جدیدترین اخبار از وضعیت تردد زائران در مرزها؛ آغاز موج بازگشت زائران به کشور/ استقرار تجهیزات ناجا در مرز‌ها + فیلم و تصاویر

آخرین اخبار از وضعیت تردد زائران در چهار مرز مهران، شلمچه، چذابه و خسروی را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،چهار مرز مهران، شلمچه، چذابه و خسروی این روزها غرق در حال و هوای اربعین است و روزانه ده ها هزاران زائر از دورترین نقاط کشور با پای دل خود را به این مرز می‌رسانند.

خیل عظیم جمعیت روانه به‌سوی قدیمی‌ترین گذرگاه مرزی ایران و عراق در مرز خسروی جاده‌های منتهی به این مرز را با ترافیک سنگینی مواجه کرده است؛ محدودیت‌های ترافیکی در مقاطع زمانی که بار ترافیک بیشتر است اعمال می‌شود.

اما این معطلی‌های چندساعته ذره ای هدف زوار را تغییر نداده است؛ همه با دل و جان مصمم به شرکت در بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی جهان ادامه می دهند.

مرز مهران

تامین آب شرب زوار اربعین امام حسین (ع) توسط وزارت نیرو

پوراحمد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، در خصوص خدمت رسانی به زوار اربعین در سال جاری گفت: کنگره اربعین امسال پرشورتر از سنوات قبل در حال برگزاری است و حجم تردد زوار از مرز بین المللی مهران نسبت به سال‌های گذشته بی سابقه است،.

او یادآورشد:طبق اطلاعات دریافتی از ستاد اربعین قریب به ۱.۸۰۰.۰۰۰ نفر تا کنون از مرز مهران تردد نموده اند، وزارت نیرو در سال جاری در بخش تامین و توزیع آب منسجم‌تر و با برنامه‌تر از گذشته در حال خدمت رسانی است.

پوراحمد اظهار کرد: تا کنون تعداد ۶۰۰ هزار بطری آب معدنی و آشامیدنی در بین زوار توزیع شده است.

او ادامه داد: توزیع آب معدنی هم در داخل پایانه مرزی مهران و هم در داخل خاک عراق در حال انجام است و پیش بینی می‌شود تا پایان ایام اربعین مقدار آب توزیع شده به حدود ۴ میلیون بطری برسد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای ایلام اضافه کرد: علاوه بر توزیع آب به صورت بطری، در فواصل مناسب تانکر‌های آب شرب (به تعداد ۳۰ تانکر) در مسیر پایانه مستقر شده که دسترسی زوار محترم را به آب شرب سالم و بهداشتی تسهیل نموده است.

مستقر شدن حجم وسیعی از تجهیزات و وسایل معاونت آماد و پشتیبانی ناجا در مرز‌های چهارگانه

سردار رضا فریبا جانشین آماد و پشتیبانی ناجا گفت: در چند سال گذشته افتخار پشتیبانی از نیرو‌های خدمتگزار پلیس در مرز مهران و سایر مرز‌ها را داشته و امسال نیز این افتخار را در جهت خدمت گذاری بیشتر به زائران را داریم.

او با بیان اینکه معاونت آماد و پشتیبانی ناجا به عنوان حامی و پشتیبانی کننده پلیس در عملیات بزرگ اربعین حسینی تلاش می‌کند، افزود: فعالیت‌های ما برای برپایی مراسم اربعین چند ماه قبل از شروع این کنگره عظیم آغاز و بعد از آن نیز ادامه دارد.

جانشین آماد و پشتیبانی ناجا ادامه داد: در بحث زیرساخت‌های پلیس در مرز‌های چهارگانه از جمله انتقال کانتینرها، خودرو‌های سنگین، انتقال نیرو‌های پلیس و ... در جهت خدمت رسانی به زائران امام حسین (ع) با تمام توان تلاش داشته ایم.

سردار فریبا با اشاره به ساخت ۳ آشپزخانه نیمه صنعتی در مرز‌های محل عبور زائران به عتبات عالیات اظهار کرد: حجم وسیعی از تجهیزات معاونت آماد پشتیبانی ناجا در جهت خدمت رسانی به زائران اباعبدالله الحسین (ع) از جمله تانکر‌های آبرسانی، تانکر‌های سوخت‌رسان تعمیرگاه‌های سیار و ... در مرز‌های چهارگانه مستقر شده است.

جانشین معاونت آماد پشتیبانی ناجا با بیان اینکه حجم و فشردگی مأموریت‌های پلیس در کنگره عظیم اربعین حسینی بسیار بالا است، عنوان کرد: ما در صدد هستیم با فراهم کردن کالا‌ها و وسایل مورد نیاز پلیس‌های تخصصی و همچنین تامین و تهیه تغذیه مناسب، به آمادگی پلیس در اجرای مراسم باشکوه و در شان امام شهداء لطمه‌ای وارد نشود.

ضرورت داشتن سوخت کافی و مواد غذایی زائران در مسیر برگشت

فرزاد یاسمی معاون اجتماعی انتظامی استان ایلام در گفت و گو با خبر نگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،گفت: با توجه به حجم تردد در محور‌های مواصلاتی استان ایلام و عدم استقرار موکب در بعضی نقاط، همچنین شروع موج برگشت زائران بایستی مواد غذایی و سوخت کافی همراه داشته باشند تا در مواقع لزوم و ترافیک‌های سنگین از آن استفاده کنند.

او اظهار کرد: چند روز گذشته در بعضی اوقات با گره‌های ترافیکی طولانی همراه بودیم که با تلاش پلیس این ترافیک روان و رانندگان ادامه مسیر دادند.

معاون اجتماعی انتظامی استان افزود:باتوجه به پیش بینی هواشناسی استان مبنی بر بارش باران در روز های آتی رانندگان باید در هنگام باران خودرو‌های خود را در زمین‌های کشاورزی پارک نکنند تا وسیله نقلیه آن‌ها در گل ولای‌های حاصل از باران زمین‌گیر نشود.

یاسمی یاداور شد: زائران عزیز بدون مدارک قانونی به مرز مراجعه نکنند چرا که در شهر و پایانه مرزی مهران دفاتر صدور روادید وجود ندارد و اجازه خروج بدون گذرنامه و روادید قانونی قطعاً به کسی داده نخواهد شد.

در هر دقیقه ۴۰ خودرو از مهران خارج می‌شود

سردار محمد شرفی رئیس پلیس پیشگیری ناجا گفت: برابر برنامه ریزی صورت گرفته و تغییر تاکتیک پلیس، واحد‌های گشتی که برای تامین نظم و امنیت زائران در مسیر رفت قرار داده بودیم به صورت تدریجی در مسیر بازگشت قرار خواهند گرفت.

او با بیان اینکه ۸۰ ایستگاه ایست و بازرسی برای تامین امنیت مسیر زائران جا گذاری شده، افزود: طرح‌های انتظام بخشی در تمامی مسیر‌های منتهی به شهر مهران و پایانه مرزی و همچنین جمع آوری متکدیان و رفع صد معبر‌ها به اجرا درآمده است.

سردار شرفی ادامه داد:کارکنان پلیس در جهت ارائه خدمات انتظامی به زائران و رفع مشکلات آن‌ها و همچنین تامین امنیت خودرو‌ها در پارکینگ‌های شهر مهران مستقر هستند.

او اضافه کرد: پلیس با همکاری دیگر نیرو‌های نظامی و تعامل با تمامی دستگاه‌ها و نهاد‌های خدمات رسان شرایط خوب و بسیار آرام بخشی برای زائران فراهم کرده است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا از زائران خواست در زمان بازگشت در کنار موکب‌هایی که همکاران ما حضور دارند در یک نقطه امن و خارج از محدوده ترافیکی خودروی خود را پارک و با مواظبت از بار همراه و پس از استراحت لازم به طی مسیر ادامه دهند.

ترافیک سنگین در محور سرابله - ایلام

سرهنگ رضا همتی زاده رئیس پلیس راه استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، گفت: ترافیک در محور ایلام - سرابله محدوده تونل آزاد است.

او افزود: مسیر ایلام به مهران روان و نیمه سنگین است ما در همه محور‌های مواصلاتی ایلام هیچ گونه مشکل خاصی نداریم.

سرهنگ همتی زاده ادامه داد:در ایام اربعین در محور‌های ایلام _ مهران مقطع مهدی‌آباد و محور سرابله و ایلام _ ایوان _ اسلام آباد بیشترین تصادف را داشته ایم.

او اضافه کرد:طی ۲۴ ساعت گذشته نزدیک به ۷۰ هزار نفر از مرز مهران ورود و خروج داشته‌اند.

رئیس پلیس راه استان ایلام بیان کرد:فعلاً ترافیک محور‌های مواصلاتی در قسمت رفت به سمت مرز مهران است.

سرهنگ همتی زاده یاد آورشد:در ۴۸ ساعت گذشته بالغ بر ۶۰ هزار نفر از مرز مهران خروج داشته اند.

او اعلام کرد:بیشترین تصادفاتی که اتفاق افتاده است ۶۵ درصد آن به خاطر خستگی و خواب آلودگی است با توجه به اینکه زائران در دور برگشت خستگی مضعفی دارند از رانندگان خواهشمندیم یک استراحت کوتاه داشته باشند و بعد با برنامه‌ریزی حرکت کنند.

رئیس پلیس راه استان ایلام عنوان کرد:از مردم استان ایلام به خصوص مسیر مهران _ ایلام، ایلام _ سرابله، حمیل خواهشمندیم همکاری لازم را در جهت تردد خودرو‌ها در این مسیر داشته باشند.

رانندگان با احتیاط و بدون شتابزدگی به سفر خود ادامه دهند.

آغاز موج بازگشت زائران به کشور/ یک میلیون و ۷۵۸ هزار زائر در ۱۳ روز گذشته از مرز مهران تردد کرده اند

 سردار نورعلی یاری فرمانده انتظامی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای بازگشت زائران به کشور اندیشیده شده است و تمام امکانات دستگاه‌های دولتی و خدمات رسان در کنار نیروی انتظامی برای بازگشت زائران بسیج شده است.

او اظهار کرد:از روز گذشته با تشدید موج بازگشت زائران، تعداد زیادی از زائران در حال بازگشت به کشور هستند به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته بالغ بر ۴۰ هزار زائر از پایانه مرزی مهران وارد کشور شده اند.

فرمانده انتظامی استان ایلام تهیه اتوبوس جهت انتقال زائران به شهر‌ها و استان‌های دیگر را تنها دغدغه پلیس برای موج بازگشت زائران عنوان کرد و افزود: تصمیمات خوبی در جلسات قرارگاه اربعین استانی برای این موضوع گرفته شده است.

او بیان کرد: در حال حاضر ترافیک در محور‌های منتهی به مرز مهران پر حجم سنگین و در عین حال روان است و روند بازگشت خودرو‌های زائران از شهر مهران به سمت ایران در حال افزایش است.

سردار یاری در پایان به تردد بیش از یک میلیون و ۷۵۸ هزار زائر در ۱۳ روز گذشته از مرز بین‌المللی مهران اشاره کرد و ادامه داد: در این مدت بیش از یک میلیون و ۴۱۳ هزار زائر از مرز خارج شده اند و بیش از ۳۴۴ هزار زائر نیز وارد کشور شده اند.

او یادآورشد: از بامداد امروز تاکنون ۵۰ هزار زائر از مرز مهران خارج و بیش از ۴۰ هزار زائر نیز پس از اتمام سفر وارد خاک میهن اسلامی شده اند.

انتقال خودرو‌های غیرمجاز به پارکینگ در مهران

سرهنگ ابوالفضل کهزادی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، گفت: طرح انتقال خودرو‌های غیرمجاز به پارکینگ در شهر مهران آغاز شد.

 کهزادی عنوان کرد: در این طرح تمامی وسایل نقلیه که درسطح خیابان‌های اصلی و محلی‌های که باعث انسداد مسیر شده اند توسط دستگاه جرثقیل جمع آوری و به پارکینگ‌های خاتم الا نبیا و شهیدغیوری زاده منتقل می‌شوند.

او افزود: زائرانی که خودور آن‌ها به علت پارک نشدن در محل‌های مجاز به پارکینگ منتقل شده برای اطلاع ازمحل پارک وسیله نقلیه خود می‌توانند با شماره ۱۱۰و۱۲۰ تماس حاصل کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ایلام خاطر نشان کرد: هیچ گونه وجهی از زوار بابت هزینه انتقال توسط جرثقیل اخذ نخواهد شد.

بازدید فرمانده مرزبانی کشور از مرز مهران وزرباطیه عراق

ارائه خدمات رایگان پزشکی‌قانونی به زائران

مهدی علیزاده‌ مدیرکل پزشکی قانونی استان ایلام گفت: زائران اربعین در صورت ثبت‌نام در سامانه سماح از خدمات رایگان پزشکی‌قانونی ایلام بهره‌مند می‌شوند.

او افزود: از یکم شهریور تا تاکنون ۱۸ نفر جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۱۰ نفر بر اثر حوادث رانندگی بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان ادامه داد: همچنین ۸ نفر‌از این تعداد بر اثر بیماری قلبی عروقی (سکته قلبی) جان خود را از دست داده‌اند.

او، تعداد افرادی که جهت معاینه تصادف به حوزه معاینات پزشکی‌قانونی استان مراجعه کرده را ۳۱ نفر عنوان کرد و گفت: از این تعدا ۱۷ نفر زن و ۱۴ نفر مرد هستند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نگران کننده است.

علیزاده‌ اضافه کرد: امسال اداره پزشکی‌قانونی در محل شورای شهر مهران مستقر شده و خدمات پزشکی‌قانونی به صورت ۲۴ساعته و شبانه‌روزی به زائرین عتبات عالیات ارائه می‌شود.

 

جدیدترین اخبار از وضعیت تردد زائران در مرزها؛ آبرسانی به زوار با تانکر‌های سیار در مرز مهران/ تردد در مرز خسروی بدون گره ترافیکی + تصاویر

۱۱ زائران گمشده در عراق تحویل هلال احمر شدند

حسین عارفی مدیرعامل جمعیت هلال احمر ایلام اظهار داشت: طرح باز پیوند خانواده همزمان با طرح اربعین حسینی آغاز شده و زائران گمشده در کشور عراق از طریق نیروهای این جمعیت ساماندهی و به داوطلبان جمعیت هلال احمر در مرز تحویل داده می شوند.

او افزود: در این طرح که توسط داوطلبان جمعیت هلال احمر اجرا می شود ، زائران سالمند، کودکان و به‌ طور کلی افراد ناتوانی که به هر دلیلی از جمله مشکلات مالی در سفر کربلا از آشنایان یا کاروان خود جدا شده و توانایی یافتن آنها را ندارند به کشور بازگردانده می شوند.

جدیدترین اخبار از وضعیت تردد زائران در مرزها؛ آبرسانی به زوار با تانکر‌های سیار در مرز مهران/ زائران گمشده در عراق تحویل هلال احمر شدند + عکس

آب رسانی به زوار با تانکر‌های سیار

قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام گفت: آرام آرام شرایط عوض می‌شود و از تعداد خروجی کم و به تعداد وردی اضافه می‌شود.

سلیمانی دشتکی از خدمت رسانی به زوار در عمق ۱۵ کیلومتری خاک عراق خبر داد و افزود: آب رسانی به زوار با تانکر‌های سیار به شدت ادامه دارد.

او  به وجود برخی مشکلات اشاره کرد و ادامه داد: اگر برخی اوقات خدمات رسانی مطلوب نیست به خاطر تراکم جمعیت و عدم امکان تردد با وسیله نقلیه در آن طرف مرز است.


بیشتر بخوانید: تردد پرحجم زائران از مرز مهران + تصویر


سلیمانی دشتکی اضافه کرد: البته با کمک همه ارگان‌ها و نهاد‌ها و با نصب آب سردکن‌ها و توزیع یخ با تانکر‌های سیار مشکل آب تا حدود زیادی رفع شده است و سرویس‌های بهداشتی نیز اضافه و باز گشایی شده اند.

یک کشته و ۴ زخمی در محور ایلام به مهران

سرهنگ رضا همتی زاده رئیس پلیس راه استان ایلام گفت: پس از تماس‌های مردمی و زائران با فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر برخورد یک دستگاه خودرو سواری سمند با اتوبوس بلافاصله کارشناسان پلیس را به محل اعزام شدند.

او افزود: با حضور کارشناسان در محل مشخص شد که یک دستگاه سمند به علت تجاوز به چپ با یک دستگاه اتوبوس برخورد کرد و بر اثر آن یک نفر کشته و ۴ نفر مجروح شدند.

رئیس پلیس راه استان ایلام با بیان اینکه ۴ نفر مجروح این حادثه بلافاصله توسط یگان‌های امدادی به مراکز درمانی انتقال یافته‌اند افزود: رانندگان با توجه به شلوغ بودن محور‌های مواصلاتی استان ایلام بایستی از عجله و شتاب پرهیز کرده و باعث راحتی کافی به رانندگی بپردازند.

او بیان کرد:با توجه به اینکه علاوه بر موج رفت موج بازگشت زائران اربعین حسینی آغاز شده است از رانندگان خواست در موکب‌های پیش بینی شده استراحت کرده و پس از اطمینان از سالم بودن وسیله نقلیه خود بدون عجله و شتاب و پرهیز از حرکات حادثه‌ساز در محور‌های مواصلاتی کشور تردد کنند.

خدمات بهداشتی_درمانی سپاه تا ۴ روز بعد از اربعین ادامه دارد

غلامرضا علیمحمدی معاون بهداشت، امداد و درمان سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام  گفت: خدمات مجموعه درمانی سپاه از ۱۳ مهرماه آغاز و تا ۴ روز بعد از اربعین ادامه خواهد داشت.

او افزود: این کمیته با راه‌اندازی یک بیمارستان صحرایی با ۴۰ تخت بستری و ۱۱ تخت اورژانس در بخش‌های عمومی، پاراکلینیکی، آزمایشگاه، رادیولوژی، سونوگرافی، داندانپزشکی، جراحی و همچنین پزشک متخصص زنان و زایمان، طب اورژانس، داخلی، جراحی و ارتوپد با ۱۱۰ کادر درمانی به‌صورت تمام وقت و رایگان در خدمت زوار اربعین هستند.

جدیدترین اخبار از وضعیت تردد زائران در مرزها؛ آبرسانی به زوار با تانکر‌های سیار در مرز مهران/ زائران گمشده در عراق تحویل هلال احمر شدند + عکس

معاون بهداشت و امداد سپاه استان ایلام  اظهار کرد: این بیمارستان روزانه به‌طور متوسط بین ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ زائر را پوشش خدمات درمانی داده است.

او اضافه کرد: سایر مراکز درمانی سپاه و بسیج در شهر‌های محل تردد در خدمت زائرین بوده و نیز روزانه تا ۲۵۰۰ نفر را پوشش داده‌اند.

علیمحمدی در پایان با اشاره به رایگان بودن خدمات ادامه داد: کمیته بهداشت، امداد و درمان اربعین سپاه در مهران متشکل از سپاه ایلام و دو استان معین کرمان و کرمانشاه بوده و الحمدالله با تمام توان پای کار آمده‌اند تا زوار اربعین در آسایش عازم عتبات شوند.

مرز شلمچه

اعزام دو هزار زائر اولی از مناطق محروم به کربلا/ خدمات رسانی سه تا چهار روز پس از اربعین دارد

محمد مخبر دزفولی رئیس ستاد اجرایی فرمان امام ظهر امروز در جریان بازدید از مرز شلمچه در جمع خبرنگاران گفت: در داخل کشور در ۶ نقطه مرزی موکب جامع داریم یعنی خدمات همچون غذا، آب، بهداشت و درمان، مخابرات در شلمچه، چذابه، خسروی، مهران، یک موکب هم در پیله سوار برای دوستداران حسینی در حسینیه ی آذربایجانی یکی هم در میرجاوه برای پاکستانی ها در داخل کشور برپا کرده ایم.

او افزود: در مسیر نجف موکب بهداشت و درمان برپا کرده ایم، ضمن اینکه دو موکب در کربلا و دو موکب مشارکتی نیز در سامرا و کاظمین برپا کرده ایم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام گفت: در حال حاضر روزانه قریب ۱۰۰ هزار پرس غذای گرم در هر یک از ۶ موکب مان در میان زائران توزیع می شود که با افزایش جمعیتی این میزان افزایش می یابد.

مخبر دزفولی افزود: همچنین روزانه ۵۰۰ هزار بطری آب و خدمات دارویی و درمانی در هر یک از ۶ موکب مان ارائه می شود.

او با بیان اینکه زائران در صورت نیاز به فوق تخصص ها در تهران وصل می شوند و خدمات درمانی و مشاوره ای می گیرند، یادآور شد: امسال دو هزار زائر اولی را از مناطق محروم به کربلا اعزام کردیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به اینکه جزو دستگاه هایی هستیم که از روزهای نخست این آئین عظیم فعالیت مان را آغاز کردیم، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند حرکت اربعین فریاد رسا و رسانه ای بی همتا است و این به طور حقیقی کلام واقع است.

مخبر دزفولی افزود: سه تا چهار روز پس از اربعین خدمات رسانی مان ادامه دارد.

او گفت: در جاهایی که نیاز است به تناسب خودرو برای کمک به بازگشت زائران اجاره کرده ایم.

بازگشت ۴۶ هزار و ۳۷۸ زائر ایرانی و خارجی از عراق

غلامعباس بهرامی نیا مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خوزستان گفت: دیروز ۴۱ هزار و ۸۶۳ زائر ایرانی برای شرکت در راهپیمای اربعین به عراق رفتند و ۴۵ هزار و ۸۰ زائر ایرانی نیز به کشور بازگشتند.

او ادامه داد: روز گذشته ۳ هزار و ۶۳۸ زائر تبعه خارجی به عراق رفتند و یک هزار و ۲۹۸ زائر نیز از مرز بین المللی شلمچه به کشور بازگشتند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خوزستان افزود: روز گذشته در مجموع ۹۱ هزار و ۸۶۹ زائر ایرانی و خارجی از مرز بین المللی شلمچه به عراق رفته یا از آن بازگشتند.

جدیدترین اخبار از وضعیت تردد زائران در مرزها؛ آغاز موج بازگشت زائران به کشور/ خودروها برای جابجایی زوار راهی عراق شدند + فیلم و تصاویر

مراجعه نزدیک به ۲۱هزار نفر از زائران به بیمارستان صحرایی شلمچه

فرشید بهشتی رئیس ستاد اربعین دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: ۴۰ تخت در مرز شلمچه برای بیماران تعبیه شده است و پزشک عمومی و متخصص طب اورژانس در شیفت های مختلف در حال خدمات رسانی به زوار اربعین حسینی هستند.

او از استمرار خدمات مامایی، دندان پزشکی و بهداشت در این نقطه مرزی گفت و افزود: تا این لحظه هیچگونه کمبود دارویی وجود نداشته است و دارو با تجویز پزشک به زوار داده می شود.

رئیس ستاد اربعین دانشکده علوم پزشکی آبادان ادامه داد: تا به امروز ۸۵۵ نفر از خدمات مامایی دانشکده علوم پزشکی آبادان استفاده کرده و تعداد بستری موقت نیز ۴هزار و ۸۷۹ نفر بوده است.

بهشتی به فعالیت ۴۰ دستگاه آمبولانس و ۴اتوبوس آمبولانس از ورودی شلمچه تا نقطه صفر مرزی گفت و افزود: میانگین اعزام بیماران ۸۰ نفر در روز بوده است.

او بیشترین مراجعه به بیمارستان صحرایی دانشکده علوم پزشکی آبادان را در روز ۲۰ مهرماه امسال عنوان کرد و افزود: در این روز ۵ هزار و ۱۰۰ نفر از خدمات بیمارستان در مرز شلمچه استفاده کردند.

بهشتی گفت: تعداد درمان سرپایی بیماران از ۱۳ مهر تا امروز ۱۴هزار و ۸۸۶ مورد بوده است.

استقرار مرزیاران افتخاری در شلمچه

با شدت گرفتن روند تردد زائرین در پایانه مرزی شلمچه و در جهت خدمات‌رسانی ویژه ۲۰ نفر مرزیار افتخاری نسوان هنگ مرزی خرمشهر در گیت‌های پایانی و قرنطینه مرزبانی گمارده شدند.

برای این مرزیاران افتخاری کلاس‌های آموزشی و توجیهی نیز برگزار شد.

جدیدترین اخبار از وضعیت تردد زائران در مرزها؛ آغاز موج بازگشت زائران به کشور/ خودروها برای جابجایی زوار راهی عراق شدند + فیلم و تصاویر

ظرفیت اسکان و تغذیه ۳۰۰ هزار زائر در مرز شلمچه

حجت الاسلام سیدمحمود موسوی رییس کمیته تغذیه ، اسکان و جذب مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین خوزستان یکشنبه در مرز شلمچه با بیان اینکه هیچگونه کمبودی در موکب های برپا شده در مسیر ۱۵ کیلومتری میدان مقاومت خرمشهر تا مرز شلمچه وجود ندارد افزود:بیش از این نیز ظرفیت پذیرایی و اسکان در موکب های برپا شده در مرز شلمچه پیش بینی شده است و مشکل و کمبودی وجود ندارد.

او افزود: آب و غذا به اندازه کافی در موکب های برپا شده در خاک عراق نیز تامین شده است ضمن اینکه برای خدمت رسانی به زائران در مسیر برگشت نیز پیش بینی لازم صورت گرفته است.

رییس کمیته تغذیه ، اسکان و جذب مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین خوزستان به افزایش پنج تا ۶ برابری جمعیت زائران اربعین در مرزهای شلمچه و چذابه نسبت به اربعین پارسال اشاره کرد و گفت: یک هزار و ۵۰۰ موکب در ۲ مرز شلمچه و چذابه ، جاده های مرزی و شهرهای مختلف خوزستان شبانه روز به زائران خدمت رسانی می کنند و پذیرایی از زائران در این موکب ها تا پایان ماه صفر شبانه روز ادامه دارد.

علاوه بر ۴۰۰ موکب مردمی برپا شده در مرز شلمچه ،  حسینیه ها ، مساجد و اردوگاه‌های خرمشهر و آبادان نیز برای اسکان زائران اربعین آماده شده است.

کمک های مردمی و مواکب ادامه دارد

اهتزاز پرچم علی بن موسی‌الرضا در شلمچه

هم‌زمان با نزدیک شدن به روز اربعین و افزایش تعداد زائران در مرز شلمچه پرچم علی بن موسی‌الرضا در این مرز به اهتزاز درآمد.

هم‌زمان با این رخداد، خدام حرم رضوی که مقابل جایگاه پرچم ایستاده بودند فریاد «یا رضا، یا رضا» سر می‌دادند و نوای حرم رضوی را می‌خواندند.

مرز شلمچه تنها نقطه مرزی کشورمان با عراق است که اتباع خارجی امکان عزیمت به زیارت اربعین را از جمهوری اسلامی ایران دارند.

اختصاص۱۰۰ دستگاه خودرو برای جابه جایی زائران

سرهنگ عزیزی فرمانده هنگ مرزی خرمشهر گفت: با هماهنگی های صورت گرفته ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و خودروی سنگین از روز گذشته برای جا به جایی زائران از مرز شلمچه تا نجف راهی کشور عراق شده و کار خدمات رسانی با قوت ادامه دارد.

او افزود: به دلیل نبود وسایل نقلیه کافی در شلمچه عراق تردد و پذیرش زائران کند شده بود که با اعزام این اتوبوس ها روند جا به جایی زائران حسینی شتاب گرفته و خوشبختانه شاهد تردد روان در مرز شلمچه هستیم.

جدیدترین اخبار از وضعیت تردد زائران در مرزها؛ آغاز موج بازگشت زائران به کشور/ خودروها برای جابجایی زوار راهی عراق شدند + فیلم و تصاویر

خدمات موکب نیروی دریایی تا ۳۰ مهر ادامه دارد

حجت الاسلام سید کاظم موسوی صالحی رییس عقیدتی سیاسی پایگاه دریایی شهدای تکاور خرمشهر و آبادان در مورد خدمات این پایگاه در پیاده روی اربعین گفت: در مرز شلمچه موکب اختصاصی نیروی دریایی مستقر است که این موکب ظرفیت پذیرایی از ۵۰۰ نفر را در سه وعده غذایی دارد.

او افزود: چای، نوشیدنی و وعده‌های میوه برای پیاده روی اربعین در نظر گرفته شده است و در وعده صبحانه با توجه به جمعیت زائران به هزار نفر زائر خدمات ارایه می‌دهند.

رییس عقیدتی سیاسی پایگاه دریایی شهدای تکاور خرمشهر و آبادان ادامه داد: همچنین این موکب به صورت مقطعی روزانه پذیرای هزار نفر از زائران است که برای این منظور سالنی در نظر گرفته شده است تا در این سالن سرمایش مناسبی برای ادامه مسیر زائران منظور شده است.

حجت الاسلام موسوی در مورد خدمات پزشکی گفت: در مرز شلمچه یک بیمارستان صحرایی با تجهیزات کامل با ۵۰ تخت پذیرای زائران است و خدمات پزشکی مورد نیاز آن‌ها را در اختیارشان قرار می‌دهد. این بیمارستان صحرایی با حضور قریب به سه پزشک متخصص خدمات مورد نیاز زائران را در کنار سایر کادر پزشکی ارایه می‌دهند.

او گفت: روز گذشته ۵۰۰ نفر در بیمارستان صحرایی ویزیت و خدمات مورد نیاز را دریافت کردند. این بیمارستان در مرز شلمچه بزرگترین بیمارستان صحرایی است و نسبت به سایر بیمارستان‌ها از تجهیزات کامل تری برخوردار است.

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: موکب نیروی دریایی در عمود ۳۰۰ در خاک ایران است. خدمات مورد نیاز زائران از دوازدهم مهر با حضور امیر دریادار سیاری آغاز شد و تا سی ام مهر سه روز پس از پایان اربعین شاهد استمرار خدمات رسانی به زائران هستیم.

این مقام مسئول در نیروی دریایی ارتش در مورد تعداد خادمان اربعین در موکب‌ها افزود: استقبال برای خدمت به زائران ابا عبدالله (ع) بسیار زیاد است و همه نیرو‌ها با تمام وجود برای خدمت رسانی لحظه شماری می‌کنند.

جدیدترین اخبار از وضعیت تردد زائران در مرزها؛ تردد در مرز خسروی بدون گره ترافیکی/ خودروها برای جابجایی زائران راهی کشور عراق شدند + فیلم و تصاویر

او در مورد افزایش تعداد زائران با توجه به منابع خبری گفت: ما آمادگی کامل برای ورود جمعیت کثیری از زائران را داریم و همه مردم در فعالیت‌های خدمات رسانی زائران حضور دارند، در حقیقت خدمت رسانی به زائران اربعین به صورت خودجوش و مردمی است و البته در کنار این امر ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد.

رییس عقیدتی سیاسی پایگاه دریایی شهدای تکاور خرمشهر و آبادان افزود: برای تراکم جمعیتی زائران پیش بینی کرده ایم تا اگر در مرز سایر موکب‌ها نیازمند ارایه خدمات از جمله نوشیدنی و آب خنک باشند و کمبودی در مرز‌ها باشد از سایر موکب‌ها پشتیبانی کنیم. تقریبا تمام نیرو‌های خدمات درمانی درمانگاه نیروی دریایی ارتش در مرز مستقر هستند و مردم از ارایه خدمات پزشکی و سایر خدمات مورد نیاز زائران رضایت مندی کاملی دارند.

عبور۴۰ هزار زائر خارجی از مرز شلمچه به عتبات عالیات

علیرضا گورویی مدیر کل امور اتباع و مهاجرین وزارت خارجه شامگاه گذشته گفت:برای نخستین بار اداره کل امور اتباع و مهاجرین وزارت خارجه دفتری را برای تسهیل در تردد اتباع خارجه در مرز شلمچه مستقر کرد که به طور مستمر مشکلات زائران خارجی آنها را پیگیری کند.

او افزود: تمام اتباع خارجی که دارای دفترچه موقت صادره از ایران هستند بدون ویزا به عراق سفر می کنند و اتباع خارجی دارای مجوز اقامت رای سفر به کربلا باید پاسپورت داشته باشند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین وزارت خارجه بیشترین آمار تردد اتباع خارجی را مربوط به کشورهای آذربایجان، پاکستان و افغانستان عنوان کرد و گفت: زائران دیگر کشورها نیز از مرز شلمچه راهی عتبات عالیات شده اند.

گورویی افزود: اتباع خارجی ویزای خود را از سفارت خانه عراق یا کنسولگری های عراق دریافت کنند زیرا بعضی ویزاهای اتباع خارجی جعلی بوده و مرزبانی عراق مانع ورود آنها به خاک این شهر شده است.

با گذشت ۱۳ روز از ماه صفر (هشتم مهرماه تاکنون ) ۶۰۰ هزار زائر ایرانی و خارجی از گذرگاه مرزی شلمچه راهی عتبات عالیات شدند.

حرکت زائران کربلا به سمت ۲ گذرگاه بین المللی چذابه و شلمچه در استان خوزستان همچنان ادامه دارد.

بازگشت مصدومان حادثه العماره عراق به کشور

حاتم شراوه رئیس جمعیت هلال احمر خرمشهر گفت: ساعت ۳:۱۰ بامداد امروز یکشنبه مصدومان تصادف دو ون در العماره عراق توسط نجاتگران جمعیت هلال احمر خرمشهر از مرز تحویل و به اورژانس تحویل داده شد.

او افزود: علاوه بر این یک نفر خانم نیز در مرز شلمچه حال وخیم داشت و به بیمارستان ولیعصر(عج) خرمشهر تحویل داده شد.

رئیس جمعیت هلال احمر مشخصات ۱۲ مصدوم را نیز اعلام کرد و گفت :در این بین پنج نفر زن و ۶ نفر مرد هستند و چهار نفر از مصدومان ساکن شهرستان آبادان، سه نفر اهواز، دو نفر هفتگل، یک نفر دیگر نیز از اهالی استان مرکزی و یک نفر ساکن مرودشت استان فارس بودند.

او افزود: مبینا محمدیان، مبینا و علی صالحی زاده و سهیلا خالدی نژاد از شهرستان آبادان، محمدیه و قدرت اله کلاه کج و سجاد لرکی از اهواز و قدم خیر لرکی و سید محسن نجفی از هفتکل، شهلا بنزی از مرودشت استان فارس، داوود رفیعی از شهرستان دلیجان استان مرکزی و مهدی نوروزی چلنگد از استان مرکزی مصدومانی بودند که به کشور بازگشتند.

مرز خسروی

خطر گرمازدگی در مسیر بازگشت زائران

 صائب مدرسی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیرحوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : در روز‌های گذشته بیشترین مراجعه به کادر پزشکی مستقر در طول مسیر تردد زائران مربوط به بیماری گرمازدگی می‌شود.

او گفت : قالب افرادی که دچار گرما زدگی می‌شوند، کودکان و کهن سالان هستند از این رو این افراد در زمان حضور در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی باید بیش از دیگران مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیرحوادث کرمانشاه به زائران اربعین حسینی گفت: کسانی که قصد حضور در راهپیمایی اربعین حسینی را دارند، با توجه به گرمای شدید هوا در کشور عراق لباس‌های آستین بلند بپوشند و وسایل حفاظتی در مقابل آفتاب همچون کلاه، عینک و کرم ضدآفتاب همراه داشته باشند.

مدرسی گفت: با توجه به اینکه زائران در این حرکت مذهبی مسیر‌های طولانی را پیاده روی می‌کنند و آب بدن آن‌ها کم می‌شود باید حتما در طول مسیر مایعات زیاد مصرف کنند.

او در رابطه با تغذیه زائران گفت: در طول مسیر ایستگاه‌های خدمات دهی به زائران اربعین حسینی غذا‌های متنوعی توزیع می‌کنند، اما زائران نباید غذا‌های مختلف را مصرف کنند، زیرا امکان دارد به ذائقه آنان نسازد و مشکل ساز شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث کرمانشاه با بیان اینکه زائران اربعین حسینی (ع) در زمان بازگشت از عراق در مرز خسروی کنترل بهداشتی می‌شوند، گفت: تاکنون بیماری خاص و خطرناکی در زائران مشاهده نشده است.

مدرسی در رابطه با کنترل بهداشتی در مرز خسروی افزود: این کنترل‌های بهداشتی همزمان با دیگر مرز‌های کشور به منظور جلوگیری از ورود بیماری‌های واگیردار از طریق زائران به کشور انجام می‌شود.

او افزود: تیم‌های پزشکی مخصوص در مرز خسروی مستقر شده اند که به تجهیزات پیشرفته‌ای همچون تب سنج‌های لیزری مجهز هستند و در صورت مشاهده موارد مشکوک اقدام‌های لازم را انجام می‌دهند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث افزود: در محدوده مرز خسروی و پایانه ۲ آزمایشگاه مجهز فعالیت خود را آغاز کرده و در صورت نیاز از بیماران نمونه گیری می‌کنند.

او گفت: ۴۰۰ نیروی ستادی و فوریت‌های پزشکی، پنج اتوبوس آمبولانس و بیش از صد دستگاه آمبولانس استان کرمانشاه در زمان تردد زائران اربعین حسینی به آن‌ها خدمات دهی خواهند کرد .

کمبود خودرو برای زمان بازگشت زائران اربعین حسینی در استان کرمانشاه

داریوش جودکی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه گفت : در روزهای آینده شاهد موج بازگشت زائران اربعین حسینی از مرزهای مهران و خسروی در استان خواهیم بود که به تبع آن نیاز به خودرو برای جابجایی زائران نیز افزایش پیدا می‌کند.

او گفت : براساس برآوردهای انجام شده توسط کارشناسان تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه در زمان بازگشت زائران اربعین حسینی با کمبود خودرو در استان مواجه خواهیم شد، از این رو این نگرانی وجود دارد که برخی از رانندگان قیمت های حمل و نقل را افزایش دهند؛ از این رو در حال مذاکره با دستگاه‌های اجرایی استان به منظور افزایش تعداد خودروهای سیستم حمل و نقل هستیم.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کرمانشاه با بیان اینکه طرح نظارت ویژه بر قیمتها در ایام اربعین حسینی در سطح استان اجرا می شود، گفت: با شروع زمان تردد زائران اربعین حسینی کشت های مشترک تعزیرات حکومتی و سازمان صمت به صورت شبانه روزی بر بازار نظارت دارند.

جودکی گفت: طرح نظارتی ویژه اربعین از حوزه استحفاظی ورودی تا خروجی کرمانشاه شامل رصد پایانه و شرکت‌های مسافربری، راه آهن، فرودگاه، اغذیه فروشی ها و فروشگاه ها، رستوران ها و هتل ها در حال اجرا است.

او با بیان اینکه تخلف چمگیری در زمان تردد زائران اربعین حسینی از سوی اصناف رخ نداده است، گفت: در روزهای اخیر با قرار گرفتن در آستانه اربعین حسینی شاهد استقبال چشمگیر اصناف کرمانشاه از زائران هستیم.

انجام بیش از ۳۸۰۰ ماموریت اورژانس

صائب مدرسی دبیر کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین استان کرمانشاه در تشریح خدمات رسانی به زوار اربعین، با اشاره به شروع خدمات رسانی رسمی به زوار از ۱۳ مهرماه، گفت : ماموریت‌های کمیته بهداشت و درمان در بخش‌های مختلف پیگیری می‌شود.

او گفت : یکی از بخش‌های مهم در این زمینه بخش خدمات اورژانسی است که در همین راستا ۸۳ ایستگاه ثابت و سیار در مسیر تردد زوار مستقر شده است.

مدرسی با اشاره به بکارگیری حدود ۱۰۰ دستگاه آمبولانس و هفت دستگاه اتوبوس آمبولانس در این مسیر، گفت: طی روز‌های آینده و با توجه به شروع موج بازگشت، تعداد آمبولانس‌ها با استفاده از ظرفیت دیگر استان‌ها افزایش داده خواهد شد.

او از انجام ۳۸۴۳ مورد ماموریت اورژانسی در طرح اربعین امسال خبر داد و افزود: از این تعداد حدود ۳۴۰۰ نفر در محل درمان شده و ۳۹۲ نفر نیز به مراکز درمانی اعزام شده‌اند.

جدیدترین اخبار از وضعیت تردد زائران در مرزها؛ آغاز موج بازگشت زائران به کشور/ خودروها برای جابجایی زوار راهی عراق شدند + فیلم و تصاویر

مدرسی گفت: بیشترین ماموریت‌های اورژانسی طی این مدت مربوط به بیماران قلبی و عروقی بوده و رسیدگی به بیماران تنفسی و مصدومان حوادث ترافیکی در رتبه‌های بعدی ماموریت‌های اورژانس قرار داشته است.

دبیر کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین استان کرمانشاه در تشریح خدمات رسانی حوزه بهداشت اربعین از بکارگیری ۷۰ بازرس بهداشت محیط در قالب ۲۸ تیم گشتی خبر داد و افزود: این تیم‌ها از مدت‌ها پیش از شروع اربعین کار بازرسی و نظارت بر اماکن را شروع کرده‌اند و تاکنون حدود ۲۲۳۳ مورد بازرسی از اماکن عمومی در راستای اجرای طرح بهداشتی اربعین داشته‌اند.

او افزود: همچنین این بازرسان ۹۳۰ مورد آموزش به خادمین و ۳۲۲۶ مورد آموزش به زائرین را در کارنامه عملکرد خود دارند.

مدرسی گفت: طی این مدت حدود ۸۳۶ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد نیز توسط این بازرسان کشف و منهدم شده است.

دبیر کمیته بهداشت و درمان اربعین با اشاره به فعالیت کارشناسان بخش بیماری‌های واگیر در مرز خسروی، گفت: تاکنون ۲۵۷ زائر در این زمینه شناسایی و تحت مراقبت قرار گرفته‌اند که از این تعداد ۵۷ نفر دچار مسمومیت غذایی شده‌اند .

توزیع روزانه ۲۵ هزار پرس غذا در موکب ها

حجت الاسلام محمد صالحی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه با اشاره به برپایی چهار موکب از سوی مجموعه اوقاف استان برای خدمات رسانی به زواری که از مسیر استان کرمانشاه عازم پیاده‌روی اربعین می‌شوند، گفت : در این موکب‌ها روزانه ۲۵ هزار پرس غذا بین زوار توزیع می‌شود.

او با بیان اینکه در موکب‌های وقفی برپا شده در مرز خسروی و منظریه عراق روزانه بیش از ۱۵ هزار پرس غذا بین زوار اربعین توزیع می‌شود، گفت : موکب‌های برپا شده در امامزاده باقر (ع) بیستون و جاده ماهیدشت نیز روزانه حدود ۱۰ هزار پرس غذا بین زوار توزیع می‌کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه افزود: تمامی هزینه این موکب‌ها از محل درآمد موقوفات مرتبط استان شامل چهار موقوفه آیت‌الله کرکوکی، حاج محمدتقی اصفهانی، آغاغنی و صحبت‌الله خان کلیایی وهمچنین موقوفات دو استان کردستان و اردبیل تامین شده است.

صالحی افزود: نقطه قابل توجه در تامین هزینه موکب‌ها این است که بخش زیادی از هزینه‌های موکب‌ها از سوی موقوفات مناطق اهل تسنن تامین شده که نشان از اتحاد بین شیعه و سنی در ایران اسلامی دارد.

جدیدترین اخبار از وضعیت تردد زائران در مرزها؛ آغاز موج بازگشت زائران به کشور/ خودروها برای جابجایی زوار راهی عراق شدند + فیلم و تصاویر

او سپس با بیان اینکه موقوفات وقفی برپا شده برای خدمات رسانی به زوار عتبات عالیات از ۱۶ مهر مشغول خدمات دهی به زوار شده‌اند، گفت: این موکب‌ها تا دو روز بعد از اربعین به خدمات رسانی ادامه خواهند داد .

مورد نگران کننده امنیتی در مرزهای چهارگانه عبور زائران وجود ندارد

محمد شرفی رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی در حاشیه بازدید از مرز خسروی و حضور در قرارگاه اربعین ستاد انتظامی کرمانشاه گفت : اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع هرگونه حادثه ناگواری صورت گرفته و همه چیز تحت کنترل است.

او با قدردانی از مجموعه تلاش‌های فرمانده و کارکنان انتظامی استان و همچنین نیرو‌های پلیس کمکی مستقر در مرز خسروی، گفت : کار عبور و مرور زائران از این مرز توسط پلیس به خوبی مدیریت شده است.

شرفی افزود: با وجود حجم بالای تردد‌ها در مرز خسروی طی ۴۸ ساعت گذشته، سیل جمعیت به خوبی مدیریت و خوشبختانه مشکلی برای هیچ کدام از زوار پیش نیامد.

جدیدترین اخبار از وضعیت تردد زائران در مرزها؛ آغاز موج بازگشت زائران به کشور/ خودروها برای جابجایی زوار راهی عراق شدند + فیلم و تصاویر

رئیس پلیس پیشگیری ناجا افزود: حجم بالای تردد‌ها نیاز به مدیریت داشت که این کار به خوبی توسط پلیس و سایر دستگاه‌های مربوطه انجام و همه زائران حاضر در مرز به تدریج روانه کربلای معلی شدند.

او گفت : زائران نیز همکاری خوبی با پلیس و دیگر نیرو‌های نظامی داشتند و همین تعامل و همکاری باعث شد تا در اسرع وقت از مرز خارج شوند.

شرفی با بیان اینکه هم اکنون شرایط بهتری را در خصوص خروج زائران از مرز شاهد هستیم، از فعالیت ۲۴ ساعته ماموران پلیس برای امنیت آفرینی در مرز خسروی و سایر مرز‌های محل تردد زائران خبر داد .

جدیدترین اخبار از وضعیت تردد زائران در مرزها؛

تردد زائران عتبات عالیات در مرز خسروی

مرادعلی تاتار فرماندار قصرشیرین گفت : همچنین تردد در جاده‌های منتهی به شهرستان قصرشیرین روان است و زائران هم اکنون بدون هرگونه گره ترافیکی می‌توانند به مرز خسروی برای عزیمت به عراق مراجعه کنند.

او گفت : هم اکنون اعضای ستاد اربعین و قرارگاه مستقر در مرز خسروی پای کار هستند و پایانه مرز خسروی نیز آماده پذیرش زائرانی است که برای عزیمت به عراق، این مرز رسمی را انتخاب کرده اند.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: موکب‌های مستقر در قصرشیرین نیز همچنان کار پذیرایی از زائران را انجام می‌دهند و ستاد اسکان نیز با ظرفیت ۲۰ هزار تن در شهرستان آماده خدمات رسانی به زائران است.

تاتار گفت: مرز رسمی خسروی به صورت شبانه روزی و ۲۴ ساعته برای پذیرش زائران فعال است، اما عزیمت زائران به عراق از این مرز رسمی روزانه از ساعت هفت صبح تا ۱۶ عصر انجام می‌شود.

فرماندار قصرشیرین افزود: ما تمام تلاش خود را به کار بسته ایم تا خدمات رسانی خوبی را به زائران اربعین حسینی داشته باشیم.

او افزود: از ۱۵ تا روز شنبه ۲۰ مهرماه در مجموع ۱۱۵ هزار تن از زائران از مرز خسروی عازم عراق شده اند و تا عصر گذشته نیز در مجموع ۲ هزار و ۷۰۰ تن از زائران از این مرز به کشور بازگشته اند.

جدیدترین اخبار از وضعیت تردد زائران در مرزها؛

تردد در تمامی محور‌های استان کرمانشاه جریان دارد

محمد حیدری رئیس پلیس راه استان کرمانشاه گفت : وضعیت ترافیکی در تمامی محور‌ها عادی و روان است هرچند در برخی محور‌ها همچنان شاهد پرحجم بودن تردد‌ها هستیم.

او گفت : طی ۴۸ ساعت گذشته که در مسیر اسلام آبادغرب - خسروی محدودیت‌هایی برای تردد داشتیم این محدودیت‌ها برطرف و هم اکنون شاهد رفت و آمد خودرو‌ها در این مسیر هستیم.

حیدری گفت: از روز گذشته مسیر‌های رفت و برگشت به حالت توازن رسیده و حتی الان می‌توان گفت مسیر‌های برگشت مقداری پرحجم‌تر است.

رئیس پلیس راه استان با توصیه اکید به زائران در خصوص پرهیز از رانندگی در حال خستگی و خواب آلودگی گفت: به رانندگان توصیه می‌شود هنگام بازگشت در صورت کوچکترین خستگی حتما در توقفگاه‌های پیش بینی شده به استراحت بپردازند.

او گفت : در روز‌های اخیر ۶ حادثه رانندگی با ۱۱ کشته و زخمی داشته ایم که عمدتا به خاطر خستگی و خواب آلودگی رانندگان بوده است.

حیدری از برخورد پلیس با رانندگان متخلف که امنیت خود و دیگران را به خطر می‌اندازند خبر داد و گفت: هرچند تاکنون اکثر رانندگان همکاری لازم را با ماموران داشته اند و برخورد‌های صورت گرفته اندک بوده است .

آمادگی کامل آموزش و پرورش کرمانشاه جهت ارائه خدمات به زائرین اربعین

مجید یزدان‌پناه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت : با توجه به بازگشایی مرز خسروی و تردد زوار گرامی در استان کرمانشاه، تمهیدات لازم توسط اداره‌کل آموزش و پرورش استان جهت رفاه هرچه بیشتر حال این عزیزان و نیز ارائه خدمات مطلوب اندیشیده شده‌است.

او گفت : در این راستا اداره آموزش و پرورش شهرستان قصرشیرین که نزدیک‌ترین مرکز به مرز خسروی است به صورت شبانه‌روزی آماده اسکان و ارائه خدمت به زوار گرامی می‌باشد.

یزدان‌پناه افزود: به منظور رفاه حال زائرین گرامی، اداره‌کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با تمام توان تا پایان این همایش عظیم در کنار سایر ارگان‌ها و ادارات استان در خدمت خیل عظیم دلدادگان حسینی (ع) خواهد بود .

زائران اربعین در مرز خسروی 

جدیدترین اخبار از وضعیت تردد زائران در مرزها؛

مرز چذابه

مواکب در مرز‌های خوزستان، پذیرای زائران اربعین حسینی

حجت الاسلام سید محمود موسوی رییس ستاد عتبات عالیات استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: مواکب از ابتدای راهپیمایی عظیم اربعین حسینی در مرز‌های شلمچه و چذابه برپا شده اند.

او افزود: زمین‌هایی که پارسال به مقاضایان برپایی موکب واگذار شده بود، امسال فعال هستند و به زائران اربعین حسینی خدمت رسانی می‌کنند.

حجت الاسلام موسوی اظهار داشت: ۴۰۰ موکب در مرز شلمچه و ۳۰۰ موکب در مرز چذابه فعال هستند و با ۳ وعده غذایی صبحانه، نهار، شام و آب شرب بسته بندی و معدنی، میوه، انواع شربت و همچنین میان وعده از زائران پذیرایی می‌نمایند.

این مقام مسئول با بیان اینکه تردد در مرز‌های خوزستان در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۴ هزار نفر افزایش یافته است، تصریح کرد: تمامی مایجتاج برای پذیرایی زائران با کمک‌های مردمی تامین می‌شود.

رییس ستاد عتبات عالیات استان خوزستان اذعان داشت: خوشبختانه تاکنون با کمبود مواد غذایی مواجه نشده ایم و مردم بصورت خودجوش پای کار هستند و به گرمی از زائران پذایرایی می‌کنند.

خدمات رسانی تا ۵ روز پس اربعین حسینی ادامه دارد

رضا نجاتی‌پور دبیر ستاد اربعین خوزستان گفت: تعداد زائران اربعین حسینی اعزام شده از مرز‌های استان از ابتدای ماه صفر تا بامداد یکشنبه تعداد ۹۰۰هزار نفر است که حدود ۲۸۰ هزار نفر از مرز چذابه و حدود ۶۲۰ هزار زائر از مرز شلمچه به عتبات عالیات رفته اند.

او افزود: در همین مدت ۲۰۰ هزار زائر نیز از مرز‌های یاد شده وارد کشور شده اند و تاکنون ۴۰ هزار زائر تبعه خارجی از طریق مرز شلمچه راهی کشور عراق شده اند.

نجاتی‌پور بیان داشت: با تمهیدات انجام شده خدمات رسانی موکب‌ها تا ۵ روز پس از پایان مراسم اربعین نیز ادامه دارد و زائران در این خصوص نگرانی نداشته باشند.

دبیر ستاد اربعین خوزستان تصریح کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته با مسئولان عراقی درحال حاضر هیچ مشکلی در بحث اعزام و ورود زائران به کشور وجود ندارد و به منظور جلوگیری از برخورد با تراکم جمعیت، مدت زمان حضور خود در کشور عراق را کاهش دهند، زائران در راه بازگشت به مقصد‌های خود عجله نکنند تا به سلامت به مقصد برسند.

این مقام مسئول گفت: ماموران راهنمایی و رانندگی استان حضور داشتند که میزان تصادفات جاده‌ای به حداقل رسیده و بیشتر تصادفات امسال کشور عراق نیز به دلیل ضعف زیرساخت‌های جاده‌ای این کشور بوده است.

اعزام تیم‌های هنری با محوریت اربعین به خوزستان

حجت الاسلام سید شهاب الدین طباطبایی مدیرکل حوزه هنری خوزستان گفت: ۱۹۰ نفر در قالب ۲۵ تیم هنری بین المللی و ملی با محوریت عاشورا به همایش پیاده روی اربعین به استان اعزام شدند.

او با اشراه به اینکه یکی از ظرفیت‌های مهم فرهنگی، استفاده از ظرفیت هنر و نمایش در همایش بین المللی پیاده روی اربعین است افزود: ۲۵ گروه از سراسر کشور در رشته‌های مختلف تعزیه، پرده خوانی، نقالی و عروسک گردانی را با محوریت حادثه عاشورا به این همایش بزرگ اعزام کرده است.

طباطبایی تصریح کرد: در جمع این گروه ها، گروه‌های ترکی، انگلیسی و عربی نیز حضور دارند و برخی از گروه‌ها نیز که امتیاز لازم برای قرارگرفتن جزو این ۲۵ تیم را کسب نکرده اند، در مرز‌ها به اجرای نمایش می‌پردازند.

عبور بیش از ۷۰ هزار زائر از ۲ پایانه مرزی خوزستان

غلامعباس بهرامی‌نیا مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: دیروز در پایانه مرزی چذابه ۵۴ هزار و ۷۰۹ نفر تردد کردند که از این میزان ۳۱ هزار و ۹۳۱ زائر ایرانی از مرز خارج و ۲۲ هزار و ۱۸۲ زائر نیز از این مرز وارد کشور شدند.

او افزود: خروج ۳۹۷ و ورود ۲۰۳ مسافر خارجی به ثبت رسید.

بهرامی نیا بیان داشت: مجموع تردد ثبت شده از مرز شلمچه دیروز ۹۱ هزار و ۸۶۹ نفر بود که ۴۱ هزار و ۸۶۳ و ورود ۴۵ هزار و ۸۰ زائر که خروج ۳ هزار و ۶۳۸ و ورود یک هزار و ۲۹۸ مسافر خارجی ثبت شد.

پایش مواکب از سوی بازرسان بهداشت

سید مهدی حسینی زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: ۵۰۰ نیروی بهداشت محیط در قالب ۴۵ تیم بهداشت محیط مسیر‌های پیاده روی و مواد غذایی موکب‌ها و تغذیه، بهداشت روان، مامایی و بهداشت خانواده را بررسی می‌کنند.

او افزود: کنترل آب آشامیدنی مخازن و شبکه توزیع آب نظارت، کنترل بهداشت مواد غذایی در پخت و توزیع نیز انجام می شود.

حسینی زاده بیان داشت: یک دژبانی در محل ورودی و در کنار نیروی انتظامی برای همکاران بهداشت محیط در راستای بررسی مواد غذایی در بدو ورود انجام شده است و نظارت بر شرایط زیست محیطی اطراف مواکب قبل از اینکه استقرار و شروع راهپیمایی، صورت گرفته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: ارائه موارد و مسائل بهداشتی به خادمین مواکب آموزش داده شده و معاینه سلامت برای آن‌ها انجام و کارت سلامت نیز صادر شد و چالش ما مدیریت پسماند است که نیازمند مدیریت بهتر است، نظارت بر آب برای شست و شو، و افزایش تعداد و بهداشت سرویس‌های بهداشتی نیز از دیگر موارد آن خواهد بود.

این مقام مسئول گفت: زوار در بدو ورود از نظر ۱۴سندوم بیماری واگیردار چک می‌شوند و همه تلاش ما این است که اربعین سالم و سلامت داشته باشیم و مشکلی برای زائران ایجاد نشود.

بیش از ۱۸۵ هزار نفر راهی کربلا شدند

علی فرهودی سرپرست گمرک چذابه درخصوص تردد اتوبوس‌های ایرانی در کشور عراق در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: از ابتدای ماه صفر امسال تاکنون، ۲۹۰ هزار زائر ایرانی برای صفر به عتبات عالیات در پایانه مرزی چذابه تردد کرده اند.

او افزود: تعداد زائران خارج شده از کشور از طریق پایانه مرزی چذابه ۱۸۵ هزار نفر ثبت شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش چشمگیری نشان می‌دهد.

فرهودی در ادامه به خروج اتوبوس‌های ایرانی از طریق این پایانه و ورود به خاک عراق اشاره کرد و بیان داشت: دوشنبه ۱۵ مهرماه هفته گذشته، اولین اتوبوس ایرانی به منظور خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی وارد خاک عراق شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: با رایزنی‌های انجام شده با طرف عراقی و کاهش مشکلات تردد زائران حرم امام حسین (ع) در این کشور بدلیل کمبود وسایل نقلیه، تا دیروز شنبه ۲۰ مهرماه، ۱۵۵ دستگاه اتوبوس ایرانی به کشور عراق اعزام شدند تا زائران را به مکانی امن منتقل کنند.

انتهای پیام/ب

 

 

برچسب ها: اربعین 98 ، محرم 98
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۱ مهر ۱۳۹۸
بنده برای اولین بار توفیق پیاده روی اربعین از مرز مهران پیدا کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۱ مهر ۱۳۹۸
طبق آمار منتشرشده تاکنون۴۷نفرکشته دههانفر مجروح ... نکنه تو خاک عراق جنگه!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۱ مهر ۱۳۹۸
همه ی زوار برای شرکت درمراسم اربعین به عراق میروند، ولی همه نرسیده به کربلا ونرسیده به روز اربعین ، باید عراق راترک کنند؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۱ مهر ۱۳۹۸
همه ی زوار برای شرکت درمراسم اربعین به عراق میروند، ولی همه نرسیده به کربلا ونرسیده به روز اربعین ، باید عراق راترک کنند؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۱ مهر ۱۳۹۸
۳۷کشته ودهامجروح...،،،. آخه چرا واقعا