خاکی‌صدیق در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دانشگاه‌های برتر از کیفیت ورودی‌های کارشناسی ارشد ناراضی هستند

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: به احتمال زیاد بار دیگر طرح «آ ت ت» را در پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های برتر به کار خواهیم گرفت.

دانشگاه‌های برتر از کیفیت ورودی‌های کارشناسی ارشد ناراضی هستندعلی خاکی‌صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره لزوم تغییرات در نحوه پذیرش مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های برتر اظهار کرد: با توجه به اینکه دانشگاه‌های برتر از کیفیت ورودی‌های کارشناسی ارشد ناراضی هستند، بنابراین نباید از این موضوع به سادگی چشم پوشی کرد و باید درصدد حل موضوع باشیم.

او ادامه داد: پیشنهاد‌های مختلفی با همین هدف از سوی دانشگاه‌ها ارائه و کارگروه‌های ماحصل جلسات شورای عالی سنجش برای ارزیابی و حل این مسئله تشکیل شده است که هر چه زودتر بتوانیم با ارائه روش‌هایی موثر و ایجاد تغییراتی در نحوه پذیرش دانشجویان در بخش تحصیلات تکمیلی به هدفمند بودن و ارتقای سطح حوزه آموزشی کشور کمک کنیم.

خاکی‌صدیق با اشاره به یکی از دلایل به وجود آمدن این ضعف در حوزه آموزشی افزود: اختلالات موجود در سطح کیفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی تا حدودی به ضعف کمیت در پذیرش مقطع کارشناسی بر می‌گردد؛ بدین صورت که امروزه دانشگاه‌ها با مراکز موسسات آموزش عالی حدود ۷۰ درصد به جذب دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی پرداخته و شاید فقط حدود ۳۰ درصد در مقطع کارشناسی مانور می‌دهند؛ بنابراین دانشجویان مقطع کارشناسی کمتری با زمینه آموزشی توانمند را شاهد هستیم که این امر خود به تضعیف و پایین آمدن سطح علمی ورودی‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های برتر منجر می‌شود.

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: پراکندگی رشته‌ها از دیگر مواردی است که به این معضل انجامیده است و به جهت گستردگی و حجم وسیع گستره رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجویان بیشتری با سطوح متفاوت علمی امکان ورود به دانشگاه‌ها را پیدا می‌کنند و همین مساله موجب پایین آمدن سطح کیفیت دانشجویان و نارضایتی مسئولان این مراکز آموزشی می‌شود.

بکارگیری طرح "آ ت ت" در پذیرش کارشناسی ارشد

او با اشاره به بکارگیری طرح "آ ت ت" در پذیرش کارشناسی ارشد گفت: این طرح که دانشگاه‌ها در آن با انجام مصاحبه و در نظر گرفتن سوابق تحصیلی دانشجو بعد از گذر مرحله کنکور، جذب انجام می‌دهند سالیان گذشته از سوی وزارت علوم تایید و در دانشگاه‌های برتر کشور به کار گرفته می‌شد، ولی پس از مدتی با اعتراضاتی از سوی دانشجویان تحت عنوان بی عدالتی آموزشی از طرف وزارت علوم لغو شد، اما هم اکنون این طرح در برخی دانشگاه‌های خوب کشور همچنان برقرار است و نتیجه آن، رضایت خاطر از نتایج موجود علمی و آموزشی است.
بیشتر بخوانید: درخشش نام ۱۸ دانشگاه ایرانی در میان دانشگاه‌های برتر جهان/ جهان بدون دخالت آمریکا سالم‌تر است
خاکی صدیق، یکی از اعضای شورای آموزش عالی آموزش کشور مطرح کرد: با توجه به جلساتی که در شورای عالی سنجش که به ریاست وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش و پژوهش صورت گرفته است به احتمال زیاد بار دیگر طرح "آ ت ت" را به گونه‌ای قوام یافته‌تر در پذیرش دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های برتر به کار خواهیم گرفت و امیدواریم شاهد روند خوب و رو به رشد سطح علمی دانشگاه‌های برتر کشور باشیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۹:۲۳ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
بشدت مخالف این طرحم. مسئولین امر توجه کنن با اجرای این طرح عدالت آموزشی که هیچ کل نظام آموزشی هم زیر سئوال میره چون همه چی سلیقه ای و دل بخواهی میشه و هیچ ملاک و معیار مشخص و استانداردی برای پذیرش باقی نمیمونه.. اینا نمیدونن که تغییرات واصلاحات رو باید از ریشه شروع کرد نه از بالا به پایین .. مگه میشه ساختمونو برعکس ساخت؟؟ از همون مدرسه باید شروع کنن و روحیه پژوهشی یاد بدن توی دانشگاه بجای یاد دادن جزوه نویسی و امتحانای کاغذی امتحانای عملی و شفاهی بگیرن و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
از هردانشجویی ناراضی بودید بفرستید دانشگاه آزاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۲۵ مهر ۱۳۹۸
منظور؟
آخرین اخبار