چرا بستنی این قدر خوشمزه است؟

بستنی یکی از خوراکی های دلخواه برای همه در هر سنی است اگ می خواهید بدانید چرا این خوراکی اینقدر خواهان دارد این مطلب را از دست ندهید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بستنی برای شما هم شبیه یک معجزه است یا فقط من به شدت دلبسته و شیفته‎اش هستم؟ شاید برای شما هم این سوال پیش آمده‌باشد که اگر بستنی از شکر و شیر و خامه تهیه می‎شود چطور هر کدامِ این‎ها به تنهایی، در مزه و جذابیت به گرد پای بستنی نمی‎رسند؟

چرا بستنی این قدر خوشمزه است؟


بیشتربخوانید: خوراکی خوشمزه و پرطرفداری که مانع از پیرشدن‌تان می‌شود


انگار در تهیه این موجود خوشمزه ترفندهایی وجود دارد که باعث تغییر مزه تکراری و معمولی شیر و خامه می‎شود و درنهایت بستنی عزیز را می‎سازد. راز این طعم بی‏نظیر را فقط شیمی‏دان‏‌ها می‎دانند و البته کسانی که کارشان ساخت بستنی است و به شکل تجربی از همان روش‌‏های شیمیایی استفاده می‌‏کنند. بستنی‌ها از ترکیب دو مایع که به ‌صورت معمولی باهم مخلوط نمی‌شوند، تشکیل‌شده‌اند و در علم شیمی به «امولسیون» معروف‎اند؛ درواقع قطره‌های ریز یک مایع در مایعی دیگر -بدون آن‎که با یکدیگر قاطی بشوند- پراکنده‌ شده‌اند.

پروتئین‎های شیر وقتی به ترکیب خامه و شکر اضافه می‎شوند ذرات چربی را می‎پوشانند و باعث می‎شوند این ذرات واکنشی با هم نداشته‌باشند؛ این ماجرا باعث می‎شود چربی‌ها به قطرات بزرگ‌تر تبدیل نشوند چراکه پروتئین‌ها به سطح چربی‌ها می‎چسبند و از این طریق چربی‌های دیگر را از خود دفع می‌کنند. غیر از شیر و خامه و شکر، قوام‌دهنده‎ها هم در زیباسازی و خوشمزه کردن بستنی موثرند و باعث می‎شوند ذرات بستنی به هم بچسبند و از هم نپاشند.

بعد از مرحله مخلوط کردن مواد، بستنیِ نیمه‌کاره، پاستوریزه می‎شود. در این مرحله مخلوط بستنی در دمای 65 تا 79 درجه قرار می‎گیرد تا عملیات پاستوریزاسیون و هموژنیزاسیون انجام شود. در این مرحله موادی که برای سلامتی انسان مضر هستند، کاهش می یابند. هموژنیزه کردن هم کمک می‌‏کند تا ذره‎های چربی به قطرات ریز تبدیل شود، بعد از آن بستنی را سرد می‎کنند و تندتند هم می‎زنند. در آخر بستنی باید منجمد شود تا شکل خوبی پیدا کند و جگر ما را حال بیاورد.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

برچسب ها: دانستنی ها ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.