این روز‌ها اگر مسئولان کشاورزی استان اردبیل حرف از عملکرد تاپ و ناب خود در تریبون‌ها می‌زنند، متاسفانه آن سوی مسئله با رنج کشاورزانی مواجه هستیم که بی‌حاصل مانده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، ورود به عرصه تجارت کلان در تمامی صنایع به ویژه صنعت کشاورزی، مستلزم زیرساخت‌هایی مطابق استاندارد و نیاز روز دنیاست.

تجهیز مناطقی که رتبه کشاورزی آنها در جایگاه‌های شاخصی قرار دارد، به صنایع بسته‌بندی، فرآوری و عمل‌آوری عامه‌پسند و استاندارد، راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی و ارائه محصولات ارگانیک به بازار مرتبط است.

استان اردبیل منطقه‌ای کاملا کشاورزخیز بوده و به دلیل شرایط اقلیمی مناسب ، سالانه امکان کشت انواع محصولات کشاورزی باغی و زراعی را به کشاورزان این منطقه می‌دهد.

اما مشکلی که حوزه کشاورزی این منطقه طی سال‌های اخیر با آن مواجه بوده؛ نبود مدیریت کافی، برنامه‌ریزی هدفمند، عدم کنترل تولید، فقدان صنایع تبدیلی و فرآوری و همچنین عدم توانایی در عرضه محصولات به بازار عام می‌باشد، که تمام این مشکلات می‌بایست با اولویت آسیب‌شناسی، کارشناسی و برطرف‌سازی شود.

مشکلی که اخیرا کشاورزی این استان را با چالشی بزرگ مواجه ساخته، انباشت "سیب" روی دست کشاورزان و تولیدکنندگان مشگین‌شهری بود که به دلیل سر و صدای زیاد در فضای مجازی سوژه کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی شد.

حکایت دردناک

ماله‌کشی صورت مسئله از سوی مسئولان

خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با ادعای بی‌نقص بودن مراحل کشت محصول سیب در اردبیل، به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در قبال مراحل کاشت، داشت و برداشت، مسئولیت داشته که در هر سه مرحله مراقبت از محصول باغداران به خوبی از سوی این سازمان انجام شده است.

نیکشاد قصور موجود در اتفاق پیش آمده اخیر را از سوی نبود برنامه در حوزه صادرات عنوان و تصریح کرد: اگر اکنون محصولات کشاورزان روی دست این عزیزان مانده، یقینا مشکل از سوی نهادی بوده که وظیفه صادرات و عرضه به بازار را بر عهده داشته است.

او ضمن تشریح عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: استان اردبیل یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور محسوب می‌شود که سالانه شاهد تولید بیش از ۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، در این استان هستیم.

اگر چه هدر رفت محصولات کشاورزی پس از برداشت کامل، شاید در سایر شهر‌های استان نیز اتفاق افتاده باشد، اما تصاویر منتشره حاکی از این است که هم‌اکنون کشاورزان شهرستان مشگین‌شهر اصلی‌ترین متضرران این قضیه هستند.

لیکن جای این سوال هست؛ در حالی که شغل اصلی بیشتر مردم مشگین‌شهر کشاورزی و باغداری بوده و حدود ۸۵ درصد از کل محصولات باغی این شهرستان را "سیب" تشکیل می‌دهد، چرا باید در چنین شهری برنامه‌های از پیش تعیین شده برای کشاورزی این منطقه اعم از نحوه اختصاص اراضی، بیمه محصولات، برداشت و فروش محصولات باغات در نظر گرفته نشود؟

حکایت دردناک

برنامه افزایش تولیدات؛ بار اضافی روی دوش کشاورزان

عوض غنیمت یکی از باغداران استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، با اشاره به افزایش تولید سیب و به فروش نرفتن این محصول گفت: جهاد کشاورزی برنامه افزایش تولید را بر دوش کشاورزان منطقه تحمیل می‌کند و در این زمینه هم هیچ نظارتی ندارد، اما در موقع فروش محصولات ما روی دست‌مان می‌ماند.

غنیمت با اشاره به اینکه در مراقبت از باغات میوه کشاورزان شهر مشگین‌شهر ناملایمات زیادی را شاهد بوده، اضافه کرد: نبود آب کافی برای آبیاری باغات، کمبود کود کشاورزی و بسیاری دیگر از موارد، مشکلاتی بود که ما در کشت سیب با آن مواجه بودیم.

به گفته عبداللهی مالک باغ بزرگ میوه در مشگین‌شهر، سالانه علاوه بر هزینه آبیاری باغات و آفت‌کشی، مقدار زیادی پول بابت حق‌الزحمه کارگران در مشگین‌شهر پرداخت می‌شود که با احتساب همه این موارد باید هر کیلو سیب بالای ۲۰ هزار ریال فروخته شود.

او با تاکید بر نبود نظارت و حمایت کافی از سوی جهاد کشاورزی اذعان داشت: در این اوضاع اقتصادی کشور، هم تولیدکنندگان و هم خریداران متضرر هستند و در این میان باید دولت و مسئولان چاره‌ای پی‌جویی کنند تا علاوه بر رضایت باغداران از نحوه فروش محصولات مردم نیز بار سنگین گرانی را متحمل نشوند.

دروازه‌ای که انگار بسته است

هوشنگ پورابراهیم یکی از کشاورزان شهر اردبیل ضمن اشاره به عدم فروش محصولات کشاورزی و رکود بازار این محصولات، به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: اگر اکنون به آمار صادرات کشاورزی استان در سال‌های اخیر نگاهی بیاندازید خواهید دید که وضعیت به چه شکلی است و در طول این مدت ما به چه اندازه تحت فشار بودیم.

حکایت دردناک

پورابراهیم که از کشاورزان زراعی استان است یادآور شد: با چنین اقلیم و شرایط آب و هوایی همه چیز برای تولیدات مرغوب کشاورزی و صادرات آن مهیاست، اما گا‌ها تحمیل هزینه‌های اضافی اعم از هزینه گمرک و سایر مرسومات، سبب می‌شود تا کشاورز از تولید و صادرات دست کشیده و رویه کاهش بار تولیدات را پیش بگیرد.

به زعم این کشاورز در روند این مسئله همه مقصر هستند، اما بخاطر مسئولیت سنگین بر دوش مسئولان کشاورزی، این مدیران هستند که باید با تلاش هرچه بیشتر و حمایت از قشر کشاورز و باغدار مشکلات پیش روی حوزه کشاورزی استان را مرتفع سازند.

وقتی هر شهروند یک "باغدار" می‌شود

علی‌اکبر شکوهیان دانشیار گروه علوم باغبانی دانشگاه محقق اردبیلی، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، در پاسخ به این سوال که مشکل اصلی وضعیت اخیر بازار سیب در استان چه بود؟ اظهار داشت: زمانی که در نتیجه عدم نظارت و کنترل نهاد کشاورزی در ارائه مجوز احداث باغ کشاورزی، هر شهروند یک باغدار باشد طبیعتا نباید منتظر نتیجه‌ای غیر از نتیجه حاصله بود.

شکوهیان با بیان اینکه متاسفانه جهاد کشاورزی در ارائه مجوز به احداث هر باغ میوه هیچ شرایط و چارچوبی را تعیین نمی‌کند، اضافه کرد: در جلساتی که با حضور کارشناسان کشاورزی برگزار می‌شود، بر اهمیت این موضوع بار‌ها تاکید شده، اما متاسفانه همچنان شاهد عدم ساماندهی باغات میوه در استان به ویژه در مشگین‌شهر هستیم.

حکایت دردناک

او نبود شناخت کافی کشاورز و باغدار از اقلیم محیط برای کشت محصولی خاص را از دیگر عوامل موثر در بروز مشکلاتی این چنینی دانست و تصریح کرد: نبود الگوی کشت مناسب در منطقه سبب انبوه مساحت باغات در استان و به تبع انبوه تولیدات کشاورزی و در نقطه مقابل نبود بازار و خریدار گردیده است که این موضوع قطعا لطمه بزرگی به کشاورزی استان وارد می‌آورد.

استفاده از سموم اضافی سد رونق کشاورزی

این کارشناس امور باغبانی استان با تاکید بر وضعیت نامناسب کیفیت محصولات کشاورزی استان گفت: تا زمانی که کشاورزان ما با هدف دوام بیشتر محصولات کشاورزی و باغی خود، از سموم و کود‌های شیمیایی به شکلی افراطی استفاده کنند محصولات کشاورزی ما مشتری‌های زیادی در خارج از کشور نخواهد داشت.

شکوهیان بیان کرد: کمبود صنایع تبدیلی در استان از دیگر مواردی است که می‌توان در زمره علل عدم فروش این محصولات در بازار‌های جهانی دانست.

او افزود: نباید فکر کرد که تنها محصول سیب روی دست کشاورزان منطقه مانده چرا که هم‌اکنون دیگر محصولات باغی و کشاورزی ما همچون گوجه‌فرنگی، انگور، سیب‌زمینی وضعیتی مشابه محصول سیب دارند که باید هرچه زودتر مسئولان کشاورزی و بازرگانی استان در این زمینه هم‌افزایی و هم‌اندیشی کرده و در راستای برطرف‌سازی موانع موجود برنامه‌ریزی هدفمند داشته باشند.

دانشیار گروه علوم باغبانی استان عدم نظارت کافی بر تولیدات کشاورزی، نبود کنترل در اخذ مجوز ایجاد باغات، نبود نیازسنجی مناسب در بازار هدف و عدم مدیریت را اهم مشکلاتی دانست که امروزه کشاورزی استان با آن‌ها مواجه است.

حکایت دردناک

خسارتی که هیچ کس گردن نمی‌گیرد

اخیرا با انتشار عکس‌ها و تصاویری از هدر رفت محصولات کشاورزی در یکی از مناطق استان اردبیل، واکنش‌های زیادی از سوی مردم در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد، مصاحبه‌ها و گفتگو‌های زیادی از سوی کشاورزان بومی و محلی استان هم پخش شد، که تمام این کشاورزان با بغض و حسرت میان بی‌برنامگی مسئولان و تردید در فروش یا عدم فروش محصولات خود آواره مانده بودند.

کشاورزانی که پس از ماه‌ها هزینه و مراقبت اکنون باید با هزاران حسرت و درماندگی حاصل از دست‌رنج خود را به عنوان ضایعات کشاورزی دور بریزند، کسانی هستند که در تمامی این سال‌ها اگر چوبی هم خورده‌اند، بی‌شک چوب بی‌مسئولیتی افرادی بوده که تا دیروز با چه خواهم کرد‌های خود گوش و زبان مردم بوده، اما امروز پس از تصاحب کرسی تمام درد‌های مردم را فراموش کرده‌اند.

مسئولانی که همواره از عملکرد مناسب سازمان ها، نهادها و ارگانهای تحت مسئولیت خود سخن می‌گفتند؛ این روز‌ها در استان اردبیل، که به عنوان یکی از استان‌های صاحب نام در عرصه کشاورزی در کشور شناخته می‌شود، مشکلات پیش آمده در برداشت محصول "سیب" کشاورزان را گردن نمی‌گیرند.

البته ناگفته نماند که در کوتاهی اخیر از سوی مسئولان کشاورزی در استان؛ که به گفته خودشان هیچ تقصیری در انباشت تولیدات کشاورزی پشت دروازه‌های استان ندارند، به سراغ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم رفتیم که این سازمان هم همچون دیگر متولی این حوزه خود را به کلی از قضیه پیش آمده تبرئه کرد.

حکایت دردناک

و اما کلام آخر

در مشکل اخیر کشاورزی در رابطه با تولید محصول سیب یا سایر محصولات مشابه در استان اردبیل بی‌شک یک جا‌هایی کم‌کاری‌هایی صورت گرفته که از انظار پنهان مانده، بدون تردید پای یک بی‌تدبیری و بی‌مسئولیتی در میان بوده که هیچ یک از مسئولان و مدیران عواقب پیش آمده و مرتبط با این موضوع را گردن نمی‌گیرند.

اما قابل توجه آن دسته از مسئولان تلاشگری که ۶ ماه یکبار با یک گزارش تلویزیونی کامل و بدون نقص مهمان خانه‌های مردم هستند، یا هر دو ماه یکبار برای ارائه عملکرد خود فراخوان داده و نشست برگزار می‌کنند یا اصلا دائم در سفر‌های کاری با هدف بهبود وضعیت اقتصادی استان هستند، باید بگوییم که تا به اکنون هیچ شهری با ارائه این گزارش‌ها آباد و آبادتر نشده است.

انتهای پیام/س

گزارش از نوشین سلامت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
بی بر نا مگییییی مممممحححححض
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
اول میخواهندگران بدهند بعد روستشون میمونه ارزان بدهند بهمردم واستان های فقیر نشین بعضی ها پول خرید ارزان هم ندارند میوه فروشم میوههای گندیده را ارزان میدهم هم میخرند
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۲۱:۴۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
هنوز نمیدونم چیکار کنیم. خیلی راحت میشه این مشکلات حل کرد. 1 سال ی چیز گرون که اصلا پیدا نمیشه 1 سال اینجوری هیچ برنامه ای نیست که اینا سازماندهی بشن. متاسفانه نمیدونم این مسولان آیا هزینه حقوقش در میارند یعنی به اندازه حقوق که می‌گیرند کار می‌کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
از بی کفایتی برخی مسئولان استان است که این نعمت خدادادی در دستان رنجور کشاورزان باقی مانده است، وقت قحطی خدا خدا می کنیم و حالا این همه میوه درجاده رها شده است.
Iran (Islamic Republic of)
مغان بالاسی
۲۰:۴۰ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
مطمئنا کار آفرین های استان و سرمایه دارهای استان خیلی کار می تونن انجام بدن . فقط مسئولین محترم سنگ اندازی نکنن و راحت مجوز کارخانه و کارآفرینی رو بدهن .مردم ما بلدن خوب تدبیر کنن فقط شما تو رو خدا تدبیر نکنید
Iran (Islamic Republic of)
مغان بالاسی
۲۰:۳۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
تدبیر که همیشه برای مسئولین نیست.بیچاره ها بلد نیستن.خود مردم چرا منتظر تدبیرن.خودمون می تونیم دست به دست بدیم و به همدیگه کمک کنیم.خیرین می تونن سیب ها رو بخرن و توی موکب ها پخش کنن.خدا می دونه محصولات کساورزی اردبیل همیشه بهترین بوده .یک تن سیب با دو هزار تومن قیمت مگه چقدر میشه.فکر کردین
Iran (Islamic Republic of)
bm.soq
۱۸:۵۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
با قیمت مناسب بازار را اشباح کنند ، تا مردم استفاده کنند،
موکبهای اربعین را هم می‌شود دریاب،
Iran (Islamic Republic of)
علي
۱۵:۲۵ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
تمامي اينا مربوط به مسئولين مربوطه هستش ، کشاورز بدبخت الان بايد تا سال بعد چيکار کنه از کجا بياره امرار معاش کنه ، کدوم بي عرضه اي الان جوابگو هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
تو تنها کشوری که برنامه ریزی برا کشاورزی نداره ایرانه ما هر سال برا بعضی محصولها از این ور بوم می افتیم و برا بعضی دیگر از اون ور بوم
من نمیدونم برنامه ریزی و سهمیه کاشت متناسب با نیاز بازار برا هر کشاورز در وزارت کشاورزی چه جایگاهی داره چرا یه کشاورز زندگیش همواره باید قربانی یه قمار بی حساب و کتاب شود. هر خسارتی در کشاورزی نشان ضعف دولته و باید کارشناسای اون منطقه به عنوان مجرم بازداشت و خسارت کشاورز را بپردازن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۳۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
خب اینا رو فرآوری کنید ... بکنید پودر خشک یا میوه خشک یا کمپوت ... اصلا همین الان بار بزنید بفرستید اربعین برای زوار ...خدا برکت میده ...مسلما کشاورز نه حال و رمقش رو داره نه توانش رو ...چند تا خیر بیان بخرن بفرستن عراق برای زوار ...هم فال هم تماشا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
بقول یکی از عزیزان دلسوز کاش چند تا مدیر و مسئول یا وزیر کار بلد از خارج وارد میکردیم نظام اقتصادی و کشاورزی صنعت این کشور نیاز به یه تحول اساسی داره.از ریشه بیماریم

راستی کلمه "گاها" صحیح نیست تنها کلمات عربی تنوین دار هستند.کلمه گاه یه کلمه فارسیه
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۱۳:۵۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
از توفیقات ... فاسد!!
Iran (Islamic Republic of)
داور
۱۳:۳۵ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
میوه ارگانیک تولید کنند و گرانتر بفروشن
و با سلامتی مردم بازی نکنند
نه تنها کشاورزان ، صنایع غذایی ایران ، نظارت دقیقی نداره و همه سو استفاده میکنن
چرا کشاورز سم غیر مجاز استفاده میکنه ، بعد میگه میوه ام مشتری نداره
مواد غذایی وقتی قراره وارد کشوری بشه اول ازمایش میشه و بعد مجوز عبور میدن
ایا تولید کنندگان این مسأله ساده را نمیفهمند؟
-
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
برادرجان پس کی واردات کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
بنگاه های خیریه قسمتس از این محصولات مانند سیب را خریده ودر محله های فقیر نشین توزیع نمایند و قسمتی نیز به صنایع تبدیلی مانند سرکه ،مربا و.. غیره ارسال نمایند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
با سلام ،خیلی جالبه همیشه مسئولین کم کاری و قصور و بی لیاقتی و بی عرضیگی خودشونو در قبال حل مشکلات مردم به گردن مردم و کشاورزان میاندازند.خدا میدونه چقدر سخته یه کشاورز عمرشو بزاره سر و باغ و مزرعه وآخر سر هم محصولاتش بمونه رو دستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
با سلام ،خیلی جالبه همیشه مسئولین کم کاری و قصور و بی لیاقتی و بی عرضیگی خودشونو در قبال حل مشکلات مردم به گردن مردم و کشاورزان میاندازند.خدا میدونه چقدر سخته یه کشاورز عمرشو بزاره سر و باغ و مزرعه وآخر سر هم محصولاتش بمونه رو دستش
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۲:۳۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
سلام ،

سبب ها را ببرید مشهد ،
هم هر روزه به صورت طبیعی بین زایرین پخش کنید ،

هم برای کارخانه های فرآوری شهر و استان ببرید ،

هدف نماندن سیب روی زمین و پخش نکردن آن کنار جاده و راه است ،
این قسمت را من پولش را می دهم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
خدا لعنتشون کته باعثشو ک این همه مردن را ازهر و زجر میدن
ادعاشونم نیشه فقط فکر خودشون و دور و برشونهستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
پس کی مسئولین فاسد برکنار میشن ؟
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۱:۵۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
این درحالیست که ایران همواره اقدام به واردات سیب ومحصولات کشاورزی آلوده میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
خاک عالم بر سر این مسئولین بی عرضه که هیچ کاری به جز حرف زدن بلد نیستن اگر یه مدیریت خوب باشه میتونی کلی کار انجام بدی و صادر کنی به جای اینکه خراب بشه و کشاورز روز به روز بدبخت تر بشه
Iran (Islamic Republic of)
به یاد شهید برونسی
۱۱:۳۵ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
عقل معاش داشتن یعنی اینکه به سخن مسئولان حزبی گوش ندادن، افرادی که حقوق دولتی میگیرند هیچگاه درد یک تولید کننده را نمی فهمند هر چه بگویند شعار است.
بهتر است کشاورزان از تکروی کردن دست بردارند و خودشان آستین همت بالا بزنند ایجاد اتاق های تولید لواشک و گرفتن آب این سیب ها چیزی نیست که هزینه های کلان کارخانه را در اول بخواهد ولی وقتی ایجاد شد همین مسئولان برای گرفتن حق ... یا عکس یادگاری یا ایجاد آمار اشتغال صف خواهند کشید. کافیست با هم بودن را تجربه کنند اما درست و قانونی و با عدالت.
قطعا فرآورده های فراوانی می شود از همین سیب به ظاهر ساده ساخت که کافیست سری در دنیای تولید بزنیم و یادمان باشد کارآفرینان واقعی به دولت ها اطمینان نمی کنند بلکه دولت ها را مجبور به کار می کنند.
یا علی مدد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۲۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
بعضی مسئولین خائنین به نظام و مردم هستند تا ریشه تولید رو بخشکانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
یعنی من بودم کامیون سیب در مجلس خالی می کردم همانجا می نشستم ک دنیا ببیند ما چی مسئول ها و نماینده های بی غیرتی داریم، چرا سپاه وارد عمل نمی شود از دولت و مجلس ک بخاری بلند نمی شود
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
من
۱۰:۵۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
دلایل
۱_ بانکها:کمبودنقدینگی باعث ورود دلالها و افزایش۴۶% قیمت سبد در زمان برداشت محصول شده
۲_کشاورز:داشتن سم و کود زیاد و نرسیده بودن محصولات
۳_گمرک:بجای اخذحقوق گمرکی بر اساس تعداد جعبه که باعث کاهش کیفیت و اعتبار محصول ایرانی میشه معیار را وزن قرار بدهند
۴_اموزش و پرورش:نتوانسته حتی کارگر ساده تربیت کنه
۵_ جهاد کشاورزی:نداشتن الگوی کشت مناسب مثلا درمشگین شهر بجای سیب گل محمدی کشت بشه چی میشه یا گیلاس ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
وزیر کشاورزی مهمترین کارش اینست که چند روز قبل از عید طی مصاحبه ای بگوید به اندازه کافی میوه ذخیره داریم مردم نگران نباشند ! وجدانا برای چی حقوق میگیرید!؟
Iran (Islamic Republic of)
سید رضا
۱۰:۵۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
خدا لعنت کنه مسببین این خسارت و حیف و میل رو ؛ در هر مسئولیتی که هستن !!
United States of America
خسته نباشی
۱۰:۲۸ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
من نمیفهمم
یعنی یه ارگانی نیست تو کشور که این محصولات رو بخره و صادرات کنه ؟!
حتما نباید جنس فوق درجه یک صادرات بشه
اینا رو به عنوان یه جنس معمولی و گاها خوب به کشور های که نیاز دارن بفروشن .. به اسم جنس معمولی هم بفروشن .. درجه بندی کنن محصولات رو

مثلا اگه بگی جنس این میوه درجه B است .. اون طرف هم دو دو تا میکنه اگه ارزش داشت براش میخره
قرار نیست همش میوه درجه A++ بفرستیم

حداقل اینا رو به استانها و شهر های محروم خودمون بفرستید
هم محصولات حیف نمیشه
هم مردم میتونن محصول ارزون بخرن
هم خدا راضیه
هم یه پولی گیر کشاورزان عزیزمون میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
با سلام
وقتی خداوند این همه نعمت رو به ما ارزانی داشته چرا مسئولین ما باید اینقدر بی فکر باشند بخدا اگر ارزون کنند هیچ چیزی خراب نمیشه وقتی طرف میره خرید مثلا میخواد یک کیلو سیب درختی بخره میگن ده تومن آخه با این حقوقا دیگه می تونه بخره ببره خونه والا بخاطر این گرونی ها ما که جرات نمیکنیم بریم میوه فروشی چرا بجای خراب کردن ارزون نمیکنند که ملت بتونن بخرن؟؟؟ این وسط باغدار و مردم ضرر می کنند واسطه گرها که سودشون رو می برند این از بی فکری مسئولینه که هیچ نظراتی رو قیمتها که هیچ روی هیچی ندارند