المیادین گزارش داد؛

توطئه‌ای که در عراق ناکام ماند

المیادین در گزارشی به تحولات چند روز اخیر عراق و دست‌های پشت‌پرده‌ای که قصد داشتند این کشور را دچار هرج و مرج کنند، پرداخت.

توطئه‌ای که در عراق ناکام ماندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه المیادین، عراق توطئه برنامه‌ریزی شده برای سرنگونی نظام حاکم بر این کشور را با به راه انداختن اعتراضات مردمی، ناکام گذاشت.

مجری شبکه تلویزیونی المیادین گفت: فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی عراق تاکید کرد این کشور یک توطئه را که هدف آن سوء استفاده از خواسته‌های معیشتی مردم بود، ناکام گذاشت (اینجا). الفیاض بر دادن پاسخ سخت به عاملان این توطئه چینی تاکید کرد. دولت عراق بر حق مشروع تظاهرکنندگان تاکید دارد و اهداف سیاسی علیه نظام را ناکام می‌گذارد. این صحنه‌ها یا تحرکات مردمی برای تحقق خواسته‌های معیشتی است که طرف‌های سیاسی برای سوء استفاده از آن وارد عمل می‌شوند یا اینکه در اصل یک طرح سیاسی است که برای تحقق اهداف خود از اعتراضات مردمی استفاده می‌کند. خبر‌های موثقی که المیادین به آن دست پیدا کرد دومین احتمال را تایید می‌کند.

از همان آغاز تحرکات در عراق، وجود این توطئه تایید شد. هدف این توطئه مطرح کردن خواسته‌های مشروع مردم و سپس سوء استفاده از آن پس از ایجاد فضای رسانه‌ای مناسب به ویژه در شبکه‌های اجتماعی، بود. مطرح شدن فوری درخواست‌هایی در مورد سرنگونی نظام سیاسی عراق و نه فقط دولت، وجود این توطئه را برملا کرد.


بیشتر بخوانید: آمریکا و عربستان برای برهم ریختن اوضاع عراق تک‌تیرانداز اجیر کرده‌اند


گزارشگر شبکه المیادین گفت: بحثی درباره وجود شرایط دشوار اقتصادی و رواج فساد در عراق وجود ندارد، اما کشته شدن صد‌ها نفر و زخمی شدن هزاران نفر از غیرنظامیان و نیرو‌های امنیتی را چه چیزی توجیه می‌کند؟ آیا توجیهی برای طرح شعار‌هایی با هدف سرنگونی نظام وجود دارد؟ 

کارشناسان پس از تحلیل توئیت‌ها به این نتیجه رسیدند که آنچه در عراق رخ داد، طرف‌های خارجی هدایت می‌کردند. روشن است که ابتدا این تحرکات در فضای مجازی آغاز و سپس به تحرکات خیابانی کشیده شد. در حالی که عراقی‌ها خودشان، لفظ عراق را یک کلمه مذکر می‌دانند، کشور‌های حاشیه خلیج فارس از ضمائر مونث برای عراق استفاده می‌کنند و این اختلاف باعث رسوا شدن افرادی شد که از عربستان درباره عراق توئیت ارسال می‌کردند. همچنین بیشتر کسانی که برای تحریک اعتراضات در عراق توئیت ارسال می‌کردند، از عکس‌های محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی یا پرچم عربستان در پروفایل‌های خود استفاده کرده بودند. بعضی از کاربران حتی وقیحانه خواستار دخالت نیرو‌های آمریکایی در عراق شدند. این تبلیغات در فضای سایبری همزمان با فضای رسانه‌ای مناسب، یادآور چیزی است که قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق دو ماه پیش درباره آن هشدار داده بود.

در ادامه این گزارش آمده است: در برابر این توطئه برای نابود کردن نظام عراق، طرف‌های مختلف در این کشور با هوشیاری برای مقابله با آن عمل کردند. دولت عراق برای کاستن از شدت التهاب، یک دسته از اقدامات اصلاح طلبانه را اعلام کرد. برای اینکه بفهمیم چه کسی می‌خواهد به عراق و عراقی‌ها آسیب برساند، باید منتظر آن باشیم که فالح الفیاض بر اساس وعده خود، اسامی عاملان این توطئه را در زمان مناسب فاش کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، تظاهرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۸ ۱۷ مهر ۱۳۹۸
لعنت به این آمریکایی ها که فقط دنبال جنگ هستن
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۵:۴۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
ومکرومکرالله والله خیرالماکرین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
همزمان با آغاز مذاكرات كارشناسى تجارى امريكا و چين
دولت امريكا ٢٨ كمپانى چينى را تحريم كرده است
آخرین اخبار