جنگ هسته‌ای هند و پاکستان چقدر تلفات بر جای می‌گذارد؟

با ادامه تنش در روابط هند و پاکستان بر سر کشمیر، نتایج تحقیقات یک دانشگاه آمریکایی شمار تلفات جنگ هسته‌ای احتمالی بین دو قدرت اتمی آسیا را برآورد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی نیوز ویک، نتایج یک تحقیق جدید که در نشریه «ساینس ادوَنس» (Science Advances) منتشر شده است، نشان می‌دهد در صورتی که درگیری‌های میان هند و پاکستان به جنگ هسته‌ای منجر شود بیش از ۱۲۵ میلیون نفر کشته می‌شوند که رقمی بالغ بر دو برابر کشته‌های جنگ جهانی دوم است.

این تحقیقات همزمان با درگیری‌های میان هند و پاکستان بر سر مسئله کشمیر، در دانشگاه روتگرز نیوجرسی آمریکا انجام شده است.

بر اساس آنچه در این تحقیق آمده است: «در صورتی که تنش‌های میان هند و پاکستان به درگیری هسته‌ای تبدیل شود، تلفات زیادی بر جای خواهد گذاشت که تعداد آن‌ها به میلیون‌ها نفر خواهد رسید. به گونه‌ای که با توجه به تراکم جمعیت دو کشور، در نخستین ساعات حمله اتمی بیش از ۱۰۰ میلیون نفر کشته خواهند شد. علاوه بر تلفات انسانی بالا، پوشش گیاهی ۲۰ تا ۳۵ درصد کره زمین و ۵ تا ۱۵ درصد زیستگاه اقیانوسی نابود خواهد شد. نابودی اکوسیستم به معنای رواج قحطی و گرسنگی و افزایش شمار تلفات به بیش از ۱۲۵ میلیون نفر است.»

محققان همچنین اعلام کردند از بین رفتن اثرات حملات هسته‌ای ممکن است بیش از یک دهه طول بکشد.

آلن روبوک، استاد برجسته دانشگاه روتگرز در این باره گفت: «نُه کشور سلاح هسته‌ای دارند، اما پاکستان و هند تنها کشور‌هایی هستند که به سرعت زرادخانه‌های خود را افزایش می‌دهند. به دلیل تداوم ناآرامی بین این دو کشور مسلح هسته‌ای در مورد کشمیر، درک عواقب جنگ اتمی مهم است.»

محققان معتقدند که هند قادر به انتشار ۱۰۰ سلاح استراتژیک در یک درگیری هسته‌ای و پاکستان ۱۵۰ سلاح است. تعداد تلفات ناشی از اثرات اولیه می‌تواند با توجه به قدرت بمب هسته‌ای از ۵۰ تا ۱۲۵ میلیون نفر متغییر باشد. اگرچه تعداد کسانی را که در اثر بیماری و گرسنگی کشته می‌شوند، نباید نادیده گرفت.

در حالی که قدرت هسته‌ای هند و پاکستان شباهتی به آمریکا یا روسیه ندارند -کشور‌هایی که ۹۳ درصد از ۱۳.۹۰۰ سلاح هسته‌ای جهان را در اختیار دارند- هر دو به جای تثبیت زرادخانه خود، در حال افزایش آن هستند. به عنوان مثال تصور می‌شود هند ۱۳۰ تا ۱۴۰ کلاهک هسته‌ای داشته باشد که تا سال ۲۰۲۵، به ۲۰۰ کلاهک می‌رسد.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۱۳ مهر ۱۳۹۸
مطمئنم آمريكاييايه بي وجدان اگه همچين اتفاقي بيفته ككشونم نميگزه تازه ميگن بهتر كاي از جمهيت زمين كم شد و جاي ما وازتر شد
آخرین اخبار