کارشناس والیبال:

آقای کولاکوویچ با جوانان هم می‌توانی ببازی/ مربی تیم ملی تعهد کاری ندارد/ ژاپنی‌ها با تعجب پرسیدند این تیم ایران است

حمیدی گفت: برای مسابقات انتخابی المپیک خواب‌های خوشی دیده بودیم، اما ژاپن با این شکست زنگ خطر را برای ما به صدا در آورد.

جمشید حمیدی پیشکسوت و کارشناس والیبال کشورمان در گفت و گو با  خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص نتایج ضعیف ایران در جام جهانی و شکست ناباورانه برابر ژاپن توضیحاتی را ارائه کرد.

ژاپنی‌ها از ۶۰ سال پیش والیبال ایران را زیر نظر دارند

حمیدی گفت: ژاپنی‌ها افرادی سختکوشی هستند و نشان دادند که همیشه به دنبال آموختن و یادگیری هستند. از سال ۱۹۵۸ که ایران مدال نقره بازی‌های آسیایی را در توکیو کسب کرد، ژاپنی‌ها همواره بازیکنان مطرح ایرانی را زیر نظر داشتند و به دنبال آنالیز والیبال ایران بودند، زیرا می‌دانستند که بازیکنان ایرانی از نظر فیزیکی شرایط بسیار خوبی دارند و اگر این شرایط فیزیکی با تکنیک و مهارت آمیخته شود، ایران قدرت اول والیبال آسیا خواهد شد. ژاپنی‌ها در طول یک دهه گذشته تغییراتی در والیبال خود ایجاد کردند و همین باعث شد تا روندی افولی سپری کنند   تا اینکه در ۳ سال گذشته فیلیپ بلین سرمربی فرانسوی آن‌ها ساختار جدید در تیم ملی والیبال ژاپن به وجود آورد. در این ساختار شیوه والیبال ژاپن از سبک سنتی به سبک مدرن ارتقا پیدا کرد و دیدیم که ژاپنی‌ها در کنار بازی سرعتی به شیوه والیبال مدرن و امروزی بازی کردند و دیگر از سبک‌های قدیمی خبری نبود زیرا تاکتیک بهتری جایگزین شده بود.


بیشتر بخوانید: ‌می‌توانستیم در جام جهانی روی سکو برویم/ جوانگرایی باید با روشی منطقی و به صورت تدریجی انجام شود/ اداره شدن فدراسیون با سرپرست به تیم ملی ضربه می‌زند


ژاپنی ها از ضعف ایران نهایت استفاده را کردند

او تصریح کرد: ضعف عمده ژاپنی‌ها برابر تیم ملی ما روی تور به دلیل قد بلند بازیکنان کشورمان بود و آن‌ها سعی کردند ضعف خود در روی تور را با توپ و جای گیری‌های عالی جبران کنند و این کار را هم به خوبی انجام دادند. نکته دیگری که در بازی ژاپن به چشم می‌خورد، تحول در سرویس‌های بازیکنان این تیم بود. تقریبا تمام بازیکنان ژاپن از سرویس‌های پرشی استفاده کردند و می‌دانستند که ایران مقابل تیم‌هایی که از این نوع سرویس استفاده می‌کند، ضعف دارد و این ضعف در بازی ما با آمریکا و برزیل هم مشهود بود؛ بنابراین ژاپنی‌ها که نقاط ضعف ما را بررسی کرده بودند، از این ضعف ما به خوبی بهره بردند.  

سرعت بالای ژاپنی ها باعث می شد دفاع ما جا بماند

کارشناس والیبال بیان کرد: مشخص نبود در بازی با ژاپن تیم ملی دنبال چه چیزی است، باز هم از میلاد عبادی پور خسته استفاده شد. سعید معروف هم در این بازی خیلی تلاش کرد تا تیم را از شرایط سختی که ژاپن ایجاد کرده بود نجات بدهد، اما وقتی توپ‌ها به او نمی‌رسید و ما در دریافت‌ها عملکرد خوبی نداشتیم، او هم نتوانست کاری از پیش ببرد. از طرف دیگر سرعت بازی ژاپنی‌ها باعث شد دفاع وسط ما جا بماند، حتی مجرد که در بازی‌های گذشته عملکرد خوبی داشت در برابر حملات توام با سرعت ژاپن نتوانست کاری از پیش ببرد و در طول چهار ست میان دفاع کنار و دفاع وسط فاصله بود و ما نتوانستیم در طول بازی این ضعف را برطرف کنیم.


بیشتر بخوانید: تنزل جایگاه شاگردان کولاکوویچ / برزیل یک قدم تا قهرمانی / نخستین برد تونس در جام


کولاکوویچ تعهد کاری ندارد

او گفت: وقتی نتیجه بازی را می‌بینیم این سوال پیش می‌آید که کولاکوویچ در ۳ سالی که هدایت تیم ملی را بر عهده داشته چه کاری انجام داده و سوال دیگر این است که سرمربی فرانسوی ژاپن چه انقلابی در تیمش به پا کرده که والیبال ژاپن تا این حد متحول شده و تیمی که تا چند وقت پیش برای ما زنگ تفریح به شمار می‌رفت، در این مسابقات توانست علاوه بر ایران تیم‌های قدرتمندی مانند آرژانتین و روسیه را هم شکست دهد. به اعتقاد من کولاکوویچ تعهد کاری ندارد و اگر هم داشته باشد، با تاکتیک‌ها و مهارت‌های روز والیبال دنیا آشنایی ندارد. اگر غیر از این بود او در صربستان مربیگری می‌کرد. با وجود اینکه باخت بسیار بدی برابر ژاپن متحمل شدیم و آبرو و اعتبار والیبال ایران از بین رفت، نمی‌خواهیم کولاکوویچ را تخریب کنیم، اما خوشحال هستیم که ژاپنی‌ها در انتخابی المپیک حضور ندارند. برای مسابقات انتخابی المپیک خواب‌های خوشی دیده بودیم، اما ژاپن با این شکست زنگ خطر را برای ما به صدا در آورد و ما را از خواب آشفته خود بیدار کرد. باید خیلی تاسف بخوریم از این که ۱۵ سال برای کسب این وجهه بین الملی زحمت کشیدیم، اما در بازی برابر ژاپن همه چیز را از دست دادیم.


بیشتر بخوانید: تیم ملی والیبال ایران ۱ - ژاپن ۳/ شگفتی‌های کولاکوویچ تکمیل شد


آقای کولاکوویچ شما که می‌خواهید ببازید حداقل این کار را با جوانان انجام بدهید

حمیدی اظهار کرد: ۲ کارشناس مطرح والیبال ژاپن می‌گفتند وقتی بازیکنان تیم ملی ایران وارد زمین می‌شدند ما وحشت می‌کردیم، اما در این بازی تعجب کردیم و از خودمان پرسیدیم تیمی که با آن بازی می‌کنیم و لباس سفید پوشیده، واقعا تیم ایران است. همه از پسرفت ایران متعجب هستند. آقای کولاکوویچ شما که می‌خواهید ببازید حداقل این کار را با جوانان انجام دهید. متاسفانه جامعه منتقدان والیبال نیز متحد نیستند و عده‌ای که اصلا بازی‌ها را نمی‌بینند حرف‌هایی می‌زنند که نقد‌های منصفانه و دلسوزانه کارشناسان واقعی را زیر سوال می‌برند. همه آزادند که نظرات خود را بیان کنند اما مشکل امروز ما این است که برای نقد عملکرد تیم ملی هیچ اتحاد و اشتراکی نداریم و این موضوع به والیبال ما ضربه می‌زند.

باید هر چه سریع تری فکری به حال والیبال کنیم

او گفت: اگر مصدومیت غفور برطرف شود، موسوی برگردد و عبادی پور خسته نباشد، آن‌ها می‌توانند در کنار بازیکنانی مانند فیاضی، مجرد و اسفندیار که البته هنوز هم در دریافت ضعف‌ دارد، باز هم در آسیا حرف اول را می‌زنیم و می‌توانیم جزو ۱۰ تیم برتر جهان باشیم. باید هر چه سریع تری فکری به حال والیبال کنیم.


بیشتر بخوانید: کانادا ۳ - ایتالیا ۲/ شکست نزدیک لاجوردی پوشان / راه یوز‌ها برای بالانشینی هموار‌تر شد


می توانیم ایتالیا را شکست دهیم

حمیدی تصریح کرد: ایتالیا برابر کانادا شکست خورد اما تمام بازیکنان ایتالیا جوان هستند. آن‌ها حتی به جیانلی که در پست پاسور بازی می‌کند و فقط ۲۴ سال دارد نیز استراحت دادند. علاوه بر جیانلی به بازیکنانی مانند زایتسف و خوان تورنا هم استراحت دادند، پس چرا ما این کار را انجام ندهیم؟ می‌توانیم با ترکیبی از بازیکنان جوان، ایتالیا را شکست دهیم البته لازمه پیروزی برابر ایتالیا این است که بازیکنان ما از نظر روانی دچار مشکل نشوند و کادرفنی به صورت چشم بسته بازیکنان را به بازی نفرستند.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار