قویترین مرد جهان؛ افتخار دیروز، رویای فردا/ پای خیلی‌ها در میان است!

رکورد حسین رضازاده بعد از ۱۵ سال به دست یک وزنه بردار گرجستانی شکسته شد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از ۱۵ سال رکورد حسین رضازاده، ملی پوش دسته فوق سنگین تیم ملی وزنه برداری، به دست یک وزنه بردار گرجستانی شکسته شد. حالا عنوان قوی‌ترین مرد دنیا را از دست دادیم و در این سال‌ها به جای ساختن یک ورزشکاری که بتواند این عنوان را برای ایران نگه دارد بیشتر شاهد اوج گیری تالاخادزه بودیم. همان وزنه بردار ۲۶ ساله‌ای که در رقابت‌های جهانی وقتی رکورد رضازاده را می‌زد، نماینده ایران اختلاف معنادار ۶۴ کیلویی با او داشت.

بعد از رکوردشکنی‌های رضازاده، ملی پوشان زیادی به جای او وارد تیم ملی شدند و دوران وزنه برداران فوق سنگین ایران پس از سال ۲۰۰۴ با فراز و فرود‌هایی همراه شد. دورانی که هیچگاه به رکوردشکنی مجدد منجر نشد. گاهی دوپینگ، گاهی یک سانحه رانندگی و گاهی هم بی تدبیری مدیران ورزشی نگذاشت عنوان قوی‌ترین مرد دنیا برای ایران باقی بماند.

رضازاده و دوران غرور ورزش ایران در وزنه برداری

کسی که مدال طلای المپیک ۲۰۰۰ سیدنی و ۲۰۰۴ آتن را از آن خود کرد و سال‌ها خیال ایرانی‌ها را در رقابت‌های المپیک و آسیایی راحت می‌کرد. چهره خندان این ورزشکار اردبیلی زیر وزنه‌هایی که هر یک رکوردی جدید به حساب می‌آمد، یکی از ماندگارترین تصاویر تاریخ ورزش ایران خواهد بود. قهرمان شدن رضازاده، عادتی برای ورزش دوستان بود و روزی که اعلام شد او نمی‌تواند در رقابت‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن شرکت کند، اولین شوک به وزنه برداری، مدال طلا و رکورد‌های افسانه‌ای وارد شد.


بیشتر بخوانید:  رضازاده: دوست داشتم که یک ایرانی رکوردم را بزند/ مسئولان هوای وزنه برداران را داشته باشند


رضازاده در پکن شرکت نکرد و تیم ملی وزنه برداری ایران این آوردگاه را دست خالی به پایان رساند.

رشید شریفی؛ اولین جانشین رضازاده

همان سالی که مشخص شد رضازاده نمی‌تواند در المپیک حاضر شود، وزنه بردار ۲۴ ساله‌ای به نام رشید شریفی در دسته فوق سنگین مدال طلای قهرمانی آسیا در ژاپن را کسب کرد. سپس شریفی به جای قوی‌ترین مرد دنیا عازم سرزمین اژد‌ها شد، اما خبری از مدال و رکوردشکنی در چین نبود. وقتی همه درباره حمایت کردن از شریفی صحبت می‌کردند تا بتواند در آینده و با توجه به سن و سال مناسبش جانشینی برای رضازاده باشد، ناگهان آزمایش دوپینگ این وزنه بردار اصفهانی مثبت اعلام شد. شریفی ۴ سال از ورزش حرفه‌ای دور ماند و پس از بازگشت به دنیای قهرمانی فقط یک مدال قهرمانی آسیا به کارنامه خود اضافه کرد بعد از آن هم دوباره از صحنه محو شد.

سعید علی‌حسینی؛ رفت و برگشت‌های بی نتیجه

هنوز به ۲۲ سالگی نرسیده بود که او هم به دلیل دوپینگ مجبور به دوری از عرصه حرفه‌ای شد. البته موضوع علی‌حسینی از داستان رشید شریفی پیچیده‌تر بود و این وزنه بردار اردبیلی دیگران را در دوپینگش مقصر می‌دانست. علی حسینی که می‌توانست در سال‌های جوانی خود به رکورد رضازاده حمله کند، برای بازگشت به وزنه برداری حرفه‌ای ۷ سال صبر کرد. علی حسینی به وزنه برداری بازگشت، اما زمان بازگشت او به وزنه برداری با لاشا تالاخادزه همزمان شد و در بازی‌های جهانی آمریکا پس از این ورزشکار گرجستانی در جایگاه دوم جهان ایستاد.   


بیشتر بخوانید: علی حسینی: به خاطر درمان آسیب دیدگی نتواستم در اردوی تیم ملی حاضر شوم


سانحه رانندگی و خداحافظی از ورزش حرفه‌ای

وقتی بهادر مولایی از اردوی تیم ملی برای شرکت در المپیک ریو خط خورد و با ناراحتی تهران را به مقصد شمال ترک می‌کرد، با یک سانحه شدید رانندگی روبرو شد. مولایی که اعتقاد داشت به ناحق از تیم ملی خط خورده و از راهیابی به المپیک ۲۰۱۶ ریو بازمانده است، در جاده هراز و در حین رانندگی با خودرو شخصی به همراه پدر و پدربزرگش با یک نیسان تصاف کرد. مولایی در این حادثه، به دلیل شدت جراحات وارد شده پدربزرگ ۷۴ ساله خود را از دست داد. اتفاقی که باعث شد او در ۲۴ سالگی ورزش حرفه‌ای را کنار بگذارد و یکی دیگر از امید‌هایی که برای رسیدن به رکورد رضازاده وجود داشت، از بین برود.

بهداد سلیمی؛ طلایی، اما ناکام در رکوردزنی

در این سال‌ها هیچ وزنه برداری به اندازه بهداد سلیمی نتوانست جای رضازاده را برای وزنه برداری ایران پر کند. کسی که یک مدال طلای المپیک، ۲ طلای جهانی و ۶ طلای آسیایی به دست آورد و بهترین رکورد دوضرب خود را ۲۵۵ کیلوگرم به ثبت رساند. سلیمی در المپیک ۲۰۱۶ ریو هم آماده بود تا مدال طلا را از آن خود کند و به این ترتیب در کنار رضازاده با ۲ مدال طلای المپیک قرار بگیرد، اما هیئت ژوری هیچ یک از حرکات یک ضرب او را قبول نکرد تا وداعی تلخ با این دوره از رقابت‌ها داشته باشد. بهداد که در دوران حرفه‌ای خود اختلافاتی با رضازاده و کوروش باقری، سرمربی وقت تیم ملی وزنه برداری داشت، در آخرین آوردگاه جهانی خود پایین‌تر از تالاخادزه و علی حسینی قرار گرفت تا قبل از آن که به ۳۰ سالگی برسد، وزنه زدن را با مربیگری عوض کند.


بیشتر بخوانید:   یک وزنه‌بردار آماده را به خاطر رستمی از تیم ملی کنار گذاشتیم/ امیدوارم جوانان احترام به بزرگتر را از علی‌حسینی یاد نگیرند


تالاخادزه و اختلافی ۶۴ کیلویی با ایرانی ها

اما در رقابت‌های جهانی وزنه برداری تایلند، تالاخادزه گرجستانی در دسته فوق سنگین و در حرکت دوضرب وزنه ۲۶۴ کیلویی را مهار کرد و به این ترتیب نیم کیلوگرم رکورد حسین رضازاده را جابجا کرد. جایی که علی داوودی یکی از ۲ نماینده ایران، در این دسته و در مجموع اختلافی ۶۴ کیلویی با تالاخادزه داشت. این روز‌ها همه از پس گرفتن رکورد رضازاده توسط یک ایرانی صحبت می‌کنند، اما با شرایط موجود و آمادگی و شرایط سنی تالاخادزه، شاید برای پس گرفتن عنوان قوی‌ترین مرد دنیا باید چند سالی صبر کنیم.  


بیشتر بخوانید: براری: شرایط تیم ملی وزنه‌برداری خوب نیست/ کادر فنی اشتباهاتش را قبول نمی‌کند


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۲۱:۲۱ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
پهلوان زنده رو عشق اَست
چه زود زحمت های رضا زاده رو یادمون رفت
یادم میاد ترکیه بهش ده میلیون دلار پیشنهاد داد اما نرفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
حیف اقایان حسینی و مولایی، که از تیم کنار گذاشته شدن جوونایی که حتی از بهداد سلیمی بیشتر باورشون داشتم، امیدوارم دوباره در عرصه قهرمانی ببینمشون.
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۶:۰۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۸
تا به دنبال استعداد ها نرویم و باشگاه های با استاندارد نسازیم هنوز هم که هنوزه لاشا تالاخادزه یکه تازی می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۱۴ مهر ۱۳۹۸
سعید علی‌حسینی و رشید شریفی
ایا دوپینگ این دو نفر عادی بنظر میرسه یا دستی یا دستایی نگذاشتند دوران جوانی به رکوردی دست پیدا کنند فقط خدا میدونه
Iran (Islamic Republic of)
ق ب
۱۴:۰۵ ۱۴ مهر ۱۳۹۸
حسین رضازاده هیچوقت قهرمان نبوده است او با حسدورزی خویش جناب بهداد و دیگران را ازصحنه به در نمود تا همچنان خود در رکورد جهانی بماند. جالب این است اگر بچه های کشورمون نتونند رکورد او را بشکند دیگر کشورها میشکنند. رضازاده میگفت هر کس کورد منو بشکنه بشکند ولی بچه های خودی نه !!!! اوففففف...
سخن درین مورد خیلی زیاد است بنده شاهد این قضایا هستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۴ مهر ۱۳۹۸
چه دلاور هایی از دست دادیم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۲:۳۹ ۱۴ مهر ۱۳۹۸
حسین رضازاده تکرار نشدنی است . امیدوارم که مسئولین قدر قهرمانان ملی را بیشتر بدانند و انها را حمایت کنند
آخرین اخبار