نوبرانه ای که روزگارش سیاه شد!

انجیر سیاه پلدختر از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بوده و نوبرانه کشور است، اما باغات آن در شرایط خوبی قرار ندارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، انجیر ماندگاری اندکی دارد و بیشتر به‌طور تازه مصرف می‌شود که در صنایع شیرینی‌پزی، مربا، سرکه، مارمالاد، شربت و شکلات نیز فرآوری می‌شود، همچنین به‌صورت خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوبرانه ای که روزگارش سیاه شد!


بیشتربخوانید: زردآلوی نوبرانه با قیمت نجومی آمد


ویژگی انجیر سیاه پلدختر علاوه بر کیفیت زودرس بودن آن است به نحوی که پیش از محصولات سایر مناطق روانه بازار می‌شود و همین مورد آن را شاخص کرده، اما همچنان با کمک واسطه و بدون برند به بازار‌های داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن انجیر در جهان تولید می‌شود و این در حالی است که ایران با تولید ۵۸ هزار تن انجیر در سال، رتبه پنجم تولید این محصول را در جهان داشته و لرستان جایگاه نخست تولید انجیر سیاه را در کشور دارد.

در سالیان گذشته کمبود آب، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، سردخانه و... از عمده مشکلات باغداران این منطقه بود که امسال سیل نیز باغداران را با مشکلات زیادی مواجه کرده به طوری که بیش از ۳۰۰ هکتار از باغات این شهرستان به طور کامل تخریب شد.

یک‌سوم درختان را آب بُرد

یک باغدار در این خصوص به ایسنا گفت: مشکلات زیادی داریم و هر سال برای رفع آن‌ها وعده داده می‌شود، اما در عمل اتفاق خاصی نمی‌افتد، امسال سیل نیز مشکلات را بیشتر کرد و خسارت زیادی دیدیم.

وی ادامه داد: یک‌سوم درختان باغ من را آب برده و شن و ماسه نیز داخل باغ وجود دارد، برخی درختات نیز خشک شدند.

او تاکید کرد: توان لایروبی و بیرون بردن ماسه‌ها را ندارم، مشکلات زیادی در باغات وجود دارد.

مبالغ برای جبران خسارت دردی را دوا نمی‌کند!

باغ‌دار دیگری نیز گفت: مبالغی که برای جبران خسارات درنظر گرفته‌اند بین دو تا سه میلیون تومان است که دردی را دوا نمی‌کند.

وی تاکید کرد: خسارات به مراتب بیشتر است و انتظار داریم مبالغ برای جبران آن‌ها بیشتر شود.

نجات ۲۰ هکتار از انجیرستان پلدختر

حجت‌الاسلام محمد صدارت، مسئول قرارگاه شهید مجید قربانخانی خرداد امسال گفت: با پیگیری‌های این قرارگاه بیش از ۹۵۰ نیروی جهادی برای نجات درختان انجیر کلات زیودار، بن لار، سرنجه، زورانتل و دُمرود حضور پیدا کردند که از این تعداد ۶۸۰ نفر طلبه بودند.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار هکتار از باغات این مناطق لایروبی و احیا شد، افزود: کمبود امکانات و تجهیزات از مشکلات پاک‌سازی این باغات بود.

صدرات با اشاره به فراخوان عمومی برای نجات درختان انجیر مدفون‌شده در گل‌ولای، خاطرنشان کرد: نیرو‌های جهادی برای این کار استقبال خوبی داشتند.

انجیر پلدختر با نام استا‌های دیگر به خارج کشور صادر می‌شود

علی‌رضا احمدوند، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان به ایسنا گفت: سطح زیرکشت باغات انجیر سیاه پلدختر ۱۴۰۰ هکتار است که پیش‌بینی برای امسال برداشت حدود ۲۸ هزار تن بود، اما به علت سیل کمتر از این مقدار برداشت شد.

وی با بیان اینکه زمان برداشت به اتمام رسیده است، افزود: هنوز مقدار نهایی برداشت را جمع‌بندی نکرده‌ایم، اما با توجه به سیل پیش‌بینی ما ۲۵ هزار تن بود.

احمدوند در خصوص خسارات سیل به باغات انجیر سیاه پلدختر گفت: جاده بین باغات از بین رفت و رسوبات داخلی باغات بسیار سنگین بود تا جایی که توانستیم لایروبی کردیم که حدود ۲۰ هکتار بود، اما به علت مشکلات حدود شش هکتار را نتوانستیم لایروبی کنیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به مشکلات باغداران تصریح کرد: به علت نبود صنایع تبدیلی، انجیر سیاه فرآوری نمی‌شود، سردخانه ندارند و، چون زود فاسد می‌شود باید سریع به فروش برسد، مشکلات دیگری هم به علت سیل هم ایجاد شد.

وی تصریح کرد: در برخی مناطق رسوبات سیل باغات را فرا گرفت، درختان را آب برد و جاده بین باغات نیز از بین رفت.

احمدوند با اشاره به اینکه حدود ۸۰۰ بهره‌بردار انجیر سیاه در پلدختر وجود دارد، افزود: این انجیر به سراسر کشور ارسال می‌شود و، چون در لرستان صنایع بسته‌بندی وجود ندارد از طریق استان‌های دیگر نیز به خارج کشور صادر می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: اگر بخش خصوصی برای احداث صنایع تبدیلی اقدام کند ما نیز حمایت می‌کنیم و تسهیلات داده می‌شود.

برای جلوگیری از خام‌فروشی باید روی صنایع تبدیلی و تکمیلی کار کنیم

عبدالرضا بازدار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز گفت: بخش عمده‌ای از انجیر کشور در پلدختر و منطقه زیودار تولید می‌شود و در تولید انجیر سیاه رتبه اول را داریم که در این منطقه عملکرد این محصول ۲۰ تن در هکتار است.

وی در خصوص نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در لرستان گفت: سازمان جهاد کشاورزی برنامه‌های خوبی در استان پیگیری می‌کند و برای دعوت از سرمایه‌گذاران بستر خوبی در این زمینه وجود دارد.

بازدار با بیان اینکه برای جلوگیری از خام‌فروشی باید روی صنایع تبدیلی و تکمیلی کار کنیم، اضافه کرد: در این رابطه آمادگی کامل داریم و از بخش خصوصی حمایت می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، با ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها و نیز صنایع تبدیلی و تکمیلی، می‌توان امیدوار بود که انجیر سیاه پلدختر بتواند جایگاه خود را در بازار‌های جهانی تثبیت کند و با برند ویژه خود عرضه شود، اما شرایط همچنان همانی است که نباید باشد و مشکلات زیادی وجود دارد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، مشکلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار