عضو شورای شهر تهران مطرح کرد؛

ساز و کار ایجاد درآمد پایدار شهری بدون پشت پا زدن به طرح تفصیلی

میرلوحی گفت: پایتخت سرشار از فرصت‌های سرمایه‌گذاری است و با ایجاد ساز و کاری مناسب می‌توان بدون تخلف منابع مالی پایدار ایجاد کرد.

ساز و کار ایجاد درآمد پایدار شهری بدون پشت پا زدن به طرح تفصیلیبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران در نشست تخصصی آسیب شناسی سرمایه گذار شهری با اشاره به این نکته که برخی از افراد اعتقاد دارند که اگر در حوزه مسائل اقتصادی و سرمایه گذاری در بخش خصوصی مشکلی وجود دارد این ایراد مربوط به قانون اساسی است.

عضو شورای شهر تهران افزود: حوزه اقتصاد در قانون اساسی به سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تقسیم بندی می‌شود و به عقیده برخی از کارشناسان می‌توان به این حوزه‌ها اشکال‌هایی را وارد کرد و اعتقاد آن‌ها این است که در قانون به اقتصاد و سرمایه گذاری بخش خصوصی پرداخته نشده و ما نیز نمی‌توانیم این ادعا را رد کنیم، زیرا شروع فعالیت بخش خصوصی در سال ۷۹ بوده است.

میرلوحی با تأکید بر این نکته که امروز بیش از ۸۰ درصد اقتصاد کشور دولتی است، اظهار کرد: در این حوزه نیز اگر ایرادی در قانون اساسی وجود نداشته باشد، اما باید گفت که دولتمردان و فعالان و تصمیم گیران حوزه اقتصادی به فعال سازی بخش خصوصی نپرداخته و به آن اهمیت نداده‌اند.

او با تأکید بر این نکته که پایتخت پر از سرمایه است، گفت: تهران شهری است که از همه نوع سرمایه بهره‌مند است، ولی زمانی که می‌خواهیم در مدیریت شهری ۵ میلیارد برای توسعه مترو هزینه کنیم می‌بینیم نمی‌توانیم آن را تأمین کنیم و با مشکل مواجه می‌شویم.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اگر اعتقاد ما این است که دیگران در گذشته در مدیریت پیشین شهر تهران اقدامی برای فعال سازی موثر سرمایه گذار بخش خصوصی نکرده‌اند، اما ما در مدیریت شهری جدید باید ساز و کار مناسبی را طراحی کنیم تا بتوانیم ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی را فعال کنیم.

میرلوحی در تشریح نحوه ورود سرمایه گذار خصوصی در پروژه‌های شهری گفت: زمانی که صحبت از ورود سرمایه گذار برای انجام پروژه‌های خصوصی و مشارکتی می‌شود افراد و شرکت‌هایی که به ما مراجعه می‌کنند ساز و کار و سرمایه مشخصی ندارند و بیشتر مشکلات ما در پروژه‌های شهری به این دلیل است که با این دسته از شرکت‌ها و افراد وارد مشارکت شده‌ایم.

او ادامه داد: تجربه در مدیریت شهری به من ثابت کرده شرکت‌ها و افرادی که دارای سرمایه و ساز و کار مشخص عملیاتی هستند هیچ گاه در سرمایه گذاری شهری ما که شفاف و مشخص نیست ورود نمی‌کنند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به احداث برخی پروژه‌های مدیریت شهری بر روی اراضی مردم گفت: مدیریت شهری چگونه برنامه ریزی و مدیریت پروژه را آغاز می‌کند در حالی که نمی‌داند در زمینی که در حال ساخت و ساز است معارض وجود دارد و مالک آن زمین مردم هستند.

میرلوحی با تأکید بر دعوت صاحب نظران و اقتصاد دانان برای ایجاد ساز و کار مناسب در تدوین دستور العمل سرمایه گذاری در بخش خصوصی گفت: در حال حاضر قرارداد‌های شهرداری ما نظام ندارد و از صاحب نظران دعوت می‌کنم که برای ایجاد یک نظام مشخص در حوزه سرمایه گذاری که هم مدیریت شهری و هم سرمایه گذار تکلیف خود را در آن بدانند دعوت می‌کنم.

او ادامه داد: در برخی از قرارداد‌های شهرداری ما پروژه‌هایی را شاهد هستیم که به شکل پیمانکاری واگذار می‌شود، اما صفر تا صد هزینه‌های آن را باز شهرداری تقبل می‌کند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به ۷۵۰ هزار مترمربع فضای تجاری در بوستان‌های پایتخت گفت: در حال حاضر یکی از مدیران شهری اعلام کند که ضابطه و شکل قرارداد‌های بسته شده چگونه است و من اعلام می‌کنم بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از این قرارداد‌ها ساز وکار مناسب و مشخصی ندارد و بر همین اساس تأکید من این است که نظام سرمایه گذاری در پایتخت باید مشخص شود و مناطق ۲۲ گانه نیز پای کار بیایند.

میرلوحی تأکید کرد: ما در تهران می‌توانیم بدون آن که تخلفی انجام دهیم و برای ایجاد درآمد به طرح تفصیلی و یا طرح جامع لگد بزنیم منابع پایدار مالی داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار