حمیدی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مصدومیت و خستگی بازیکنان، دلیل عملکرد ضعیف تیم ملی والیبال در جام جهانی بود/ در ۳ سال گذشته ما فقط در جا زدیم

کارشناس والیبال گفت: ژاپنی‌ها در ۳ سال گذشته با فیلیپ بلین پیشرفت چشمگیری داشتند، در حالی که ما فقط درجا زدیم.

جمشید حمیدی پیشکسوت والیبال کشورمان درباره بازی تیم ملی ایران برابر لهستان و عملکرد تیم ملی کشورمان در مسابقات جام جهانی با خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان،  به گفت و گو پرداخت.

نمایش خوب بازیکنان جوان تیم ملی تنها نکته مثبت بازی برابر لهستان بود

 اگر کورِک هم به تیم ملی لهستان اضافه شود، این تیم با بازیکنانی که در اختیار دارد می‌تواند یکی از مدعیان قهرمانی المپیک باشد. لئون که بازیکنی کوبایی است نیز به ترکیب لهستان اضافه شده و در بازی مقابل ایران دیدیم که او به راحتی امتیازات زیادی برای لهستان گرفت. به اعتقاد من تنها نکته مثبت بازی با لهستان برای تیم ملی ایران نمایش خوب بازیکنان جوانی، چون پوریا یلی و امیر حسین اسفندیار بود. عملکرد خوب این بازیکنان از این جهت حائز اهمیت است که با وجود واگذار کردن نتیجه، حداقل توانستیم ۲ بازیکن جوانمان را باور کنیم و به توانایی‌های آن‌ها پی ببریم.


بیشتر بخوانید: ملی پوش والیبال ایران در جمع برترین‌های جام جهانی


بهترین بازی ما برابر برزیل انجام شد

بهترین نمایش ایران در جام جهانی برابر برزیل رقم خورد. با وجود این که با نتیجه ۱-۳ به برزیل باختیم، اما به اندازه ۵ ست این تیم را اذیت کردیم. از طرف دیگر برزیل بهترین دورانش را پس از المپیک ریو سپری می‌کند. برخی از بازیکنان باتجربه تیم ملی برزیل در این مسابقات حضور نداشتند، اما در جام جهانی شاهد فیکس شدن بازیکنان جوانی بودیم که برای اولین بار در لیگ ملت‌ها به بازی گرفته شدند. شاید باخت به ژاپن هواداران والیبال را خیلی ناراحت کرده باشد، اما بدترین بازی ما برابر مصر بود، زیرا مصر تیمی نبود که بتواند ما راشکست دهد. ما بدون برنامه و از پیش باخته به مصاف مصر رفتیم.

مصدومیت و خستگی بازیکنان دلیل عملکرد ضعیف تیم ملی در جام جهانی بود

در برخی بازی‌ها مانند بازی با آرژانتین که البته آن تیم هم با ترکیب جوانی به این مسابقات آمده بود، بازی خوبی از تیم ملی دیدیم و این تک بازی‌های خوب در میان چند بازی ضعیف، تحلیل قضایا را سخت‌تر می‌کند. به اعتقاد من ۳ عامل مهم باعث شده تیم ملی نتواند در جام جهانی نتیجه بگیرد. اولین دلیل خستگی مفرط و بیش از حد ستاره‌هایی مانند غفور، معروف و عبادی پور بود. به هر حال این‌ها بازیکنانی هستند که دنیا آن‌ها را می‌پذیرد، اما برنامه ریزی نادرست این بازیکنان را خسته کرد و با باخت مقابل مصر ابهت این بازیکنان را از بین بردند. از طرف دیگر ضعف دریافت‌های بازیکنان ما برابر تیم‌هایی که به خوبی از سرویس پرشی استفاده می‌کردند، مشهود بود. حتی برابر تیم ملی ژاپن هم در دریافت عملکرد خوبی نداشتیم و فکر می‌کردیم با آمدن فیاضی دریافت‌های تیم ما بهتر می‌شود، اما او هم نتوانست کاری از پیش ببرد. سومین عامل اعتماد نکردن کولاکوویچ به جوانان است، در کنار همه نارضایتی‌هایی که از تیم ملی والیبال وجود دارد، نباید فراموش کنیم در جام جهانی بازیکنان جوان با هر زحمتی که بود بالاخره توانستند خودشان را به تیم تحمیل کنند و امروز ۴، ۵ بازیکن آینده دار به تیم ملی ما اضافه شدند.


بیشتر بخوانید: جدول نهایی جام جهانی والیبال/ شاگردان کولاکوویچ در جایگاه هشتم ایستادند


کولاکوویچ از کُره دیگری آمده است

او در واکنش به صحبت‌های سرمربی تیم ملی که دلیل نتایج ضعیف ایران را مصدومیت‌های بازیکنان قلمداد کرده بود گفت: از صحبت‌های کولاکوویچ تعجب نمی‌کنم، زیرا افرادی در کنار سرمربی تیم ملی هستند که به او خط می‌دهند تا در مقابل منتقدان بایستد. ولاسکو با تمام اقتدار و اطلاعاتی که داشت، هر روز از مساجدی درخواست می‌کرد تا رسانه‌ها را رصد کند و ببیند که منتقدان چه انتقادی از عملکرد او و تیم ملی دارند. حتی در صورت لزوم ولاسکو رو در رو با منتقدان صحبت می‌کرد، اما ظاهرا کولاکوویچ از کُره دیگری آمده است و ما زمینیان را قبول ندارد. با این وجود در حال حاضر وقت برکناری کولاکوویچ نیست و فدراسیون والیبال باید سیاست هایش را تغییر دهد، اما در وهله اول باید رئیس فدراسیون والیبال انتخاب شود و سپس کمیته‌ای متشکل از منتقدان با سرمربی تیم ملی صحبت کنند و نظرات و انتقاداتشان را به گوش او برسانند. در ایران، ورزشی بالاتر از کشتی نیست و ما می‌بینیم که کشتی کمیته فنی دارد، حتی فوتبال هم کمیته فنی دارد، اما کسانی که هیچ ارتباطی به والیبال ندارند، می‌آیند و برای این رشته تصمیم گیری می‌کنند. این سیاست کاملا غلط است و باید تغییر کند.

کولاکوویچ نتوانست برای تیم ملی کاری کند

هنوز زنگ خطری برای ما به صدا در نیامده است و ما می‌توانیم در انتخابی المپیک عملکرد خوبی داشته باشیم و به عنوان نخستین تیم آسیایی به المپیک صعود کنیم. نبود ژاپن در مسابقات انتخابی هم کار ما را راحت‌تر می‌کند هر چند که ما توانایی شکست دادن ژاپن را داریم، زیرا موسوی به تیم اضافه می‌شود و مصدومان ما با برطرف شدن آسیب دیدگی شان به تیم برمی گردند. بحث این جا است که در حال حاضر بازیکنان ما به شدت خسته هستند. اگر نگاهی به عملکرد سعید معروف بیندازیم می‌بینیم که هر زمانی که این بازیکن اراده می‌کرد در بازی‌هایی که برابر تیم‌های بزرگ دنیا انجام می‌دادیم تغییرات مثبتی به نفع تیم ایجاد می‌کرد، اما معروف هم مانند بقیه بازیکنان خسته شده بود. به اعتقاد من در حال حاضر تیم نیاز به ریکاوری دارد. بسیاری از دوستان همیشه حرف‌های کولاکوویچ را تایید می‌کردند و مدعی بودند آقای کولاکوویچ تغییر دهنده نسل والیبال ما خواهد شد. به هر حال در این مدت دیدیم که سرمربی تیم ملی نتوانست کاری بکند و تغییراتی که ایجاد شد نیز به خاطر فشار رسانه‌های متعهد ایران بود.


بیشتر بخوانید: ژاپن ۳ - کانادا ۲/ پایان خوش سامورایی‌ها در جام جهانی


در ۳ سال گذشته ژاپن پیشرفت چشمگیری داشت و ما فقط درجا زدیم

کادرفنی برای مسابقات انتخابی المپیک باید کاری کند که بازیکنان ما به خودباوری لازم برسند. این که برخی می‌گویند ۱ تیم نمی‌تواند در ۴ تورنمنتی که در طول ۱ سال برگزار می‌شود به اوج برسد، حرف درستی است، زیرا تمام بازیکنان در طول سال فقط ۲ بار می‌توانند به اوج آمادگی جسمانی برسند، اما سوالی که پیش می‌آید این است که چرا لهستان که از ما درگیرتر بود و در مسابقات بیشتری شرکت داشت، با چنین مشکلی مواجه نشد. به اعتقاد من، تیم ملی باید همان سیاستی را که «هاینن»، سرمربی لهستان در پیش گرفت و در ارومیه هم روی آن تاکید کرد، اما کولاکوویچ آن را نپذیرفت در پیش بگیرد، یعنی در طول مسابقات از بازیکنان زیادی استفاده کنیم و فقط به فکر کاپ و دلار نباشیم. باید آینده نگر باشیم و با اعتبار والیبالمان بازی نکنیم. امروز سوال تمام دوستداران والیبال این است که چه اتفاقی افتاد ما به ژاپنی باختیم که در این چند سال برای ما زنگ تفریح شده بود. ژاپنی‌ها در ۳ سال گذشته بافیلیپ بلین پیشرفت چشمگیری داشتند در حالی که ما فقط درجا زدیم.

کولاکوویچ فکر می‌کند از تمام مربیان ایرانی داناتر است

الان وقت بررسی و رفع ایرادات تیم ملی است. در حال حاضر باید به ریکاوری و ترمیم روحیه بازیکنانمان بپردازیم و لازمه این کار گفتگو و تعامل با کولاکوویچ است که فکر می‌کند از تمام مربیان ایرانی داناتر است. ایران مربیانی دارد که در مهد والیبال دنیا کار کردند. برخی از مربیان ایرانی در کشور‌های صاحب سبکی، چون ایتالیا و آمریکا کار کرده اند؛ بنابراین نباید خودمان را دست کم بگیریم و کولاکوویچ باید بداند ما برای تیم ملی دلمان کم‌تر از او نمی‌سوزد.


بیشتر بخوانید: عطایی: لهستان از ابتدا ما را تحت فشار گذاشت/ باید از اتفاقات جام جهانی والیبال ۲۰۱۹ درس بگیریم


مربیان داخلی در صورتی می‌توانند هدایت تیم ملی را در دست بگیرند که بازیکنان بزرگ تیم بتوانند با آنان کار کنند

حمیدی در پاسخ به این سوال که اگر روزی تصمیمی مبنی بر کنار گذاشتن کولاکوویچ از تیم ملی اتخاذ شود آیا در حال حاضر مربی در داخل کشور داریم که توانایی هدایت تیم ملی را داشته باشد یا همچنان باید از مربیان خارجی استفاده کنیم گفت: ۳، ۴ مربی با دانش و باشخصیت داریم، اما چیزی که اهمیت دارد این است که بازیکنانی مانند معروف و موسوی که زیرنظر مربیان بزرگ خارجی کار کردند، مربیان ایرانی را می‌پذیرند یا نه. البته شاید این حرف برای عده‌ای عجیب و خنده دار باشد، اما من اعتقاد دارم که اگر قرار به تغییر در تیم ملی باشد، داورزنی و وزیر ورزش باید با بازیکنان بزرگ تیم ملی نشستی برگزار کنند. از آن جایی که این بازیکنان برای چند سال در تیم ملی بازی کردند و با شرایط و فضای تیم آشنایی دارند، می‌توانند خالصانه به این سوال که آیا می‌توانند با مربی ایرانی کار کنند یا خیر پاسخ دهند. به هر حال اگر قرار باشد پس از کولاکوویچ باز هم به سراغ گزینه‌های خارجی برویم، ۲ انتخاب داریم، یکی مربیانی مانند آناستازی که در سطح اول دنیا کار کردند و بسیار باتجربه هستند و دیگری مربیان جوان و کم تجربه‌تر که به نظر من در شرایط فعلی به درد والیبال ما نمی‌خورند و نمی‌توانند به ما کمک کنند.

فدراسیون باید بخشی از درآمد‌های خود را صرف کمک به قطب‌های والیبال ایران کند

پیشکسوت والیبال کشورمان در واکنش به شرایط نامشخص باشگاه‌ها برای حضور در  فصل جدید لیگ والیبال گفت: خوشبختانه بیشتر بازیکنان کلیدی تیم ملی در لیگ‌های اروپایی بازی می‌کنند، اما بی نظمی در مهم‌ترین رویداد داخلی در ارکان عمومی والیبال ایران تاثیرگذار است و علاوه بر این که در عملکرد داوران تاثیر می‌گذارد، مربیان را دچار تردید می‌کند و انگیزه بازیکنان جوان را برای جنگیدن و مبارزه کردن از بین می‌برد و از همه مهم‌تر لیگی که روزی بازی در آن برای خیلی از بازیکنان خارجی آرزو بود، در بدترین شرایط ممکن قرار دارد؛ تا جایی که افراد غیر ورزشی خواستار این هستند که تیمشان را به زور در مسابقات لیگ بگنجانند. لیگ ما حرفه‌ای نیست، در لیگ ایتالیا زمان و مکان بازی ها، تعداد تیم‌های حاضر در لیگ و باقی جزئیات از یک سال قبل مشخص می‌شود، اما ما هنوز بر سر مبلغ قرارداد بازیکنان و درآمد‌های فدراسیون دغدغه داریم. به اعتقاد من قبل از این که فدراسیون نگران درآمد‌های خودش باشد باید کمک کند تا قطب‌های والیبال کشور را جذب لیگ کند. اگر گنبد در لیگ نباشد، خیلی از استعداد‌های والیبال ایران از بین می‌رود. در مشهد که بازیکنان بزرگی به تیم ملی داده و مربی بزرگی دارد که در تیم پروجا بازی و مربیگری کرده و چند سال برای تیم ملی بازی کرده، هنوز مشخص نیست که در لیگ نماینده داشته باشد و از لرستان که مهد والیبال ایران است، تیمی در لیگ حضور ندارد. خوشبختانه فدراسیون درآمد‌های خوبی دارد و می‌تواند بخشی از آن را صرف کمک به مناطق والیبال خیز کشور کند.


بیشتر بخوانید: یلی امتیاز آورترین بازیکن ایران برابر لهستان شد


تمام باشگاه‌های ایرانی بدهی دارند

حمیدی در واکنش به این که گفته می‌شود شهرداری ورامین نمی‌تواند در جام باشگاه‌های جهان شرکت کند، اظهار داشت: نه تنها شهرداری ورامین بلکه تمام باشگاه‌های ما بدهی دارند و شکایت بازیکنان از باشگاه‌ها باعث می‌شود فدراسیون جهانی به این موضوع واکنش نشان دهد. در گذشته بازیکنان خارجی برای تیم‌های لیگ بازی کردند و به دلیل ناتوانی مالی آن ها، فدراسیون مجبور شد مبلغ قرارداد بازیکنان را بپردازد. به هر حال تیم‌هایی که بازیکن خارجی جذب می‌کنند، یک طرفشان فدراسیون جهانی است. شهرداری ورامین قهرمان جام باشگاه‌های آسیا شده و حضور در مسابقات جام باشگاه‌های جهان حق این تیم است. مکاتبات فدراسیون ایران با فدراسیون جهانی می‌تواند کارگشا باشد. امیدوارم هر چه زودتر رئیس فدراسیون مشخص شود تا مکاتبات میان فدراسیون ایران و فدراسیون جهانی انجام شود و شهرداری ورامین بتواند در جام باشگاه‌های جهان شرکت کند. وقتی از باشگاه هایمان به خوبی حمایت شود، می‌توانیم درخواست میزبانی مسابقات جام باشگاه‌های جهان را به فدراسیون جهانی ارائه بدهیم و اگر با درخواستمان موافقت شود، می‌توانیم از میزبانی این مسابقات بهره برداری‌های زیادی انجام دهیم، اما در ابتدا باید ببینیم فدراسیون و تشکل‌های زیر مجموعه آن چه کاری انجام می‌دهند، آیا اصلا به فکر حل کردن مشکل شهرداری ورامین هستند؟ من که این طور فکر نمی‌کنم.

برای  انتخابی المپیک باید شایسته سالاری شود

برای مسابقات انتخابی المپیک باید شایسته سالاری در تیم ملی رعایت شود و فرقی ندارد بازیکنانی که به تیم ملی دعوت می‌شوند چقدر سن دارند، زیرا باید برای کسب سهمیه مهم‌ترین رویداد ورزشی که هر ۴ سال یک بار برگزار می‌شود، باید بجنگیم. فشار رسانه‌ها و مصدومیت نفرات اصلی باعث شد تا بازیکنان جوان تر به تیم ملی راه پیدا کنند. در پست دفاع، موسوی و مجرد بهترین بازیکنان حال حاضر والیبال ما هستند البته در این پست جوانانی مانند غلامی و شفیعی را هم داریم، اما نسل جوان ما تا به اینجا بد کار نکردند و جواب دادند. اسفندیار در بازی امروز خیلی بهتر از اولین باری که در ترکیب تیم ملی قرار گرفت، کار کرد. امیر غفور افتخار والیبال ایران است و در بزرگترین لیگ دنیا بازی می‌کند، اما عملکرد خوب پوریا یلی خیال ما را از بابت قطر پاسور راحت کرد. در حال حاضر از بابت نسل جوان نگرانی نداریم، زیرا آن‌ها فقط به اعتماد به نفس نیاز دارند که از طریق اعتماد کادرفنی به بازیکنان منتقل خواهد شد. اما این بازیکنان هنوز به طور کامل حرفه‌ای نشدند و باید خیلی حواسشان باشد تا درگیر مسائل دیگر نشوند و بتوانند همین روند را ادامه دهند.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار