رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

جزئیات انتقال مالیات به حلقه نهایی؛ بازار مصرف و مصرف کننده‌

صادقی گفت: اغلب واحد‌های صنعتی از نحوه تشخیص و وصول مالیات بر ارزش افزوده گلایه‌مند و خواستار انتقال آن به حلقه نهایی هستند.

لایحه تغییر روند اخذ مالیات در مجلس شورای اسلامی/ مشکلات تولید کنندگان در دریافت و نگه‌داری  اسناد مالییدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اعتراض فعالان اقتصادی و تولید کنندگان به تشخیص و وصول مالیات، اظهار کرد: عمده واحدهای صنعتی از نحوه تشخیص و وصول مالیات بر ارزش افزوده گلایه مند هستند و حرف اصلی آن‌ها آن است که مالیات به جای تولید کننده باید به مصرف کننده و حلقه آخر کالا تعلق بگیرد.

او بیان کرد:‌ بنا به گفته تولیدکنندگان درگیر کردن آن‌ها برای تنظیم اسناد خرید و فروش کمی مشکل ساز است؛ اغلب تولید کنندگان بیان کردند که اسناد سالیانه خود را حفظ می‌کنند اما در برخی مواقع، فروشندگان مواد اولیه از ارائه فاکتور و رسید امتناع می‌کنند یا شرایط دریافت آن وجود ندارد و این موضوع منجر می‌شود تا اعتبار مالیاتی برای آن‌ها منظور نشود.

صادقی گفت: تولید کنندگان در هنگام فروش کالا ۹ درصد مالیات را دریافت می‌کنند، اما با توجه به شرایط ذکر شده اعتبار مالیاتی از آن کم نشده و به ناچار صد در صد مالیات دریافتی را  به حساب‌های مربوطه واریز می‌کنند؛ این اختلالات کمی برای تولید کنندگان مشکل ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: معافیت ۴ درصدی مالیات علی‌الحساب واردات تصویب شد


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت  بیان کرد: موضوع نگه‌داری حساب، اغلب منجر به ایجاد اختلاف بین صنعتگران و ممیزان مالیاتی می‌شود و مشکلات بسیاری را برای هر ۲ طرف به همراه دارد. موضوعات ذکر شده دلیل اصلی گله مندی صنعتگران نسبت به پرداخت مالیات است و همان‌ طور که اشاره شد آن‌ها معتقدند که دریافت مالیات باید به حلقه نهایی، یعنی بازار مصرف و  مصرف کننده‌ منتقل شود.

او ادامه داد: به عبارت دیگر فروشنده نهایی، در هنگام تحویل کالا ۹ درصد مالیات ارزش افزوده را دریافت کرده و مستقیما به حساب سازمان مالیاتی واریز می کند تا تمام مشکلات مربوط به حسابداری، نگهداری اسناد و مدارک برطرف شود.

صادقی تصریح کرد: پیشنهاد انتقال مرحله دریافت مالیات به حلقه نهایی از طرف وزارت صمت در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و لایحه آن مراحل پایانی را  طی می‌کند، بنابراین باید در انتظار تصمیم مجلس در این حوزه باشیم.

انتهای پیام/

سردرگمی فعالان اقتصادی در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار