بررسی مشکلات و آسیب‌های کاروان‌های زوار پیاده رضوی

موکب‌ها در شهر نیشابور برای دهه آخر صفر آماده میزبانی از زائران رضوی هستند.

بررسی مشکلات و آسیب‌های کاروان‌های زوار پیاده رضویبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ابوالفضل مشکیان مدیر اجرایی مجمع خادمان زائران پیاده در شهرستان نیشابور در جلسه شورای عمومی شهرستان نیشابور گفت: در چهار سال اخیر در موضوع اقامت، پذیرایی، درمان، حمل و نقل، فرهنگی و تامین سایر مایحتاج با انگیزه‌های مذهبی و میزبانی میهمانان شهرمان بیش از چهار میلیارد تومان هزینه شده است.

او با بیان اینکه ما با شعار «میهمان داریم» فضای فرهنگی نیشابور بعد اربعین را به سمت میزبانی و مهربانی سوق می‌دهیم، افزود: پارسال ۲۹۸ کاروان پیاده با جمعیت ۷۳ هزار تن شامل ۳۲ هزار تن زن و ۴۱ هزار تن مرد از نیشابور به سمت مشهد حرکت کردند که از ۴۷ شهرستان ۲۱ استان کشور بودند.

این فعال فرهنگی ادامه داد: مراکز اسکان زائران فراتر از این تعداد بود طوری که از محور نیشابور به ملک آباد ۴۶ مکان، محور کاشمر ۲۲، محور سرولایت ۹ مکان و داخل شهر نیشابور ۶۱ مکان بود که عملا به خاطر نبود نیاز ۲۶ مکان داخل شهر نیشابور استفاده نشد.

مشکیان با اشاره به این که ۸۷ ایستگاه صلواتی با ۷۰۰ تن خادم پذیرای زائران بودند که ۵۰ ایستگاه آن در محور نیشابور– ملک آباد قرار داشت، کفت: از سال ۹۴ شاهد افزایش ۳۰ درصدی زائران پیاده بوده ایم، اما پارسال به دلیل شرایط بد اقتصادی و مشکلات کشاورزان به دلیل تغییرات آب و هوایی تعداد زائر کم بودند، البته تعداد زائرانی که به صورت انفرادی حرکت می‌کنند زیاد شده است.

حامد صادقی نماینده ارباب جراید نیز گفت: برخی مراجع عظام تقلید بنا به ملاحظات اجتماعی و اقتصادی معتقد هستند پیاده روی اربعین بهتر است از مسیر‌های کوتاه نجف، حله و بغداد به کربلا باشد تا اینکه برخی بخواهند مسیر‌های چند صد و یا چند هزار کیلومتری را طی کنند. درخصوص زیارت حرم رضوی نیز باید ملاحظاتی در نظر گرفته شود که مبدا این سفر‌ها به عوض سایر شهرستان‌ها فقط از نیشابور، تربت حیدریه، فریمان، قوچان و رضویه باشد. زیرا هم اجر معنوی در این مسیر‌ها قابل قبول است و هم ملاحظات اجتماعی، ترافیک، اقتصادی و تامین برخی زیرساخت‌ها در مسیر‌های قبل از این نقاط به دشواری تامین می‌شود و البته ضرورتی وجود ندارد.

جوانشیری رئیس اداره تبلیغات اسلامی نیشابو گفت: جلساتی را با روسای ادارات تبلیغات اسلامی و شورای هیئات و مجامع مذهبی شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، داورزن، کاشمر، بردسکن و خلیل آباد برگزار کردیم که مبدا این سفر‌ها نیشابور باشد تا هم زوار و هم مسئولان، کمتر به زحمت بیفتند.

حجت الاسلام علیرضا جوان شیری، تصریح کرد: متاسفانه مردم غرب خراسان رضوی قانع نشدند و البته مردم جنوب غرب استان استقبال کردند و حتی وعده دادند در دهه آخر صفر خود در مسیر نیشابور، ملک آباد، ایستگاه صلواتی برپا کنند.

وی تاکید کرد: حضور روحانی و بازرس در کاروان‌ها را الزامی کرده ایم تا مسائل فرهنگی و ملاحظات اجتماعی عمیق‌تر پیگیری شود.

جوانشیری گفت: البته کاروان‌های دانشجویی از مناطق مختلف کشور قانع شده اند که مبدا سفر پیاده شان از نیشابور به حرم رضوی باشد.
 
انتهای پیام// س.ح

 

نیشابور اماده میزبانی از حرکت پیاده روی دهه اخر صفر می‌باشد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.