معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد؛

مکان‌یابی اراضی مناسب برای راه‌اندازی شهرک‌های صنفی سوغات و پوشاک

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: لازم است، کمیته‌ای برای مکان‌یابی مناسب راه‌اندازی شهرک‌های صنفی سوغات و پوشاک شکل بگیرد.

مکان‌یابی اراضی مناسب برای راه‌اندازی شهرک‌های صنفی سوغات و پوشاکبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی   در نشستی که به منظور بررسی توسعه شهرک‌های صنفی و صنعتی برگزار شد، با تاکید بر لزوم مکان یابی برای اراضی مناسب جهت راه‌اندازی شهرک سوغات و سایر شهرک‌های صنفی تولیدی، گفت: در مسیر این شهرک‌ها معاونت اقتصادی استانداری، شهرداری مشهد و وزارت صنایع باید با همکاری یکدیگر طی یک بازه دو ماهه مطالعات مربوط به طرح سوغات را به نتیجه برسانند.

او تصریح کرد: توسعه شهرک‌های صنفی یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه ویژه صورت بگیرد. سال‌های گذشته نیز این مسئله مورد توجه مسئولان بود و مقرر شده بود تا در حوزه راه‌اندازی شهرک صنفی سوغات در استان اقداماتی انجام بگیرد و حتی جلساتی نیز در این خصوص برگزار و طرحی هم برای این منظور تدوین شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: براساس همان جلسات اتحادیه‌های صنفی نیز پای کار آمدند و همین موجب شد تا سهم آنان از سوغات زائر افزایش زیادی پیدا کند. همچنین در حوزه کیف، کفش و پوشاک نیز اقدامات خوبی صورت گرفت که البته ممکن است این وضعیت پایدار نباشد، اما باید به شکل پایدار درآید؛ به همین منظور از منطقه سپاد برای راه‌اندازی شهرک صنفی تولیدی بازدید شد و تفاهم‌نامه‌ای نیز با مجموعه سپاد به امضا رسید تا در آن منطقه، شهرک سوغات ایجاد شود. شهرداری نیز در این حوزه پای کار آمد.
 
رسولیان افزود: جایگاه خراسان در حوزه پوشاک دارای اهمیت بسیاری است. خراسان رضوی در این حوزه از ظرفیت بالایی برخوردار است و ظرفیت جدیدی نیز قرار است طی روز‌های آینده در بردسکن به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان افتتاح شود. خشکبار نیز یکی دیگر از ظرفیت‌های سوغات استان به شمار می‌آید که باید روی آن کار بیشتری صورت بگیرد.  

محمود بنانژاد رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در این نشست با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه بین استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و اتاق اصناف مشهد در خصوص ایجاد شهرک‌های صنفی، گفت: علاوه بر این راه‌اندازی شهرک‌هایی برای صنوف کارگاهی نیز مدنظر است که در خصوص آن نقطه نظراتی وجود دارد. بخشی از این‌ها صنوف کارگاهی هستند و بخش دیگر با توجه به رسته خود توانایی تجمیع دارند. تجمیع این صنوف در مجموعه شرکت شهرک‌های صنعتی می‌تواند امکانات اشتراکی برای این دسته از اصناف ایجاد کند که به رشد آن کمک خواهد کرد.

او تصریح کرد: عمده‌ترین مسئله مربوط به راه‌اندازی شهرک‌های صنفی تولیدی، تغییر کاربری زمین‌های آن هاست. به عنوان نمونه زمین شهرک آجیل و خشکبار با سرمایه اصناف خریداری شده، اما باید تسهیلاتی در صدور مجوز‌ها ارائه شود. در حال حاضر برای تغییر کاربری‌ها با ارقام آنچنانی مواجه هستیم. جهاد کشاورزی استان نیز باید به این موضوع به صورت ویژه نگاه کند، چون این شهرک‌ها به نوعی صنایع تبدیلی نیز به‌شمار می‌آیند.

رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: برای راه‌اندازی شهرک صنفی تولیدی چوب نیز بازدید‌هایی انجام و منطقه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است. اگر بتوان به سمت این رفت که تسهیلاتی برای این موضوع در نظر گرفته شود، می‌توان کار را آغاز کرد و کم‌کم شهرک صنفی صنعتی خصوصی ایجاد کرد. متاسفانه در حال حاضر ۸۰ درصد قیمت زمین بعد از تغییر کاربری، برای تغییر کاربری این زمین‌ها دریافت می‌شود که چنین ارقامی اصلا برای اصناف توجیه‌پذیر نیست.

بنانژاد در خصوص راه‌اندازی شهرک پوشاک نیز افزود: یکی از مشکلات موجود در روند راه‌اندازی شهرک‌های صنفی تولیدی پوشاک، مسئله قیمت‌هاست که بر توجیه‌پذیری اقتصادی تاثیر می‌گذارد. در واقع مشکل کارگاره‌های تولیدی ما این است که باید هزینه‌های مکان فعالیت خود را به صورت تجاری بپردازند و در شرایط غیراستاندارد به کار ادامه بدهند. به همین دلیل ضروری است تا با راه‌اندازی شهرک‌های صنفی تولیدی، این وضعیت را از حالت غیراستاندارد خارج کنیم.

مسعود مهدی‌زاده مقدم مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نیز در این نشست  با اشاره به بی‌سرانجامی راه‌اندازی ۷ شهرک صنفی استان، گفت: به نظر می‌رسد ۹۰ درصد مواردی که دنبال ایجاد شهرک صنفی هستند، در واقع با هدف تغییر کاربری و واگذاری آن در آینده این کار را دنبال می‌کنند. به همین جهت پیشنهاد می‌شود اراضی شهرک‌های صنفی تولیدی را شرکت شهرک‌های صنعتی مدیریت کند. در واقع شرکت اراضی را در اختیار گرفته و شهرک‌های صنفی تولیدی را در دست بگیرد.

او تصریح کرد: بر این اساس شرکت شهرک‌های صنعتی زمین را در اختیار می‌گیرد و اصناف زیرساخت‌های خود را در آن ایجاد می‌کنند. این موجب می‌شود تا قیمت تمام شده برای اصناف در راه‌اندازی شهرک صنفی تولیدی کمتر شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: یکی دیگر از پیشنهادات ما این است که این شهرک‌ها در قالب نواحی صنعتی راه‌اندازی شود و به راحتی می‌توان مجوز نواحی صنعتی را در استان صادر کرد.
 
انتهای پیام// ز.م
 

اراضی مناسب راه‌اندازی شهرک‌های صنفی سوغات و پوشاک مکان‌یابی می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.