۷ هزار و ۵۰۰ تن عسل برداشت شده، گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۷ هزار و ۸۵۰ تن عسل در استان برداشت شود که این میزان نسبت به پارسال ۵ درصد افزایش داشته است.

مدیر امور طیور زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: در سال‌های اخیر زنبورداران به دنبال تنوع بخشی به تولید و فعالیت خود هستند که به منظور تولید ژله رویال در تقویت کلنی‌های در برداشت حداکثری عسل کُنار و تلاش برای استفاده از ملکه‌های هیبرید برای تولید بالا و استفاده از تکنولوژی تولید زهر زنبور عسل و تولید بره موم از راهکار‌های جدید در سال‌های اخیر است.

او تصریح کرد: زمان کوچ کلنی‌های زنبور عسل در استان فارس از اواخر پاییز یا اوایل بهار است، که زنبور داران در شهرستان‌ها و استان‌های گرمسیری از جمله لار، خنج، لامرد، مهر، بندر عباس، بوشهرو خوزستان و از اوایل تا اواخر فصل بهار در شهرستان‌های معتدل مانند فیروزآباد، شیراز، سروستان، فسا، داراب، کوار، ممسنی و از اوایل تابستان نیز در مناطق سردسیری از جمله آباده، سپیدان، اقلید، چهار محال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد و اردبیل به سر می‌برند.

رستگار افزود: با توجه به ابلاغیه‌های پرداخت تسهیلات زنبورداران برای دریافت تسهیلات معرفی می‌شوند که از طرف سایر نهاده‌ها مانند کمیته امداد و بسیج با همکاری مدیریت طیور تسهیلات در زمینه اشتغال زایی به زنبورداران پرداخت می‌شود.

مدیر امور طیور زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ادامه داد: تغییرات آب و هوایی، وجود عسل‌های تقلبی در بازار، پدیده گرد و غبار و ریزگردها، کمبود نهاده هاو افزایش هزینه‌های تولید مانند قیمت شکر و دارو و پایین بودن کیفیت دارو‌ها از مشکلات زنبورداران است.

او با تاکید بر اینکه حداقل ظرفیت اقتصادی برای اشتغال یک نفر در زمینه زنبور داری ۱۵۰ کلنی است، افزود: سایر محصولات تولیدی زنبور عسل از جمله تولید ژله رویال، بره موم، زهر زنبور و گردشگری در سال‌های اخیر مورد استقبال زنبورداران قرار گرفته است.

انتهای پیام/ت

فارس مقام سوم در تولید عسل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار