اسداللهی در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

ترکیه از عواقب تجاوز به سوریه در امان نمی‌ماند/ اردوغان خط قرمز‌ها را زیر پا گذاشت/ سوریه قطعا به سازمان ملل اعتراض می‌کند

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: ترکیه با تجاوز به خاک سوریه ریسک بسیار خطرناکی کرده که شاید از عواقب آن در امان نماند.


ترکیه از عواقب تجاوز به سوریه در امان نمی‌ماند/ اردوغان خط قرمز‌ها را زیر پا گذاشت/ سوریه قطعا به سازمان ملل اعتراض می‌کندمسعود اسداللهی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ با اشاره به تجاوز نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه، گفت: حمله ارتش ترکیه به شمال غرب منطقه شرق فرات، تهدیدی است که از مدتها پیش دولت ترکیه به اجرای آن تاکید می‌کرد اما همواره با گفت‌وگو با طرف آمریکایی شاهد بودیم که این اقدام عملی نمی‌شد و صحبت از این بود که توافقی بین طرف آمریکایی و طرف ترکی انجام می‌شود که نیازی به این حمله نباشد و در عین حال خواسته‌های ترکیه برآورده شود.

او افزود: طی چند روز گذشته ترامپ به صورت ناگهانی اعلام کرد که قصد دارد تا نیرو‌های آمریکایی را از شرق فرات خارج کند که این تصمیم پس از گفت‌وگوی تلفنی او با اردوغان بود و دولت ترکیه هم بلافاصله اعلام کرد که اقدام به حمله به شرق فرات خواهد کرد. اما ترامپ موضع‌گیری شدیدی کرد و گفت من اقتصاد ترکیه را نابود خواهم کرد.


بیشتر بخوانید: آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه + تصاویر و فیلم


کردهای سوریه در صحنه توازن قوا تنها رها شده‌اند/ آمریکا در سربزنگاه کردها را رها می‌کند

اسداللهی  تاکید کرد: مشخص است که توافقی میان ترکیه و آمریکا حاصل نشده است، اما خروج آمریکایی از شرق فرات به معنای رها شدن گرو‌های مسلح کُرد است که بر حمایت آمریکا حساب باز کرده بودند و تمام راهبردهای سیاسی و نظامیشان را بر اساس حمایت آمریکا تنظیم کرده بودند، در حال حاضر کُرد‌های سوریه کاملا احساس می‌کنند که به آنها خیانت شده و در صحنه‌ای که توازن قوا وجود ندارد، تنها رها شده‌اند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه ارتش ترکیه این قدرت را دارد که گروه‌های مسلح کرد را در شمال سوریه مورد حمله قرار دهد، ادامه داد: این برای چندمین بار در تاریخ است که کُرد‌ها دچار اشتباه محاسباتی می‌شوند و با حمایت و وعهده‌های آمریکا اقدامات نظامی در پیش می‌گیرند، البته ما این را نه فقط در سوریه بلکه در عراق هم شاهد بودیم که در سر بزنگاه آمریکا، کرد‌ها را رها می‌کند.

او افزود: ترکیه می‌خواهد خلاء ناشی از خروج نیرو‌های آمریکایی را با ارتش خود پُر کند، این اقدام نقض حاکمیت دولت سوریه است و تحت هیچ عنوانی توجیه پذیر نیست. طبق ادعای دولت ترکیه از منطقه کُردنشین سوریه حملاتی به این کشور شده که این امر اثبات نشده است، حتی اگر هم این موضوع صحت داشته باشد، دلیلی ندارد که ترکیه بدون هماهنگی با دولت سوریه اقدام به تجاوز نظامی و حتی اشغال آن منطقه کند، بنابراین شاهد نقطه عطف جدیدی در تحولات سوریه هستیم.

ترکیه از عواقب تجاوز به سوریه در امان نمی‌ماند/ سوریه قطعا به سازمان ملل اعتراض می‌کند

اسداللهی  گفت: با این اقدام ترکیه، شاید معادلات در شرق فرات و در شرق سوریه تغییر کند، ترکیه ریسک بسیار خطرناکی می‌کند که شاید از عواقب آن در امان نماند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه روسیه هم این اقدام ترکیه را به شدت محکوم کرده و این مهم نشان می‌دهد که آنها هم از این اقدام راضی نیستند،  اظهار کرد: دولت سوریه هم رسما نسبت به این تجاوز نظامی ترکیه اعتراض کرده است و قطعا به سازمان ملل متحد هم اعتراض خواهد.

او با اشاره به هشدار دولت بشار اسد مبنی بر اینکه چنانچه به خاک کشورش تجاوز شود آمریکا را در صف تروریست‌ها قرار می‌دهد، گفت: البته ما در طول بحران سوریه همواره شاهد بودیم که ترکیه از گروه‌های مسلح تکفیری و مخالف نظام سوریه حمایت علنی کرده است و همین موضوع باعث شده تا وضعیت بحران در سوریه بسیار عمیق‌تر شود.

ترکیه از عواقب تجاوز به سوریه در امان نمی‌ماند/ اردوغان خط قرمز‌ها را زیر پا گذاشت/ سوریه قطعا به سازمان ملل اعتراض می‌کند

ترکیه بسیاری از خط قرمز‌ها را زیر پا گذاشته است

اسداللهی افزود: در حال حاضر ارتش ترکیه بخش‌هایی از شمال سوریه و منطقه عفرین را به طور مستقیم اشغال کرده است و در استان ادلب هم گروه‌های تکفیری از حمایت آنکارا برخوردار هستند، بنابراین واضح است که ترکیه بسیاری از خط قرمز‌ها را زیر پا گذاشته است.

او با اشاره به مذاکرات آستانه خاطر نشان کرد: اگرچه ترکیه همواره عضوی از روند مذاکرات صلح آستانه بوده و در بیانیه‌های پایانی اجلاس‌های آستانه هم شاهد بودیم که هر سه دولت ضامن (ترکیه، ایران و روسیه) تمامیت ارضی و وحدت سرزمینی سوریه را به رسمیت شناخته و بر آن تاکید می‌کردند، اما اقدامات دولت اردوغان نشان داد که ترکیه تنها به صورت لفظی بر این مسائل تاکید می‌کند و در عمل بخش‌هایی از خاک سوریه را به طور آشکار اشغال کرده است.

اسداللهی افزود: پس این حق دولت سوریه است که رسما به سازمان ملل و مجامع بین‌المللی اعتراض کند و دولت ترکیه را به عنوان حامی تروریست بشناسد، زیرا گروه‌های مورد حمایت آنکارا گروه‌هایی تروریستی هستند.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: نکته جالب توجه این است که ترکیه خود به بهانه مبارزه با تروریست و کرد‌های سوریه این اقدامات را انجام می‌دهد، در حالی که دولت ترکیه همواره از حامیان سایر گروه‌های تروریستی بوده است، بنابراین ادعا‌های آنها قابل پذیرش نیست؛ از سوی دیگر هم اقدامات ترکیه در مناطقی که اشغال کرده نشان می‌دهد که برای مبارزه با تروریست، وارد سوریه نشده بلکه برای اشغالگری پا به خاک این کشور گذاشته است.

اقدامات ترکیه برهم زننده ثبات منطقه است

او گفت: اکنون در مناطق شمال سوریه شاهدیم که دولت ترکیه درحال ایجاد تغییر ترکیب جمعیتی است و بسیاری از آوارگان جنگی که در خاک ترکیه هستند را در منطقه کردنشین عفرین ساکن می‌کند و حتی سیستم تلفن همراه سوریه را در آن منطقه قطع کرده و به جای آن سیستم تلفن همراه ترکیه را برقرار کرده است.

اسداللهی تاکید کرد: امروز ترکیه بسیاری از تابلو‌ها، اسامی شهر‌ها و روستا‌های سوریه را به نام‌های ترکی تغییر داده است که همه این اقدامات نشان می‌دهد اقدام ترکیه برای مبارزه با تروریست بهانه‌ای واهی بوده و آنکارا همواره به دنبال اشغالگری است؛ امری که بسیار نگران کننده و برهم زننده ثبات نه تنها سوریه بلکه کل منطقه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۱:۱۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
بنام خداوند جان و خرد :
در این دنیا هرچه کنی به خودکنی ظلم و ستم و خیانت و جنایت کشتار و نسل کشی کنی و مردم مظلوم و مستضعفین رو آواره کنی مطمئن باشید که به زودی سر خودتان خواهد آمد خوبی کنی خوبی می بینی بدی کنی بدی می بینی و اگر به دستورات خداوند جل جلاله قرآن کریم و رسول الله ص و آل طیبین و طاهرین معصومین س ع ایشان عمل کنید خیر دنیا و آخرت می بینید . والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۲۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
بالاخره ترکیه رو نشون داد حالا منتظر یه پاسخ کوبنده از ایران باید باشد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۲۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
تروریست ها رو باید از بین برد چه ابزاری باشند برای ما و چه چیز دیگر. پ ک ک خطرات زیادی برذای منطقه دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
اگر قرارباشد کشوری از یک نقطه خطرساز باشد با ید به اون نقطه حمله کند ؟پس باید ایران به افغانستان ، پاکستان ،عراق وبه خود ترکیه حمله بکند .این رسم خیلی خطرناگه که ترکیه انجام داده .اردوغان میخواهد روش عثمانی راادامه بدهد وکشور خودش را گسترش دهد .ولی به چاهی خواهد افتاد که بیرون آمدن از آن غیر ممکن خواهد شد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
وای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
شما به مسایل داخلی . بپردازین . کارگرها روستای ها . سیل زده ها ما بدبختها که با یک میلیون چطور باید زندگی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
bm.soq
۰۷:۳۵ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
کافیست اسد به سمت ترکیه لشکرکشی کند ،،،و از کردها حمایت کند ،،همه چی درست میشود و اردوغون سر جاش می‌شیند، دوستی خوبی هم بین کردها و دولت سوریه انجام میشود
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۷:۱۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
اقای روحانی میتونه وساطت کنه و مانع ادامه این جنگ بشه چرا که عواقب این جنگ برای کل منطقه خطرناک است و هرگونه درگیری در منطقه میتونه به نفع امریکا تموم بشه.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۷:۴۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
وساطت روحانی !!!!!! جالبه !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
ننگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
ترامپ گفت اگر به نیروهای امریکایی حمله شود اقتصاد ترکیه را نابود میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۸
انشاءالله تا دیر نشده ترکیه متوجه حماقتش شود واقعا اردوغان قابل اعتماد نیست حرف کاملش باهم فرق دارند
Iran (Islamic Republic of)
پویا
۲۲:۲۷ ۱۷ مهر ۱۳۹۸
حکومت ترکیه مخصوصا اردوغان روباه صفتیه که به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست
آخرین اخبار