پترائوس: خروج آمریکا از شمال سوریه یک اشتباه راهبردی بزرگ است

فرمانده سابق ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه را اشتباه راهبردی واشنگتن دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان،  ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده سابق ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان از تصمیم واشنگتن درباره خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه همزمان با عملیات نظامی تجاوزکارانه ترکیه در این منطقه انتقاد کرد.

او با اشاره به پشت کردن آمریکا به شبه‌نظامیان کرد گفت: من معتقدم که ما شرکای کُرد خود را در سوریه تنها گذاشتیم. آن‌ها بیش از ۱۰ هزار تلفات داشتند و در نبرد با گروه تروریستی داعش شرکت داشتند. آن‌ها در از بین بردن خلافت داعش نقش داشتند و قطعا این کار را با مشورت و کمک ما انجام دادند، اما اقدامی که آمریکا انجام داد به صورت ناگهانی بود. کاری که آمریکا کرد یک خروج مرحله‌ای و از قبل برنامه‌ریزی شده نبود. خروج آمریکا بسیار ناگهانی انجام شد.

فرمانده سابق ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا افزود: چنین خروجی به جنگ بی‌پایان خاتمه نمی‌دهد بلکه احتمالا باعث طولانی شدن آن می‌شود، چون در پی این اقدام آمریکا داعش فرصت ظهور مجدد می‌یابد. فراموش نکنید که هنوز ۲۰ تا ۳۰ هزار جنگجوی داعش در مناطقی از عراق و سوریه حضور دارند. ما هنوز ابوبکر البغدادی را دستگیر نکرده‌ایم. اکنون وضع در شمال شرق سوریه آشفته است. ترکیه وارد این منطقه شده است. ایران، روسیه و نیرو‌های بشار اسد دارند وارد می‌شوند. ما پیروزی را به آن‌ها تقدیم کردیم. بنابراین باید گفت این اقدام یک موفقیت راهبردی نبود بلکه همانطور که سناتور میچ مک‌کانل توصیف کرد یک اشتباه راهبردی بزرگ است.

پترائوس اضافه کرد: ما خیلی سریع اقدام کردیم. ما عملا داریم از پایگاه‌های خود خارج می‌شویم و تلاش می‌کنیم چیز‌های حساس را از آنجا خارج کنیم و سپس پایگاه‌های خود را بمباران کنیم. ده هزار کُرد جان خود را از دست دادند. نیرو‌های ویژه ما سال‌ها تلاش کردند. همپیمانان انگلیسی و فرانسوی ما نیز مجبور به خروج شدند، چون اگر زیرساخت‌های ما در منطقه نباشد آن‌ها نمی‌توانند در منطقه بمانند. این همه اقدامات ما سال‌ها طول کشید، ولی طی چند روز ما همه این تاسیسات و تجهیزات را در میدان نبرد به حال خود گذاشتیم و رها کردیم.

او در بخشی دیگر از این مصاحبه در پاسخ به خودداری دولت ترامپ از اعطای کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری به اوکراین و ارتباط دادن آن با تحقیق اوکراین از جو بایدن و پسرش هانتر بایدن و نیز انتخابات ریاست جمهوری گفت: این اقدام واقعا نگران‌کننده است. اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم دولت ترامپ دولتی است که بالاخره موشک‌های دوش پرتاب و ضد تانک جَوِلین (Javelin) را در اختیار اوکراین قرار داد که کنگره آن را تصویب کرده بود، اما دولت قبلی آن را تقدیم اوکراین نکرده بود. این گام دولت ترامپ گامی اطمینان بخش بود. من سه ماه پیش اوکراین بودم. اکنون دوره‌ای امیدوار کننده، اما شکننده برای اوکراین است. آن‌ها رئیس جمهور جدیدی دارند. وی از اکثریت پارلمانی برخوردار است که برای تصویب اصلاحات واقعی لازم است. فراموش نکنید که نبرد واقعی در اوکراین مبارزه با فساد در کی‌یف است.

فرمانده سابق ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا به لغو اعطای کمک نظامی به اوکرانی نیز اشاره کرد و گفت: اقدام رئیس جمهور ترامپ در ماجرای بایدن و تحقیق اوکراین مسئله‌ای جدی است. امتناع از اعطای کمک نظامی به اوکراین نگران‌کننده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار