استان اصفهان از نظر فضای آموزشی با کمبود شدیدی روبه‌رو است

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: استان اصفهان با اینکه عنوان استان برخوردار را یدک می‌کشد، از نظر فضای آموزشی با کمبود شدیدی روبه‌رو است، اما با کمک خیران تا پایان مهرماه ۹۳ پروژه آموزشی و پرورشی را افتتاح می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،محمد اعتدادی مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان امروز در نشست خبری اظهار داشت: طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نقشه راه خود را تربیت تمام ساحتی می‌دانیم و اجرای این سند مطالبه مهم جامعه از آموزش و پرورش است.

او با بیان اینکه مهم‌ترین مولفه اجرای این سند چرخش‌های تحول‌آفرین از دیدگاه سنتی در مدارس است، افزود: مدارس باید از مکان‌های آموزشی حافظه‌محور و منجمد به محل کسب تجربه و پایگاه تربیتی کارآمد تبدیل شوند و مدال را باید به دانش‌آموزش داد که به دنبال گرفتن مسئولیت اجتماعی در مدرسه است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دانش‌آموز باید به فردی متدین، انقلابی و وطن‌دوست تبدیل شود و باید با برنامه‌ریزی به این مولفه‌ها دست یابیم. متأسفانه برخی اوقات با بی‌مهری مواجه شده و متهم به اجرای سند ۲۰۳۰ شده‌ایم، درحالی که این سند هیچ جایگاهی در آموزش و پرورش ندارد.

او با بیان اینکه با آغاز سال تحصیلی ۹۸-۹۹ کار تعلیم و تربیت بیش از ۹۲۰ هزار دانش‌آموز توسط ۵۶ هزار فرهنگی در ۳۷ هزار کلاس درس در بیش از ۷ هزار و ۴۰ واحد آموزشی استان اصفهان آغاز شد، گفت: پیش از آغاز سال تحصیلی بیش از ۱۲ هزار و ۷۰۰ کسری نیرو داشتیم که با اتخاذ تدابیری مانند استفاده از نیرو‌های دانشگاه فرهنگیان، ماده ۲۸، نیرو‌های خرید خدمت، حق‌التدریس و بازنشستگان، سربازمعلم و جذب آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی این چالش را رفع کردیم. ممکن است برخی نواقص وجود داشته باشد، اما تلاش کردیم هیچ کلاسی با آغاز مهرماه بدون معلم نباشد و این موضوع خط قرمز ما بود.

اعتدادی بیان کرد: استان اصفهان با اینکه عنوان استان برخوردار را یدک می‌کشد، از نظر فضای آموزشی با کمبود شدیدی روبه‌رو است، اما با کمک خیران تا پایان مهرماه ۹۳ پروژه آموزشی و پرورشی را افتتاح می‌کنیم که شامل ۴۸۲ کلاس و ۵۷ واحد آموزشی، سالن ورزشی، کتابخانه و نمازخانه است.

او با بیان اینکه ۱۳ مدرسه کانکسی در استان اصفهان وجود دارد که ۱۲ مدرسه در شهرستان فریدونشهر و یک مدرسه در شهرستان چادگان قرار دارد، تصریح کرد: مدارس خشت و گلی به طور کلی در استان حذف شده است، اما ۳۹ مدرسه سنگی در فریدن، سمیرم، کاشان و چادگان داریم که ۱۱ مدرسه از رده خارج شده و فعلاً دانش‌آموزی در آن‌ها حضور ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه هیچ مدرسه‌ای در استان اصفهان وجود ندارد که علمک گاز داشته باشد و با بخاری نفتی گرم شود، خاطرنشان کرد: مدارس فاقد گاز در ۳ ماه تابستان امسال گازکشی شد و در سایر مدارس نیز بخاری نفتی چکه‌ای وجود ندارد و استاندارد لازم در آن‌ها رعایت شده است.

او درباره اینکه آیا استفاده از معلمان بازنشسته برای جبران کسری نیرو باعث کاهش کیفیت آموزشی نمی‌شود، اظهار داشت: برای نخستین بار برای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش یک استان به نزد معاون رئیس‌جمهور رفتم و بیش از ۸۰ درصد زمان خود در طول ۹ ماه گذشته را صرف برگزاری جلسه در این خصوص کردیم. به جز جلسات متعدد با مسئولان کشور، وزیر وقت آموزش و پرورش و معاون وی، نشستی ۲ ساعته با مجمع نمایندگان استان داشتیم. مسئولان متعهد شده‌اند در تخصیص نیرو در ماده ۲۸ و سهمیه دانشگاه فرهنگیان، استان اصفهان جزو ۵ استان اولویت‌دار باشد.

اعتدادی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تعداد بازنشستگان آموزش و پرورش به آمار بالایی می‌رسد که در این خصوص نگرانی وجود دارد که امیدوارم با تخصیص نیرو از این نگرانی کاسته شود.

او افزود: جذب بازنشستگان بر اساس قانون انجام می‌شود. تا پیش از آغاز مهرماه زمان خود را صرف رفع مشکل نیروی انسانی کردیم، اما با آغاز مهر، بر روی کیفیت آموزشی تمرکز و اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی برای این معلمان به ویژه در دوره ابتدایی و هنرستان کرده‌ایم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره سهم اندک اصفهان در میان رتبه‌ای اول تا سوم کنکور سراسری گفت: معمولاً در صداوسیما و رسانه‌ها رتبه‌های یک رقمی اعلام می‌شود و امسال استان اصفهان ۲ نفر در بین آن‌ها داشت، اما همه کنکور این نبوده و ملاک، رتبه اول تا دهم هر رشته نیست. استان اصفهان در کنکور سراسری جایگاه سوم کشور را دارد و برای مثال شهرستان آران و بیدگل در کنکور ۹۸ رتبه‌های دورقمی زیادی داشت.

انتهای پیام/م

 

نشست خبری مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار