دکترای حرفه‌ای ضرورت امروز جامعه فیزیوتراپی ایران

با ایجاد مقطع دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی (DPT) در کشور، ایران پذیرای دانشجویان کشور‌های دوست و همجوار خواهد شد.

احمد موذن زاده رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران و عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: جامعه فیزیوتراپی ایران در حال حاضر با ۱۷ دپارتمان فعال دانشگاهی، هشت هزار نفر فیزیوتراپیست و متجاوز از ۴۰۰ فارغ التحصیل مقطع دکترای تخصصی به عنوان قطب علمی و حرفه‌ای فیزیوتراپی در خاورمیانه محسوب می‌شود.

او ادامه داد: یکی از ضرورت‌های اصلی جامعه فیزیوتراپی در حال حاضر به منظور ارائه خدمات گسترده‌تر و مطلوبتر به مردم و بیماران و تبعیت از استانداد‌های جهانی، ایجاد مقطع دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی است که بی شک با ایجاد و راه اندازی این مقطع علاوه بر اینکه از خروج فارغ التحصیلان این رشته جهت ادامه تحصیل در کشور‌های دیگر و خروج ارز جلوگیری خواهد شد، باعث جذب دانشجویان خارجی از کشور‌هایی نظیر افغانستان، تاجیکستان و سایر کشور‌های آسیای میانه، عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس می‌شود.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران همچنین با اشاره به افزایش مشکلات فیزیکی و جسمی جوامع در دهه‌های اخیر عنوان داشت: رویکرد ما در دوره جدید هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران علاوه بر زمینه سازی در جهت پیشگیری و رفع مشکلات حرکتی و اسکلتی آحاد مردم، تاکید بر امر آموزش و پیشگیری از سنین کودکی و نوجوانی است.

موذن زاده افزود: انجمن فیزیوتراپی ایران ضمن اعلام آمادگی کامل در زمینه تشخیص، غربالگری و درمان ناهنجاری‌های اسکلتی عضلانی دانش آموزان، به منظور بهبود شرایط محیطی تحصیل آنان در مدارس، منزل و همچنین انطباق ارگونومیک دانش آموزان با شرایط محیطی نیز آماده همکاری بیشتر با وزارت آموزش و پرورش است.

او همچنین با اشاره به تغییر سبک زندگی و گرایش به مصرف غذا‌های آماده و ناسالم، چاقی و کم تحرکی، استفاده مکرر کودکان و دانش آموزان از بازی‌های رایانه‌ای و وسایل سرگرمی ساکن را بسیار مضر عنوان نمود و تاکید کرد: والدین باید به گونه‌ای برنامه ریزی نمایند تا ضمن پیشگیری از بروز مشکلات عضلانی حرکتی در کودکان، نحوه صحیح حرکات و تقویت عضلات و ورزش‌های مناسب را نیز جز عادات آن‌ها نهادینه نمایند تا از بروز مشکلات ستون فقرات، گردن، زانو و ... در سنین میان سالی و سالمندی جلوگیری شود.
انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.