سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

لزوم اجرای طرح جامع اطلاعاتی اقتصاد کشور/ قانون فعلی بودجه بندی مربوط به پیش از انقلاب است

صمصامی گفت: تا زمانی که پایگاه اطلاعاتی کاملی از وضعیت اقتصادی نداشته باشیم توانایی رصد اقتصاد کشور وجود نخواهد داشت.

 

طرح جامع اطلاعاتی از ضروریات اقتصاد کشور/ طرح فعلی بودجه بندی مربوط به پیش از انقلاب بودصمصامی سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مقام معظم رهبری سال هاست بحث اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی بودجه به نفت را  مطرح کرده اند تا در صورت پیشامد شرایط کنونی اقتصاد (تحریم‌ها) دچار تزلزل و شوک نشود. وابستگی اقتصاد به یک منبع مالی یا سرمایه نوعی ضعف از جانب دولت ها به شمار می آید.

او بیان کرد: متاسفانه وجود نقطه ضعف در اقتصاد ایران و وابستگی آن به نفت منجر شد تا دشمنان با خیال خام دست به تحریم نفت و فروش آن بزنند. وابستگی به خام فروشی نیز بلایی است که گاهی دامن گیر اقتصاد شده است چرا که در صورت عدم وابستگی به خام فروشی بازار فروش مواد پتروشیمی و سایر فرآورده های نفتی این روزها حتی با اعمال تحریم ها هم داغ بود.

صمصامی با اشاره به اینکه یکی از محور‌های اصلی صحبت های رهبری جداسازی منابع فروش نفت از اقتصاد کشور است، گفت:  بحث کاهش وابستگی بودجه از نفت از سال ۲۸ مطرح می‌شود. اولین برنامه توسعه‌ای کشور در سال ۲۸ در قالب برنامه بودجه نوشته و به مجلس ارائه داده می شود، مجلس آن زمان اعتراض می‌کند.

او ادامه داد: در این برنامه ۷۰ تا ۸۰ درصد بودجه جاری و ۳۰ درصد آن عمرانی است و درآمد‌های نفتی  هم وارد بودجه‌های جاری می شود، این اتفاق از سال ۲۸ رخ داده است و اکنون بودجه جاری ما بیش از ۷۰ درصد است و عمرانی کمتر از ۳۰ در صد اتفاق می‌افتد.


بیشتر بخوانید:  دولت باید برای رهایی از اقتصاد نفتی اقدام کند/ اصلاح بودجه لازمه کاهش وابستگی به درآمد نفتی


صمصامی افزود: مشکل دولت در این است که چندین برنامه و طرح را همزمان مطرح می کند، چرا که متاسفانه دید اجرایی ندارد، در این خصوص یک کتابچه  ۳۵۰ یا ۳۶۰ صفحه ای طراحی و برنامه های مختلفی در آن ارائه می دهد، اما سوال این است که برنامه زمان‌ بندی برای اجرای آنها چه زمانی است؟

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد ادامه داد: اتفاقا در برخی برنامه ها با اعلام زمان اجرای طرح ها هم سیستم اجرایی کاری از پیش نمی برد.

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد ادامه داد: طبق قانون ۱۶۹ مکرر مالیات‌های مستقیم قرار شد تمام پایگاه‌های اقتصادی کشور، بانک‌ها، بیمه، بورس، گمرک و تمام نهاد‌هایی که فعالیت‌های اقتصادی دارند مثل خرید و فروش سکه، ارز و ... به سازمان مالیاتی متصل شوند تا یک پایگاه اطلاعاتی کامل به وجود آید.

صمصامی تشریح کرد: تا زمانی که پایگاه اطلاعاتی کاملی از وضعیت اقتصادی نداشته باشیم توانایی رصد اقتصاد کشور وجود نخواهد داشت. زمانی همکه نتوان اقتصاد را رصد کرد، اخذ مالیات، اجرای سیاست های مالی، کنترل نقدینگی و آثار سوء مدیریت نقدینگی  ممکن نیست.

او افزود: وقتی که نتوانید اقتصاد خود را رصد کنید و ندانید که در این مملکت چه کسانی در اقتصاد چه کاری انجام می دهند، به یکباره در بازار  ارز شوکی وارد می‌شود و حجم زیادی از نقدینگی توسط افراد خاصی وارد این بازار می‌شود. سوءاستفاده های کلان و کلاهبرداری های گسترده همه به دلیل عدم شفافیت سیستم اقتصادی کشور رخ خواهد داد.

او افزود: اگر این برنامه‌هایی که دولت در سال ۹۳ در کاربرگ اقتصاد مقاومتی خود مطرح کرد را درست و  پایگاه‌های اطلاعاتی را به یکدیگر متصل کند، به لحاظ فنی و به لحاظ اجرایی، اجرای این طرح جامع اطلاعاتی یک زمانی حدود ۳ تا ۵ ماهه نیاز دارد.

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در پایان گفت: قطعا اگر این برنامه را در مقطع زمانی گفته شده به اجرا در آوریم، تا پایان امسال می‌توانید بودجه را از نفت جدا کنید.

انتهای پیام/

اتصال  پایگاه‌های اطلاعاتی به کاربرگ اقتصاد مقاومتی راهی در کاهش وابستگی بودجه از نفت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار