در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

زادبوم: تولید در کشور ما؛ صادرات محور نیست/ شریعتی مقدم: اقتصاد منهای نفت را تجربه کرده‌ایم

سهم ناچیز صادرات غیر نفتی در اقتصاد در گفت‌وگوی ویژه خبری ۲۸ مهرماه بررسی شد.

زادبوم: تولید در کشور ما؛ صادرات محور نیستبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سهم ناچیز صادرات غیر نفتی در اقتصاد امشب ۲۸ مهرماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور بهرام شکوری رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی و حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت و شریعتی مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی مورد بررسی قرار گرفت.

حمیده زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت در ابتدا با اشاره به اینکه ساختار شرایط اقتصادی ما به گونه‌ای است که صادرات محور نیست گفت: تولید صادرات محور در ایران هنوز بحثی جدید است به طوری که اغلب تولید کنندگان صادرات را فروش مازاد می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه تولید در کشور ما ؛ صادرات محور نیست افزود: تغییر نرخ ارز اثری بر روی صادرات نگذاشته است، متاسفانه پتانسیل صادرات در بخش تولید بسیار کم است لذا از برنامه سوم صادرات محور اصلی به‌شمار می‌آید به طوری که به ترتیب در برنامه‌های چهارم پنجم و ششم توسعه صادرات هدف بوده است، باید دستگاه‌های هماهنگ کننده بتوانند برای توسعه صادرات فرهنگ‌سازی کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه راهبرد توسعه صادرات حفظ شده است گفت: بر اساس این راهبرد سازمان توسعه تجارت هرساله نقشه راه خود را دنبال می‌کند لذا انتخاب صادرکنندگان نمونه در چهارچوب‌های مورد نظر بوده است.

ساختار اقتصادی کشور مریض است

زادبوم خاطرنشان کرد: در مورد تصمیماتی که برای صادرات گرفته می شود هماهنگی و اتفاق نظر وجود دارد، آیا سیاست ما به صورت مطلق حمایت از صادرات بدون نگاه به داخل است؟ آیا بازار داخل را می توان تنها بر اساس سیاست‌های حمایتی توسعه صادرات پیش برد.

وی با اشاره به ساختار اقتصادی کشور افزود: در شرایط کنونی ساختار اقتصادی کشور مریض است به طوری که عملکرد بخش های خصوصی و دولتی به صورت کامل نمی تواند باشد ،هدف گذاری و ریل گذاری ما در چارچوب بندهای اقتصاد مقاومتی است و در این مسیر حرکت می کنیم البتّه کوتاهی بخش دولتی قابل قبول است.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه موافقتنامه اوراسیا در راستای توسعه تجارت بود گفت: مشوق مستقیم نداریم؛ مشوق‌های ما به صورت غیر مستقیم است، در تمام ۳۱ استان کشور مرکز آموزش بازرگانی برای بخش خصوصی داریم، سال گذشته ۲۲ رایزن اقتصادی داشتیم به طوری که اولویت ما در سال جاری کشور‌های همسایه و شرکایمان هستند و بخش‌هایی که ارزش افزوده بالایی دارند برای ما حائز اهمیت است.

زادبوم با اشاره به اینکه کاشی و سرامیک، شیرینی و شکلات، فرش و فرش ماشینی و زعفران از اولویت صادراتی برخوردار هستند گفت: ۱۵ اولویت در مقابل ۱۵ کشور همسایه داریم که می‌توان آن‌ها را به صورت ماتریسی کنار هم قرار داد، برای مثال طی هدف گذاری صورت گرفته مقرر شده است تا امسال در بخش فولاد ۲۸ میلیون تن تولید داشته باشیم.

زادبوم با اشاره به اینکه کاشی و سرامیک، شیرینی و شکلات، فرش و فرش ماشینی و زعفران از اولویت صادراتی برخوردار هستند گفت: ۱۵ اولویت در مقابل ۱۵ کشور همسایه داریم که می‌توان آن‌ها را به صورت ماتریسی کنار هم قرار داد، طی هدف گذاری صورت گرفته مقرر شده است تا امسال در بخش فولاد ۲۸ میلیون تن تولید داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه در پنج ماهه ابتدای سال جاری ۴۳ درصد رشد در سنگ آهن صادراتی داشته‌ایم گفت:سازمان توسعه تجارت بسیج شده است تا بازار‌ها را شناسایی و اطلاعات را در اختیار صادرکنندگان و تولیدکنندگان بگذارد، ما اولویت‌ها را رسیدگی می‌کنیم و پس از آن به سراغ بخش‌های دیگر می‌رویم. در این مسیر کسی آسیب می‌بیند که بدون برنامه ریزی کار را انجام داده باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: در محصولات کشاورزی و کالا‌های سوبسیددار تصمیماتی که ستاد تنظیم بازار گرفته عقلانی بوده است.

وی با اشاره به تغییراتی که سال گذشته در نرخ ارز اتفاق افتاد افزود:این تغییرات برنامه‌ریزی شده نبود و در فرآیند زمان اتفاق نیفتاده بود طبیعتاً شاید حتی یک شوک را به صادرکنندگان و واردکنندگان به صورت متقابل القا کرد، در سال گذشته شرایط ویژه‌ای داشتیم به طوری که با یک شوک قیمتی مواجه شدیم و طبیعتا برای تولید نیاز به مواد اولیه داریم به طوری که مواد اولیه با افزایش قیمت مواجه شد.

زادبوم تصریح کرد: دو سه تا از بازار‌هایی که در اطراف کشور هستند بازار‌هایی بودند که اغلب خریداران و مشتریان آن‌ها به داخل ایران رفت و آمد دارند به طوری که رفت و آمد آن‌ها به داخل ایران باعث می‌شد که آن‌ها به صادرکنندگان ما فشار آورند و بگویند که قیمت ارز بالا رفته است لذا برخی از صادرکنندگان ما را در قیمت‌های پایین خریدند مثلاً در فرش ماشینی وقتی قیمت ارز بالا رفت خیلی از خریداران کشور‌های اطراف ما به صادرکنندگان فرش ماشینی فشار آوردند.

شریعتی مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بیشترین نوسان را در دستورالعمل‌ها در بخش محصولات کشاورزی داشتیم گفت:بیشترین مزیت صادرات در بخش کشاورزی است به طوری که بیشترین نوسان را در صدور بخشنامه‌ها در بخش کشاورزی داریم.

اقتصاد منهای نفت را تجربه کرده‌ایم

او با اشاره به اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عملیاتی نشده است عنوان کرد: آیا صادرات هدف اصلی در اقتصاد است؟ آیا این چهار چوب شکل گرفته که به رعایت حقوق مصرف کننده و حمایت از تولید داخلی بپردازیم، سازمان توسعه تجارت به عنوان یکی از بازیگران اصلی و در سطح کلان‌تر باید موضوع صادرات مورد توجه جدی قرار بگیرد متاسفانه نوسان زیادی در حوزه صادرات داریم به گونه‌ای که دستانمان خالی‌تر از قبل در حمایت از صادرات است.

شریعتی مقدم با بیان اینکه صادرات باید در اولویت قرار بگیرد گفت: امروز اقتصاد منهای نفت را تجربه کرده‌ایم و باید از فرصت استفاده کرد لذا صادر کنندگان ما به دنبال سوبسید و تشویق نیستند بلکه نیازمند حمایت واقعی از صادرات هستند به طوری که هر روز با تلخی بیشماری در کارهایمان مواجه هستیم که به دور از واقع بینی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه محصولات کشاورزی و مواد غذایی آسیب پذیر‌تر از سایر محصولات افزود: آیا مشکلات صادرکنندگان نمونه و برتر مورد توجه قرار گرفته است و مسئولان در حل مشکلات بر آمده اند؟ صادرکنندگان به دنبال ارز ۴۲۰۰ تومانی نیستند، باید ارز تک نرخی شود.

بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه وقتی مازاد وجود دارد باید صادرات صورت بگیرد، آیا در صدور بخشنامه‌ها عقلانیت وجود دارد؟ تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌ها یکی از مطالبات صادرکنندگان است، خوشبختانه سفرا نگاهشان اقتصادی شده است، متاسفانه سیاست گذاری‌های غلط همه زحمات را گاهی هدر می‌دهد.

او با اشاره به اینکه باید برای صادرات بستر‌های لازم را فراهم کرد گفت: آیا نرخ بهره بانکی و یا هزینه‌های حمل و نقل در ایران مانند سایر نقاط دنیا است نباید در مسیر راه صادرات مانع ایجاد کرد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم تلاش‌های شده است تا توازن در زنجیره‌ها ایجاد شود افزود: مازاد را باید صادر کرد به طوری که حق وضع عوارض نداریم عوارض صادرات مانع از فروش محصولات می‌شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار