باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

نقش مترو در رونق کتاب و کتابخوانی

هر انسانی نیاز‌های متفاوتی دارد و یکی از این نیازها، مطالعه زندگی و سرنوشت پیشینیان است.

نقش مترو در رونق کتاب و کتابخوانیبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، هر انسانی نیاز‌های متفاوتی دارد و یکی از این نیازها، مطالعه زندگی و سرنوشت پیشینیان است؛ گذشتگانی که با آگاهی از زندگی آنها می‌توان به حقایق و تجربیات تلخ و شیرین رسید.

یکی از راه‌های آشنایی با این افراد، مطالعه کتاب‌هایی است که خاطرات و سرگذشت قهرمانان هر نسل را در بر گرفته است. در کشور ما قهرمانانی بودند که نگریستن به زندگی آن‌ها حقایقی را برای ما روشن می‌کند. بزرگمردانی که رفتند، ایستادند و جنگیدند تا دفاع کنند از خاک و ناموس و وطنشان؛ قهرمانان ۸ سال دفاع مقدس.

مسئله اینجاست که چگونه می‌توان نسل امروز را که در آن روز‌های سخت و پرتنش دفاع مقدس حضور نداشتند، با این قهرمانان ملی آشنا کرد؟

یکی از این راه‌ها انتشار کتاب در این زمینه است؛ اما چه راه‌هایی برای آشنا کردن مردم با کتاب‌هایی با مضامین رشادت و جوانمردی بزرگمردان هشت سال دفاع مقدس وجود دارد؟

چند وقتی است که متروی تهران با همکاری ناشران مختلف، به برگزاری مراسم رونمایی کتاب می پردازد. یکی از انتشاراتی ها که تا به الان در زمینه معرفی کتاب دفاع مقدسی موفق عمل کرده، انتشارات روایت فتح است.

مترو فضایی برای بالا بردن آگاهی مردم

محسن دریالعل مدیر انتشارات روایت فتح، در گفت‌وگو با حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تقریباً از دو سال پیش سعی کردیم، آیین رونمایی از کتاب‌ را از فضا‌های خشک همایشی خارج کنیم و در فضا‌های عمومی برگزار کنیم. فضا‌هایی مانند مترو، مدارس و ... که مرتبط با محتوای کتاب باشند و بتوانیم مخاطب هدفمان را در آنجا بشناسیم.

وی ادامه داد: ما از ابتدای سال ۹۸ رونمایی کتاب در فضا‌های عمومی را آغاز کردیم؛ اولین مراسم در برنامه‌ای با عنوان عصرانه کتاب با معرفی کتاب «اینک شوکران ۱» سرگذشت شهید مدق، در متروی میدان شهدا و دومین مراسم هم که متروی میدان ولی عصر (عج) با معرفی کتاب «توتمام نمی‌شوی» بیان خاطرات سال‌ها اسارت امیر اسدالله میرمحمدی در زندان‌های عراق بود.

او در خصوص همکاری اماکن عمومی نظیر مترو برای معرفی کتاب ها گفت: فضا‌های تبلیغی مترو زیاد است و باید نگاه فرهنگی فراموش نشود. خصوصاً در حوزه کتاب که بسیار کم رونق است. می‌توان با استفاده از فضا‌های خالی مترو حجم تبلیغ کار‌های فرهنگی را مساوی با کار‌های بازرگانی کرد که قطع به یقین خیر و برکت بیشتری برای مردم و جامعه خواهد داشت.

دریالعل در خصوص استقبال مردم از برگزاری مراسم‌های رونمایی کتاب در فضا‌های عمومی مانند مترو گفت: استقبال مردم از آنچه که ما در نظر داشتیم، بیشتر بود.

سعید گل اندامی مدیر مجموعه فرهنگی هنری مترو هم گفت: در حال حاضر مجموعه‌ مترو بحمدالله در مناسبت‌های مختلف از جمله دفاع مقدس با همکاری مجموعه‌های بزرگ انتشاراتی از جمله روایت فتح و مجموعه‌های دیگر، کتاب‌های خوبی را به مردم معرفی کرده و قدم در راه نقد و بررسی آثار گذاشته است.

وی گفت: استقبال مردم در مجموعه مترو از رونمایی کتاب های مختلف خوب بوده است. موسسات فرهنگی درخواست همکاری به ما داده اند و معاونت فرهنگی اجتماعی مترو هم با تمام قوا نهایت همکاری را با این موسسات انجام می‌دهد.

طبق نظرات به دست آمده، مردم نیز از برگزاری چنین مراسمی در اماکنی مانند مترو ابراز رضایت کرده و تبلیغ و معرفی هرچه بیشتر چنین برنامه‌هایی در فضای عمومی جامعه را از مسئولان خواسته اند.

انتهای پیام/ 

 

 

برچسب ها: کتاب ، مترو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار