گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از دستاورد‌های دریایی بومی/ ۷

اژدر والفجر؛ مشت محکم نیروهای مسلح ایران بر دهان استکبار جهانی + فیلم و تصاویر

نیروهای دریایی ایران برای حفظ منافع کشور نیاز به ساخت تجهیزات پیشرفته دارد و با بومی‌سازی ادوات، نیاز‌های خود را برطرف کرده است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نیروی دریایی در تمام دنیا به عنوان بازوی محوری هر کشور برای حفظ منافع در آب‌های سرزمینی و فرا سرزمینی محسوب می‌شود و از این رو همواره نیرویی تجهیزات محور است که به سلاح‌های به‌روز نیاز دارد.

نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از حساس‌ترین نیرو‌های مسلح کشور است. این نیرو در زمان آغاز دفاع مقدس و تنها پس از گذشت ۶۷ روز پس از شروع جنگ، سه عملیات بزرگ دریایی انجام داد و توانست نیروی دریایی عراق را منهدم و دو سکوی نفتی البکر و الامیه را نابود کند. عملیات مروارید که در ۷ آذر سال ۵۹ صورت گرفت نقطه عطفی در تاریخ عملیات‌های دریایی بود که این نیرو تنها با در اختیار داشتن ۱۲ فروند از موشک‌های هارپون توانست کمر نیروی دریای عراق را با انهدام پنج فروند ناوشکن و یک فروند هواپیمای میگ ۲۳ به طور کامل بشکند.

اژدر والفجر؛ مشت محکم نیروهای مسلح ایران بر دهان استکبار جهانی + فیلم و تصاویر

در سال‌های اخیر، نیروی دریایی ماموریت‌های بسیار مهمی علاوه بر آب‌های دریایی کشورمان در آب‌های آزاد و بین‌المللی به انجام رسانده که یکی از این ماموریت‌ها مبارزه با دزدان دریایی در آب‌های بین المللی است. وظیفه حفاظت از آب‌های بین‌المللی به ناوگروه ۴۴ نیروی دریایی واگذار شده که این ناوگروه متشکل از ناوشکن الوند و ناو پشتیبانی رزمی بوشهر است و از اواسط مهرماه ۹۵ به منظور برقراری امنیت خطوط مواصلاتی و به اهتزاز درآمدن پرچم کشورمان ماموریت خود را در آب‌های آزاد و بین‌المللی آغاز کرد.

نیروی دریایی ارتش برای تحقق این ماموریت‌ها و تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز نیاز به تجهیزات و تسلیحات بومی دارد که در هنگام نیاز به صورت خودکفا و بومی از آن‌ها استفاده کند. البته نیروی دریایی سپاه نیز یکی از پیشگامان خودکفایی در امر بومی‌سازی دستاورد‌های دفاعی در کشور به شمار می‌رود.

اژدر والفجر؛ مشت محکم نیروهای مسلح ایران بر دهان استکبار جهانی + فیلم و تصاویر

به همین دلیل باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد طی مجموعه گزارش‌هایی، دستاورد‌های بومی ایران در عرصه دریا را بررسی و معرفی کند.

در قسمت اول این مجموعه گزارش‌ها ناوشکن جماران، در دومین گزارش ناوشکن دماوند و سومین گزارش به ناوشکن سهند و در چهارمین گزارش زیردریایی فاتح، زیردریایی غدیر موضوع بررسی گزارش پنجم و گزارش ششم هم به بررسی اژدر حوت پرداخته است.

گزارش هفتم به بررسی اژدر والفجر اختصاص دارد که متن حاصل از بررسی آن را در ادامه مطالعه می‌کنید.

اژدر والفجر

این اژدر یکی از اژدرهای ساخت ایران است که ۲۱ مهر ۹۴ با حضور سردار حسین دهقان وزیر وقت دفاع، امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش و امیر دریادار رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع معرفی و رونمایی شد. سردار دهقان، برخورداری از سرجنگی قدرتمند، سرعت آماده سازی بالا و واکنش سریع بودن را از ویژگی‌های مهم اژدر والفجر برشمرد.

اژدر والفجر؛ مشت محکم نیروهای مسلح ایران بر دهان استکبار جهانی + فیلم و تصاویر

مشخصات فنی

اژدر والفجر با دارابودن قابلیت‌هایی همچون سامانه ضدفریب، سرعت زیاد و سرجنگی با قدرت تخریب بسیار بالا توانایی نابودی اهداف و شناور‌های دریایی را طی چند ثانیه دارد. سر جنگی این اژدر با وزنی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم قدرت تخریب بالایی دارد و قادر است اهداف خود را نابود کند.

اژدر والفجر؛ مشت محکم نیروهای مسلح ایران بر دهان استکبار جهانی + فیلم و تصاویر

اژدر والفجر احتمالاً از سرعت بالا و زمان آماده‌سازی بسیار کم بهره می‌برد. اما تاکنون خبری در این باره اعلام نشده و اطلاعات دقیق این اژدر محرمانه است. از این اژدر جز چند تصویر، اطلاعات بیشتری منتشر نشده، اما آنچه را که می‌توان درباره این اژدر بیان کرد این است که والفجر از خانواده اژدر‌های ۵۵۳ میلی‌متری هدایت شونده با استفاده از رادار و سونار است.

اژدر والفجر؛ مشت محکم نیروهای مسلح ایران بر دهان استکبار جهانی + فیلم و تصاویر

مهم‌ترین ویژگی این نوع سیستم هدایت، افزایش دقت اژدر است؛ به طوری که در صورت فریب سیستم سونار، بلافاصله سیستم رادار وارد عمل می‌شود و تا لحظه برخورد، آن را هدایت می‌کند. ویژگی‌های شاخصی که اژدر والفجر را نسبت به سایر محصولات مشابه در دنیا متمایز می‌کند. زمان کوتاه آماده‌سازی در یگان‌های پشتیبانی‌کننده و یگان‌های شلیک‌کننده است. این ویژگی موجب افزایش فوق‌العاده توان تاکتیکی، سرعت عمل و واکنش سریع یگان‌های رزمی سطحی و زیرسطحی نیرو‌های دریایی ارتش و سپاه می‌شود. هم‌اکنون این اژدر در رزمایش‌های مختلف نیرو‌های مسلح ایران در خلیج فارس و دریای عمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اژدر والفجر در رسانه‌های خارجی

پایگاه خبری راشاتودی اول مارس ۲۰۱۷ در مطلبی درباره اژدر والفجر نوشت که ایران موفق شده است نخستین اژدر بومی خود با عنوان والفجر را آزمایش کند. این اژدر در حاشیه رزمایش ولایت ۹۵ در خلیج فارس از زیردریایی کلاس قدیر شلیک شد و یک شناور را در آب‌های خلیج فارس نابود کرد. 

خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان هم در گزارشی در این باره از ویژگی‌های این اژدر نام برده است. این گزارش در ادامه به پیروزی ایران بر تمام تحریم‌های بین المللی اشاره کرده و آن را یکی از عوامل پیشرفت ایران دانسته است.

اژدر والفجر؛ مشت محکم نیروهای مسلح ایران بر دهان استکبار جهانی + فیلم و تصاویر

کلام آخر...

امروز با موفقیت دانشمندان و طراحان ایرانی شاهد خودکفایی جمهوری اسلامی در بسیاری از زمینه‌های علمی و فناوری هستیم. توانمندی نظامی و دفاعی، بدون شک یکی از مهم ‏ترین محور‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهدیدات است و تا امروز اعمال تحریم‌های خصمانه و یکطرفه آمریکایی‌ها و همپیمانانش نتوانسته است از ارتقای توان علمی کشور به ویژه در صنعت دفاعی جلوگیری کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Norway
علی
۱۱:۳۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
احتراما
باعث افتخار است که به چنین فناوری برای اثبات توانایی تکنولوژیکی دست یافته ایم اما اشتباه در رزمایش های دریایی، زمینی و هوائی برای تمامی کشورها غیر قابل اجتناب است اما مسئله مهم پذیرش فرماندهی شلیک اشتباه در آن زمان و استعفای ایشان برای جلوگیری از خطاهای آتی می بایستی مدنظر قرار بگیرد که خود این مسئله نمایشی از اقتدار فرماندهان ارشدتر برای پیشرفت و بهبود عملکرد و اصلاح در زمینه های مختلف میباشد
Iran (Islamic Republic of)
دکتر صدر
۱۰:۳۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
مرز چزابه منتظر همسفرام خیلی ریلکس روی زمین نشسته بودم. یهو دریادار سیاری با اون ابهتش جلوم سبز شد. نیم خیز بلندشدم وقتی فهمید قدمای تندش رو نگه داشت و کامل به سمتم اومد و احوال پرسی کرد. جالبه مردم ده دقیقه گرفته بودنش واسه سفلی و اون خم به ابرو نمی آورد. بعد همین ها ببین جلو دشمن چه طوفانی می کنند. مکتب علی ع یعنی همین. بابام می گفت زمان قدیم یه استوار معمولی تو خیابون میومد مردم خودشونو... می کردن... قدر بدونیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۰۴ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
زنده باشی
Iran (Islamic Republic of)
ازاد مرد ایرانی
۲۳:۱۹ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
خدا قوت عزیزان وطن با عنایت خدا و همت شما و دعای ملت شریف ایران انشالله به قله فناوری برسید.دستبوس شمایم.علی یارتان
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
مهدی
۲۰:۳۰ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
به امید موفقیتهای خیلی بهتر برای قدرت نظامی کشور عزیزمون
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
علی خدایی
۱۹:۴۵ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
در بخش نیروی دریایی انشاالله زیر دریایی های اقیانوس پیما هم بسازیم که موشکهای بالستیک و کروز دور برد شلیک بکند ماشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
جوونم ایران
Iran (Islamic Republic of)
محسن نوروزی
۱۶:۳۵ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
درود بر سربازان وطن ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
به امید تبدیل شدن به قدرت اول موشکی و پدافندی جهان.
Iran (Islamic Republic of)
تشکری
۱۸:۳۹ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
ب امیدخدااینشاالاه
آخرین اخبار