نخست‌وزیر اتیوپی برنده نوبل صلح ۲۰۱۹ شد

«آبی احمد علی» به سبب پایان دادن به درگیری اتیوپی با اریتره برنده نوبل صلح در سال ۲۰۱۹ میلادی شد.

نخست‌وزیر اتیوپی برنده نوبل صلح ۲۰۱۹ شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یورونیوز، کمیته نوبل نروژ روز جمعه ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر) آبی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپی، را برای پایان دادن به درگیری با اریتره کشور همسایه خود شایسته دریافت جایزه صلح نوبل اعلام کرد.

پیش از این نیز در رسانه‌های بین‌المللی، نام چهار فرد یا گروه بیش از دیگران به عنوان برندگان احتمالی این جایزه مطرح بود که عبارت بودند از گرتا تونبرگ، فعال ۱۶ سالۀ محیط زیست، نخست‌وزیر اتیوپی و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان.

برخی نیز از گزینه‌های احتمالی دیگری از جمله برنامه جهانی غذای سازمان ملل، همچنین نخست‌وزیران یونان و مقدونیه شمالی سخن می‌گفتند. آلکسیس سیپراس، نخست‌وزیر پیشین یونان، و زوران زائف، نخست‌وزیر مقدونیه شمالی، سرانجام توانستند با رسیدن به یک توافق، به سی سال اختلاف میان دو ملت پایان دادند.

برخلاف دیگر جوایز نوبل که برندگان آن‌ها از سوی کمیته‌های مستقر در شهر استکهلم -پایتخت سوئد- انتخاب می‌شوند، برندۀ جایزه صلح را کمیته نوبل در اسلو -پایتخت نروژ- برمی‌گزیند.

آلفرد نوبل، مخترع سوئدی دینامیت، در وصیت نامه‌اش اعلام کرده است که جایزه صلح نوبل باید در شهر اسلو اهدا شود. دلیل دقیق تاسیس موسسه‌ای در نروژ برای اهدای این جایزه روشن نیست، اما در دوران زندگی آلفرد نوبل، دو کشور سوئد و نروژ با تشکیل «پادشاهی متحد سوئد و نروژ» با یکدیگر متحد شدند؛ این اتحاد در نهایت در سال ۱۹۰۵ میلادی منحل شد.

بنیاد نوبل از سال ۱۹۰۱ میلادی تا کنون به ۹۹ فرد و سازمان، جایزه صلح نوبل را اعطا کرده است. برندگان نوبل سال ۲۰۱۹ میلادی علاوه بر مدال طلا و دیپلم افتخار، برندۀ یک جایزه نقدی به ارزش ۹ میلیون کرون (معادل ۹۱۸ هزار دلار) نیز خواهند شد.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
دعوتش كنيم بياريمش ببينيم طرز فكرش چه جوريه
شرط ميبندم از ما ياد گرفته
آخرین اخبار