در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:

ذخایر ۳۴۰ تنی طلا در ایران/ سالیانه ۳ هزار و ۲۰۰ تن طلا در دنیا تولید می شود

عضو هیئت مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی گفت: در کشور حداقل ۲۵۰ تن تولید طلا از معادن داریم که این رقم تا ۳۴۰ تن هم می‌رسد.

تولید سالانه ۳ هزار و ۲۰۰ تن طلا در کل دنیا/ ذخایر ۳۴۰ تنی طلا در ایرانبهروز برنا عضو هیئت مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ذخایر معادن طلا، گفت: معادن طلا و مواد معدنی در کشورمان شرایط ویژه‌ای دارند، اکتشافات در بحث طلا توسط سازمان زمین‌شناسی به طور خاص از دهه شصت شروع شد که نتایج خوبی را به همراه داشت.

او بیان کرد: یکی از اطلاعاتی که در بحث طلا مفید واقع شد، تجمیع نقشه‌های ژئوشیمی و دیگر کارهای اکتشافی بود که در ۲.۳ کل کشور انجام شد.


بیشتر بخوانید: کشف و استحصال ۱۰ تن طلا در کشور/ اکتشافات در معادن طلا مغفول مانده است


عضو هیئت مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران افزود: هم‌اکنون ۳۲ معدن طلا وجود دارد که ۲۱ از آن فعال و ۹ تای آن غیرفعال و ۲ تای آن در حال تجهیز شدن هستند.

برنا با اشاره به تعداد معدن های طلا در کشور و میزان استخراج آن، ادامه داد: در کشور  حدود ۱۰ تن تولید طلا از معادن داریم  یعنی اگر بخواهیم روی طلا کار کنیم شاید پتانسیل ذخایر کشور تا هزار تن را هم داشته باشیم.

او تشریح کرد: ۱۲۱ کشور در دنیا بحث اکتشافات طلا را پیگیری می‌کنند که رخداد اکتشافاتی طلا در آنجا شکل گرفته است و تاکنون ۳ هزار و ۲۰۰ تن طلا سالانه در کل دنیا استخراج می‌شود.

تولید طلا در ایران باید حداقل به ۳۲ تن برسد

او تشریح کرد: در ایران که یک درصد کل زمین را شامل می‌شود، حداقل باید ۳۲ تن طلا تولید کند که رسیدن به این مرز اکنون انرژی زیادی می‌خواهد، باید بتوانیم این کار را با کمک بخش خصوصی و دولتی به سرانجام برسانیم. اما اکنون در حد نرمال عقب هستیم کمااینکه گفته می‌شود به مرز ۱۰ تن نیز رسیده‌ایم و خوشبختانه ذخایر خوبی در کشور داریم.

عضو هیئت مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با اشاره به اینکه استان‌های طلاخیز خیلی خوبی در کشور داریم، گفت: آذربایجان غربی، کردستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، سمنان، زنجان، آذربایجان شرقی و حتی اصفهان، استان مرکزی و قم شرایط خوبی برای تولید مواد معدنی دارند.

برنا با اشاره به اینکه ۲۱ استان در کشور می‌توانند معدن طلا داشته باشند، ادامه داد: این ۲۱ استان می‌توانند در بحث طلا ورود کنند که هم اکنون حداقل ۱۲ استان این معدن را دارند و روی این معادن کار می کنند.

برنا تصریح کرد: ما بزرگترین مصرف کننده طلا هستیم و رتبه ۶ را در جهان داریم که می‌تواند پشتوانه خوبی برای اقتصاد کشور باشد و به واسطه این موضوع می‌توانیم در بحث طلا ورود پیدا کنیم، به خصوص باید کار‌هایی در بحث‌های زیست محیطی انجام دهیم و روش‌های بهینه‌ای که برای اکتشافات طلا در دنیا وجود دارد را استفاده کنیم تا بتوانیم در بحث فناوری به شرایط مطلوبی برسیم.

آیا کشور توانایی تولید و صادرات طلا را دارد؟

او در پاسخ به این سوال که کشور توانایی تولید و صادرات طلا را دارد؟ افزود: کشومان خوشبختانه  پتانسیل این را دارد که به عنوان تولید کنندگان طلا در جهان به شمار آییم. زمانی در موته ۵ تن ذخیره در بحث طلا داشتیم که در اکتشافات طلا سرمایه گذاری شد و این عدد را ارتقا دادیم و هم اکنون ذخایر از ۵ تن به ۳۴۰ تن رسید که اتفاق خیلی خوبی بود و می‌توانیم بگوییم اگر طلا به عنوان یک منبع خاص تعریف شود، می‌توانیم این شرایط را بهینه کنیم.

عضو هیئت مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ادامه داد: خوشبختانه ایمیدرو با کمک شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در زمینه معادن طلا کار‌های بسیار خوبی انجام داده است و بخش‌های خصوصی بسیار خوب در این حوزه کار کرده‌اند و می‌توانیم بزرگترین تولید کننده در منطقه باشیم.

انتهای پیام/

با کمک ایمیدرو می توانیم به عنوان بزرگترین تولید کنندگان طلا باشیم

برچسب ها: اخباراقتصادی ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار